MsSandras lilla vrå
Hejsan!
Tänkte att nu var det dags att skapa sig en egen liten hörna här på forumet.. där man kanske kan få lite tips och trix i livet.. (både om det ena och det andra!).. och lite pepp ibland dör jag inte heller av ;) bara så ni vet.. hehe.
Tycker det är svårt att hitta en bra nivå på ätandet inom LCHF. Har svårt att veta hur mycket man bör äta och inte på en dag.. det är ju så individuellt att det är svårt att kolla in hur någon annan äter (för det kanske inte stämmer för mig, kanske har en annorlunda ämnesomsättning.. väger mer/mindre osv).. därför kan det vara skönt att ha den här tråden att kasta ut några "matdagar" i ibland och ni kan tipsa om vad som är bra och dåligt (eller kanske snarare säga om något saknas?)
Jag är 33 år gammal (UNG!), runt 160 cm lång (jaja kort då..haha) väger på tok för mycket (100 + + + ). Äter lite tillskott på vitaminer och omega 3 ibland, samt omeperazol för magen (om/när den är i olag, vilket numer är väldigt sällan). Har lite problem med leder migrän osv.. men de är bättre nu och jag har tack och lov hunden som drar ut mig på ett par prommisar om dagen :)
Jag är inte fanatisk över maten jag väljer, dvs även om eko mat är bra.. så köper jag inte alltid det och jag anser att några e nummer kommer inte döda mig innan jag dör av avgaserna i luften osv..
Jag har ätit LCHF nu i hm *räknar* lite mer än tre månader och gått ner ca 15 kg (jippiiiii).
Väger mig ganska ofta, trots att jag säger åt alla andra att inte göra det haha.. men jag gör det av intresse (andra blir förkrossade och stressade över siffrorna).. mer än för att se hur mycket jag gått ner (det ÄR intressant att se hur vikten förändras över ett dygn.. och skillnaden på vikten när man går och lägger sig vs går upp på morgonen). 1-3 kg över ett dygn + är ingen ovanlighet om man säger som så… :o
Jag använder mejerivaror (cf, turkisk yoghurt, grädde..keso) i kosten, men inga orimliga mängder då (tror jag inte iaf).. äter mest kött och kyckling.. men lax kommer i perioder med (mums). Köttfärs är en favvis.. (innan åt jag bara nötfärs, nu har jag övergått till blandfärs.. men klarar inte fläskfärs rent.. även om jag allmänt tycker fläskkött är godare än rött kött).
Fråga gärna nått om det är något ni undrar över.. har många bra svar på lager :)
Ha en trevlig dag allihoppa :D
MVH Sandra
Hej hej vilket trevligt inlägg! Här hoppar jag med så jag får alla uppdateringar 
KarinJ46 - Det gör du helt rätt i :) HJÄRTLIGT VÄLKOMMEN till min egna lilla tråd!
Jag menar, vanligen har jag inga problem att prata med mig själv haha.. men det är ju kul att kanske få någon respons/tips/trix/tankar någon gång ibland ;) (från någon annan än mig själv då alltså)..
Hur länge har du själv hållt på med LCHF? *nyfiken*
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
IDAG 11-11-30 Har jag varit grymt hungrig nästan hela dagen
(efter lunchen och fram till middagen). Inte så att jag försökt hålla igen eller något (och jag brukar heller inte vara sådär hungrig).
Undrar om det är något hormonellt/kvinnligt.. för det är andra gången jag upplever det sådär och det kommer i samband med att jag börjar släppa vätska (som jag då samlat ett par-tre dagar). Kanske ägglossning eller liknande? NÅTT är det iaf.. mår inte dåligt i övrigt iaf
Har idag käkat (give or take):
- Frukost bestående av några skivor bacon och 3 ägg (oftast tar jag två ägg, men idag blev det tre. Baonfrukost verkar vara den frukosten jag står mig bäst på fram till lunch..
- Lunch - Två fläskkotletter som jag snabbstekt och sedan kokat i buljong/grädde/kryddor i nån timme eller två (dvs hade dem redan i kylskåpet).. med lite gräddig sås (gjort av gojset jag kokade köttet i) och lite grönsaker (bla en halv avokado).
- Mellanmål (gånger många, för jag var som sagt hungrig stup i ett) de var iaf några nötter ena gången (en halv näve blandade nötter), en skärva brieost, flera glas vatten, en liten krisphalva (unnar mig det brödet någon gång ibland) med mycket smör och flera skivor julskinka på.
- Middagen bestod av mumsiga köttfärsbiffar/hamburgare, ost, ägg, dressing, lök, sallad och lite fetaost (i salladen) och sedan en skärva kladdkaka som var planerad sedan ett bra tag tillbaka (givetvis LCHF style).
Är mätt och belåten (haha.. fattas bara annat) och hoppas på att hungerkänslorna beter sig bättre imorgon.. :D
Dagen i övrigt har kännts bra, hunnit bära ut massa sopor och förbereda mig mentalt för tandläkaren imorrn *rys*.. ska lagas ett hål som varit på g i nästan tre år..
/S
Idag ska jag (förutom gå till tandisen, buhu buhu) faktiskt ta och mäta mig!
Har skjutit upp det så länge, jag tog inte ens några mått när jag började med LCHF *suck*.. många ggr har jag bannat mig själv, men inte har jag tagit några mått för det *trög* …
Men nu är det dags (för personlig vetskap om inte annat!). Jag vet ju att jag minskat i cm eftersom jag numer kan ha kläder som innan satt som korvskinn 

Hej!
Jag gör också ett litet avstamp här så jag kan följa dig 
LCHF har jag ätit denna gång sedan augusti med ett "litet" avbrott på ca 1 månad, var helt vlise, men hoppat upp på spåret igen för ca 4 veckor sedan tror jag. Är 175 cm lång och väger också 100 + + + +!!!
Lycka till hos tandläkaren idag, jag var där i tisdags, har tandläkar skräck men hittat världens bästa tandläkare så nu har den blivit mkt bättre 
#5 Emea67: Välkommen välkommen till min lilla vrå :)
Angående tandläkaren så är det samma sak här *rys* gillar inte tandisar.. (blev inte bättre när jag väl kom dit efter 10 år typ och jag hade berättat om att jag var rädd för tandläkare.. och tanläkarfan jag väl fick sen tyckte jag var fjompig och att det inte kunde göra ont.. när jag inte fick bedövning och hon skulle borra.. jag skakade i flera dagar sedan) NU har jag dock flyttat och fått en tandis som faktiskt håller en bra nivå (får ju heller inte vara för snäll när man är lite rädd.. man behöver deras övertygelse för att allt går bra hehe). Så även om jag är lite nervös, så är jag inte RÄDD idag iaf.. trots att jag ska laga hål.
Så du har tidigare hållt på med LCHF också? (du skrev "denna gång") eller menade du bara att du fortsatte efter ditt lilla avbrott..?
Jag har själv hållt på med GI innan (innan det blev sådär trendigt haha).. sen föll sig livet lite "mycket".. och jag orkade knappt med mig själv.. så fokusen var inte på mat direkt - vilket behövs för att det skulle funka.. (så dom kilona man gått ner.. plockade man fint på sig igen).
Nu försöker jag bara skaffa mig en sund kosthållning, utan att bli fanatisk (eller för kolhydratsrädd).
Ha en trevlig dag :D
MVH Sandra

Oj vilket långt inlägg jag skrev och så försvann det bara för jag råkade trycka på fel knapp 
Jo har ätit LCHF för några år sedan 3-4 tror jag men haft lite åter fall men nu är jag på rätt spår hoppas jag. Denna omgången började jag i augusti men har haft ett återfall och det var i samband med förkylning om jag nu ska skylla ifrån mig
Skit tandläkare har jag också haft men hon jag har nu är den bästa
Ha en trevlig kväll
Emea
#7 Emea67: Ja det är rätt taktik, upp på hästen igen.. misstag gör vi alla (inte bara inom matområdet) och även om det låter lite klyschigt kanske.. så är det ju det där med "lär av dina misstag" som gäller.. och som sagt "kliva upp på hästen igen"..
Värsta man kan göra är ju att stoppa huvudet i sanden och tro att hoppet är förlorat.. bara för man trillat av en gång eller två..
Men NU KÖR VI .. 
Idag torsdag 1 december så har jag lagat ett hål i tanden, tjoho eller nått - oavsett gick det bra! Dock blev dagen lite stressigare än planerat då hantverkare beslöt sig för att komma just idag, bara nån timme innan tandläkarbesöket.. (tack och lov han de göra det de skulle innan jag var tvungen att åka).
Har också varit och handlat.. de hade blandfärs för 29 kr kg på CityGross just nu och det var jag ju tvungen att köpa.. är det nått som går åt i hushållet är det köttfärs i olika former!! Köttfärsbiffar, köttbullar, köttfärslimpa, tacos, lasagne, moussakka mfl… - så det gäller o bunkra upp hehe
Min matdag har sett ut som följer:
- Frukost: Två stekta ägg + en kopp med te (med en tsk kokosfett i)
- Lunch: 3 köttfärsbiffar/hamburgare, två ägg, lite ost, dressing och några grönsaker.
- Mellis: 2 portioner bedövningsmedel av tandläkaren och några timmar senare (när jag kunde röra den halvan av munnen igen) så blev det några chokladbitar (kladdkakan vi gjorde igår blev som tryffel när den var kall, så den skars i småbitar)
- Middag: Revbensspjäll, sås och fetaost/avokadosallad.
Idag bör jag städa hm, det regnar iof så det borde vara en bra sysselsättning.. men inspirationen är inte på topp direkt.. fast den brukar iof dyka upp efter lunch (inspirationen alltså hehe).
Kanske ska pyssla lite mer med hemsidan tills dess.. och slänga iväg en beställning på lite saker från lchfbutiken
Vad ska ni göra /äta i helgen?
Här blir det kakling och "byggstäd" för hela slanten och troligtvis fläskkotletter (helstekt variant, sålde billig benfri kotlett i "stubbe").. bea och lite blomkål kanske till mat..)
Håhå,, ska bli sååå skönt att få nytt badrum och ny wc i källaren innan jul!
Lördagen försvann i ett nafs, blir så antar jag när man har fullt upp. Städning, tvättning, kakling och provbak.. fick för mig att göra ett egen variant av kokosmuffins (snarare muffins i sig själv, eftersom man kan ju smaksätta den som man vill). Passade på att fotografera det också, så jag kan lägga ut den på bloggen sen när den kommer online.. :)
Maten igår var som följer:
Frukost: Stekfläsk 3 skivor, 2 ägg + te
Lunch: Stekt blandfärs + stekt vitkål (lite småstuvad med grädde)
Mellis: Provbaket.. (en halv muffin)
Middag: Tacos, guccamole, lök, grönsaker + CF med vitlök
Dessert: Muffinsbakelse..(en muffins med tre mosade hallon + lite grädde)
Var nöjd och glad hela dagen, dock har jag varit hm "hård" i magen (dvs nada toabesök för två..) senaste dagarna.. mysko värre. Magen har ju skött sig perfekt i övrigt (med undantag för när man käkat nått olämpligt) sedan jag började med LCHF.
Men när jag körde GI för några år sedan, var jag ju bara på toa var tredje dag..utan att det var något fel. Då var jag bra i magen.. men jag kan tala om att vikten släppte enbart var tredje dag hahaha :P

Hahaha´….var tredje dag 
Du kanske måste fetta upp maten lit,e jag äter mer fett än dig tror jag och det är smidigt att gå på toa tycker jag 
#12 Emea67: hehe, japp var tredje dag.. som ett klockur :) Först blev man lite fundersam, men det var så hela tiden och jag mådde ju inte dåligt eller så! Troligen hm mer kompakta saker som skulle ut..
Ja, jo ibland tror jag också jag måste fetta upp det hela. Men det är svårt! Brukar ta en kopp te med kokosfett i på morgonen (beroende lite på vad jag äter för frukost, käkar jag bacon/stekfläsk så blir det inget kokosfett i teet.. men om jag käkar 2 ägg så blir det de).
Till maten är det lite lurigare, att veta vad man ska stoppa till för fett och om det behövs..
Vad brukar du käka för att putta till lite extra fett då?
Ha en bra dag,
MVH Sandra

Jag äter kokta ägg på morgonen och har då kokosfett i teet har grädde i kaffet, nyss åt jag fläskytterfilé och har kokosfett i kaffet har gjort "paj" bacon, spenat, ost och äggstaning på grädde mmmm gott har lite grönsaker till och då gjort vitlöksdressing på CF och grädde
igår kväll åt jag av pajen orkade inte göra dressing utan bredde lite smör på hade som inte hunnit äta på hela dagen 
Tyvärr blir det en liknade dag i dag men hunnit äta mera idag redan kl är nu 9 och ätit något förutom frukost som äts vid 4.30 får se när jag hinner slänga i mig något det är fullbokat med jobb, möte på skolan och ett av barnen som ska till tandläkaren.
Jag kämpar förfullt med att äta tillräkligt då jag har lätt för att äta för lite
men känner ingen hunger.
Önskar dig en bra dag med, nu måste jag ta en runda med vovven 
MVH Emea
#14 Emea67 - Ujuj du har långa/tidiga dagar du
.. får man fråga när du kommer i säng en sån dag också? (när du går upp så tidigt menar jag). Min pappa har liknande schema och han somnar i stolen på kvällskvisten (framför tvn hehe).
Hoppas det gick bra hos tandisen för lilltrollet.. även om jag inte gillar tandisarna så är det ett nödvändigt ont (eller vad man ska säga). Tänder behöver man ju..
Du får också gratisprommis i form av hundägarskap alltså.. hehe vad har du/ni för vovve då? stor eller liten?
MVH Sandra
Nu har vi besök i huset av en kompis så det blir inte lika mycket datortid som vanligt hehe, men vi får mer gjort i huset istället.. plus en del kvalitetstid med vår kompis!
Har fått problem med ett knä också, det är grymt irriterande! Man kan ju inte gå som folk grr.. iof kanske inte helt oväntat, det har knakat och rört sig mer än normalt hela året så nu när jag ansträngde det lite för mycket ja.. då knakade det på ett helt nytt sätt
. Avvaktar lite för att se vad det vill (om det blir bättre eller sämre eller lika..) innan jag går till läkaren.. men antar att minisken ligger lite risigt till.
Matmässigt så har det varit okej, men lite "olika tider".. jag brukar normalt ha ett ganska fast ätschema (klockmässigt) men senaste dagarna har det varit så mycket annat.. så allt blir huller om buller hehe. Det betyder ju inte att jag ätit helt fel dock..
Matnytt:
Igår gjorde jag en hm.. vad ska man kalla det.. en "Sandras kålpuddig" (typ). Hade stekt köttfärs, massa strimlad (stekt) vitkål..salt peppar.. lite köttbuljong.. grädde..smör..2 ägg och toppade det med lite ost (fick stå i ugnen en halvtimme kanske.. men då hade jag stekt vitkål o köttfärs innan..) GOTT var det iaf :D
Idag började jag dagen med bacon och ägg, tillsammans med kompisen.. han la till macka.. men inte jag, tog istället en bit grovmalen pastej och smakade!
Ha en bra dag ni andra därute!
MVH Sandra

Lägger mig oftast vid 21 och somnar innan 22 på fredagar när det slappnas av med ett glas vin somnar jag i soffan 
Det är den här veckan det blivit fullbokad från morgon till kvällen.
Tandläkar besöket gick väl sådär, dotter 13 har tandställning och hon kanske skulle bli av med den i tisdags men får sitta 6 veckor till. Efter det gick vi och åt på MAX
Lowcarb för mig-
Vovven är en svart labrador så snygg är han och glad
så gratis prommisar dag för mig blire.
Hej hopp nu måste jag iväg!
Ha en bra dag!
Ujuj.. tiden rusar iväg! Jul nyår och jag vet inte allt.. så jag passar på att hoppa in här och önska Er alla en riktigt god fortsättning och GOTT NYTT ÅR!!!
kram från sandra

Idag har jag käkat kebabpizza..(!!) tog bort hälften av brödet och åt med god aptit och inga skuldkänslor.. det var en av få saker jag provat nu under "fuskdagarna" som faktiskt var just så gott som jag mindes det.. !
På julbordet och frukostbordet (ungefär samma) var mycket hiskeligt sött och växte i munnen närapå när man försökte äta det (sådant man tyckt varit "skitgott" innan).. man lärde sig en hel del hehe..
Men jag är nöjd med helgerna som varit, de val jag gjort.. sötsuget har visserligen vaknat lite.. men inget okontrollerbart. Känns bra att det är "åter till vardagen" som gäller imorgon!
Lär väl få pinka av mig massa extra vatten kommande vecka 
Hoppas ni andra är nöjda med era val..
God hälsosam fortsättning på det nya året!
MVH Sandra
Idag har jag haft hantverkare på besök, så dagen har gått i ett.. bra att ha något att tänka på istället för de godisbitarna som blivit kvar efter nyår ;) nejdå.. de lockar inte så mycket faktiskt..
Min matdag har sett ut som följer:
Frukost
- 3 skivor stekfläsk
- 2 stekta ägg
- 1 kopp te
Lunch:
- Nått slags grillat kött jag hittade i frysen..
- Sparris (tror jag de heter, långa gröna saker?)
- Beasås
Till kvällsmat vet jag inte riktigt vad det blir än hm.. måste nog handla tror jag!
Hoppas det blir gott iaf haha :D
--
Passar på att göra lite reklam för min hemsida härinne också.. just nu har den växt ganska snabbt.. kommer inte fortsätta ösa in inlägg i samma hastighet (nu vill man bara få dit lite grund..) men den kommer helt klart uppdateras titt som tätt :)
Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
Tidig morgon med hantverkare idag, tre rörisar plingade på dörren kl 7 *gäsp*.. även om jag oftast vaknar tidigare så är det inte alltid så att jag kliver upp och aktiverar hela kroppen den tiden haha..
Skönt iaf när badrumsrenoveringen går framåt!
Har precis käkat lite frukost, idag blev det två stekta ägg 2 lavkarbobröd (en med pastej och en med ost) och en kopp te med lite kokosfett. Nu är jag mätt i magen ett tag till hehe..
Lunchen och middagen innebär problem, jag har slut på både vitkål blomkål och ägg :o
Betyder nog att det är dags att åka och handla.. men känner varken för det eller att gå ut med hunden så länge Emil härjar.. *blåser f-n härnere*
Hoppas ni andra haft en bra morgon!
MVH Sandra
Idag är det trettondagsafton om jag inte helt missförstått det hela (haha är dagvill så det är inte omöjligt).. iaf är det "afton" hos oss.. vi ska äta lite lammkött, champinjonsås och blomkålsmos :)) (blir inte så ofta man äter lammkött!)
Vad ska ni äta till kvällen då?
I övrigt har dagen varit lung från mitt håll sätt iaf.. har lyssnat på snickaren som sjungit disneyvisor hehe och skruvat/sågat och bankat så huset skakat.. men han är förlåten (dom är förlåtna) för nu ser det iaf ut som ett rum igen därinne! Kanske får även vi ett badrum så småningom..
Ha en trevlig kväller!
MVH Sandra

Vi åt lövbiff med kantarellost som bretts på och rullatsihop och stekts och en god sås jag en fräsh grönsallad de andra åt potatis 
#23 Emea67: Åhå.. typ creme bonjour då eller? (den finns i kantarellversion om jag inte minns fel).. var det gott? har provat att rulla in vitlöksost ett par ggr och det var smaskens..
Får passa på att önska dig en trevlig fortsättning på året! :)
Idag har vi bara tagit det lungt, njutit av lugnet (dvs lugnet som finns när hantverkarna inte är här o bankar kl 7) och det extremt fina vädret! Man fick verkligen vårkänslor när solen gassade.. (även om det var småblåsigt).. man blir glad av solen :D
Matdagen för mig har sett ut som följer:
- Frukost: 4 skivor bacon och 2 stekta ägg + te
- Lunch: Tonfiskröra med ägg på 2 st lavkarbobrödskivor och vatten
- Mellanmål/gottis: En bountykula (LCHF style) och en halv näve nötter
- Middag: Hamburgare med bacon och ägg.. lagd på lite gräddstuvad vitkål
Funderar på en kopp te innan sängdags, men vi får se.. måste köpa nån ny rolig smak snart tror jag hehe.. kan rekomendera "grönt kvittente" om någon söker fruktig inspiration till tesmaker..
Natt natt..
blahablaha.. mens är ingen höjdare när enda toaletten befinner sig i källaren och man har ont i knäet.. speciellt första dagarna blöder iaf jag ganska mycket och går på toa en hel del mer än normalt!
Får nog ta med mig bärbara datorn ner till källaren istället.. eller kolla på film därnere.. så jag inte behöve springa upp och ner hela tiden!
Är det inte någon form av lag att få maten serverad och bli lite uppassad en sådan dag? ..funderar på att informera maken om saken haha :P
Idag har det varit en "plockahemmadag", dvs plockat papper och lagt till återvinning.. sorterat lite högar med "bråte".. pysslat lite med hemsidan.. handlat.. varit ute och gått med hunden.. kollat på ett avsnitt av "once upon a time".. gillar sagor, så den är underhållande på ett skönt sätt :) Har också haft igång tvättmaskin och diskmaskin.. sånt där nödvändigtont..
Nu vankas det "Tacopaj a la Sandra" snart.. med sallad och vitlökssås.. till det serveras "Mästerkocken" 
Ha en trevlig kväll!
MVH Sandra
Invägning idag, hade tappat -1,5 kilo längs vägen.. inte illa pinkat för att vara jag. Tror det fanns lite hormonella saker bakom den braiga minskningen.. men det spelar ju ingen roll. Lite peppande är det :D
I övrigt har veckan förflutit lungt, hantverkarna börjar göra "sluttampen".. vi kanske rent av har ett badrum till påsk haha (okej okej, de bör vara klara nästa vecka).. ser bra ut so far..
Hunden har piggnat på sig, äter bra igen (vilket i sin tur ger lite mer energi, vet inte om det är bra eller dåligt haha).. hon är en jäkel på att äta i perioder.. så man tackar och tar emot de veckor/månader hon äter som hon ska!
Hur går det för eran viktminskning? haft en bra vecka?
Ha en trevlig lördag!
MVH Sandra
--------------------------------------
Hemsida: http://vikteriet.se
Hejsan!
Haft invägning idag, verkar bli lördagar som gäller.. brukar normalt ha måndagar (ny vecka ny start tänket) men ja.. jag vet inte varför men lördag har det varit nu några veckor - och det spelar ju nada roll egnentligen!
Veckan har varit okej, men kroppen har varit "dum".. vet inte riktigt vad det är med den. Det kan både vara hormonellt eller bara yttre (inre?) omständigheter.. det har ju faktiskt varit "cvinter" härnere i skåne.. dvs lite kyligare osv.. mina leder intygar detta och jag har haft ont *grr*.. dessutom har magen varit lite urbangad (inte hm diarre eller så, bara varit konstig..och jag har druckit mycke vatten)
Veckans vågcheck slutade på + 0.4 kg.. känns helt okej trots allt. Förr eller senare rinner det av.. bara att det envisas som f-n mellan 17-18 kg alltså.. *mutter*
Matmässigt har det varit okej, synd bara att jag inte varit så pigg i magen.. har ätit köttfärsbiffar, kött, vitkål, blomkål, vitlökssmör.. m.m. - och igår gjorde vi både chokladkaka och jordnötssmörskakor (förstnämnda blev efterrätt igår.. ja inte hela kakan alltså haha - och kakorna ska jag smaka en idag..)
Hur har ni haft det?
Ha en trevlig lördag på er nu..
MVH Sandra
Hittade igen min tråd.. bra med sökfunktion på sajten 
Det har äntligen vänt lite nedåt med min vikt, tillbaka där jag bör vara (innan min viktuppgång!).. känns bra och man blir på nått vis lite extra sporrad nu när vårens solstrålar och vårkänslorna allmänt gör sitt intåg.. hoppas det fortsätter åt samma håll.. både med vädret och vikten hehe
Det här är nog det första året någonsin jag inte käkat en vanlig hederlig semla.. en av mina stora passioner i livet.. (alltså.. varken på semeldagen eller innan/efter). Däremot har jag bakat en LCHF variant på semla.. som inte alls var i närheten av den "riktiga".. men tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd och glad..
Har en känsla av att jag inte skulle uppskattat semlan på samma sätt som innan iaf.. (slibbigt..)
Ha de gött!
MVH Sandra
Jag har kommit på att det jag tycker bäst om på semlan är grädden och marsipanen. Bullen har jag nästan aldrig ätit upp. Kom på det nu och marsipanen kan man ju göra själv på mandelmjöl lite Stevia eller vad man använder och grädde.
Ja , man får lätt vårkänslor när solen skiner. dagarna blir längre och längre och vi blir lättare och lättare. kan man mer begära?
Marianns semlor har jag bakat och smakat. Marsipanen gjorde jag av mandelmjöl och grädde, två flugor i en smäll. Duger utmärkt åt mej.
Välkommen tillbaka till din tråd! Skönt att du är tillbaka på nedgångstrenden :-)
Åt en semla idag, föll pga dålig planering, men njöt varje tugga 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
#31 goldcamilla:
Jag vet inte riktigt vad jag tycker mest om, jag tror jag gillar hela helheten bäst liksom.. även de gånger jag tyckt att semelbullen varit katastroftorr typ haha.. men det är då man ätit den med varm mjölk hehe..
Mandelmassan blev helt klockren nu när jag gjorde den till min LCHF-semla.. åhh va god den var alltså.. slog de där "riktiga" semlornas gegga med hästlängder :P
La ut receptet på min sajt, inte så avancerat.. men jag tyckte det blev jättegott.. så då delar jag gladeligen med mig haha
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
#32 Columba:
Man är verkligen glad för "det lilla" ibland.. förvånandsvärt vad solens små strålar kan göra med hälsan ibland.. man blir verkligen piggare (även om man liksom är sjuk eller har ont.. så blir dagen iaf bättre när solen strålar.. iaf såhär i början av "solsäsongen" hehe)
Jag kollade in Marianns recept också.. valde mellan det och ett annat.. det blev det andral.. och det främst för jag är lite känslig mot kokosnötsmjölet.. har haft svårt att äta saker som jag använt det mjölet i (alltså smakmässigt.. inte så att jag blir dålig i magen eller nått).. och det andra receptet var på mandelmjöl..
Men det är snart dags att prova nån ny kaka/bakverk med kokosnötsmjöl.. för att se om mina smaklökar "växt till sig".. kanske får bli semlor den gången också.. som sagt.. uppskattar semlor 
Hoppas du får en trevlig kväll :)
MVH Sandra
#33 MillisB:
Ja det känns bra, himla segdraget det var där ett tag.. jag gjorde ju inget direkt "fel" men ändå samlade jag på mig massa vatten som kroppen vägrade göra sig av med hmm.. skyller på hormonerna och inte på kolhydraterna iaf hehe.
Sen ska man väl inte klaga direkt egentligen.. klar kroppen kan behöva en paus ibland.. viktminska är inte lätt.. kroppen arbetar ju på högvarv!
Åhå.. du fuskade lite hehe.. ja då var det "fasiken" tur du njöt av varje tugga
.. då är det ju värt fusket så att säga!!
Ha det gött,
MVH Sandra

Har lagt till din blogg i favoriter
Bra att få insperation till mat!
#39 Emea67:
Det gör du rätt i! Du är hjärtligt välkommen och kolla in recepten när du så önskar.. kanske hittar du nått smaskigt nån gång när fantasin tryter!
Önskar dig en trevlig lördag!
MVH Sandra
Idag var det "invägning" igen.. hm gör det tydligen fortfarande på lördagar hehe (känns fortfarande som "fel dag".. men egentligen.. hm.. vilken dag är bättre än den andra??)
Iaf blev resultatet för veckan: - 0.6 kg 
Känns braaaa!
Går helt klart åt rätt håll nu..

Jag provade att göra mandelmassa för hand som du beskrev i ditt recept … var så trött på att göra ren maskin och kniv … och det gick ju jättefint … och FORT.
En sak som jag funderar på är varför grädde i receptet? Jag vet Mariann använder det också men jag har alltid sett äggvita i gammeldags recept … och jag föredrar äggvita istället för grädden … undviks äggvita på grund av att den är rå?
#42 gun92884
Va bra, jag tyckte det var jättesmidigt själv, iof har jag inget att jämföra med.. har aldrig gjort egen mandelmassa innan (alltid köpt den här färdiga).. var 100 ggr godare att göra själv!!
Angående grädden vet jag inte riktigt, jag kollade en hel del recept (alltså inte bara lchf) och det var en hel del som hade grädde i sina.. och jag är lite kinkig att använda rå äggvita i "kalla" saker. MEN eg tror jag inte det är nån större fara (bara jag som är lite inbillningssjuk haha).. vissa använder båda.. alltså både lite grädde och en äggvita!
Om du tycker det blir godare med äggvita (eller om den t ex håller längre med det) fortsätt du använda det och skippa grädden. Blir nog precis lika bra.. 
Provade du med äggvita.. eller provade du med grädde? har du smakat.. blev det gott?
MVH Sandra

Jag provade med grädde en gång för ett tag sedan när jag läst Marianns recept … nu kände jag inte nå'n skillnad i smak per se, men tänkte väl mest på hållbarheten. Det jag har läst är att en kallas för mandelmassa och en för marzipan … inte för att jag känner smakskillnad på dem. Marzipan lär vara den som har äggvita … så kanske jag inte är renlärig utan gör marzipan
… sk*t samma … gott är det ialla fall
och inte gör det illa ät tänderna eftersom jag använder sukrin …
mamma gjorde alltid egen mandelmassa till semlorna med mald mandel, het mjölk samt socker och sedan blandades det med inkråm. Ingen äggvita. Tror det var nedärvt från mormor med.
#45 Pennylane1:
Min mamma gjorde också med mjölk när jag var liten har jag för mig (och egenmald mandel). Har dock inget minne av om hon använde äggvita eller inte hmm.. måste fråga (även ang socker.. det måste ju ha varit någon form av sötning i!?)
MVH Sandra
ja annars blir det ju… helt enkelt osött! 
haha precis