Marängswiss
Har ingen aning om hur det stavas egentligen, men i helgen till mello ska jag äta det - LCHF style of course.
Har varit sååå sugen på det i flera veckor (vet inte varför).. men borde inte vara några som helst problem att göra iordning..
Lite chokladsås (smälta lite choklad.. blanda ner någon msk grädde och kanske en skvätt vatten för utunning..).. glass.. (gör alltid semifreddo style.. tycker det blir riktigt gott.. med äkta vanilj of course.. man måste bara ta fram den en kvart innan man ska försöka stoppa skeden i den haha).. vispgrädde (behöver ingen närmare förklaring väl?) och så maränger.. borde hinna prova och lyckas med att få till några sådana..tills på lördag.. hm har aldrig gjort maränger alls (varken med eller utan socker!)
Har ni bra tips/recept på bra spröda maränger som ni gjort.. informera mig gärna här (även om ni gjort misstag som ni tror jag kanske skulle göra.. varna mig gärna!).
Åhh.. ser fram emot min marängswiss..
Ha en bra dag!
MVH Sandra
finns nån tråd där någon säger sig ha lyckats göra spröda maränger! Minns inte vem nu, jag har inte lyckats med någon sockerersättning!

Jag tror att det finns tråd redan om försök att göra maräng med sukrin … problemet är att det inte håller formen för kemin inte är riktig utan socker … Detta är skillnaden med att göra om ett lagat matrecept och med att göra om bakrecept … bakrecept använder kemiska reaktioner för att bli till.
Mig veterligen går det inte att göra riktiga maränger utan en sockerersättning som imiterar socker i volymgörande förmåga. Här har vi nå't som heter DiabetiSweet och det fungerar som socker … men jag tror det är maltodextrin i det …
hmm.. utmaning med andra ord! Ska försöka leta reda på fler trådar om maränger just.. och se vad de har att säga om saken..
Nya tips och gamla mottages dock tacksamt här ändå.. även länkar till recept och dyligt..
#1 Pennylane1:
Ohh.. om du ser till den får du gärna länka, ska försöka söka lite på saken härinne och se vad jag hittar.
#2 gun92884:
Det kan nog vara problematiskt.. men borde ju rimligen gå.. på nått vis hehe.. måste bara komma på hur (eller.. eventuellt.. erkänna mig besegrad temporärt haha.. men det gör jag inte gärna).
Kemiska processer är alltid lite luriga.. (inte alltid man vet att det måste vara rätt reaktion i ett recept.. förrän man provat det och sett att resultatet med "andra ingredienser" blev helt koko) 
Tack bägge två för inputarna!
MVH Sandra
Jag har provat både med och utan sockerersättning.
Kan konstatera att något sött behövs då äggvita inte är särskilt gott utan det söta. Jag kastade de jag gjorde…
Men jag tycker jag lyckats helt ok med de jag gjort med sukrin. Vispar vitan först och vänder sedan försiktigt ner "sockret". Men det är trixit att få rätt mängd sötma.
De håller inte formen så bra när jag gräddar men det bryr jag mig inte i, tycker det blir bättre med en kaka som jag bryter sönder. Ska kanske prova små knapparnästa gång.
Jag brukar smaska mina maränger till Chokladmousse!
Lycka till!

Tror man kan få till marängerna med hjorthornssalt. Kanske någon här som har provat?
Har någon försökt med Xanthan gum och sukrin/stevia?
Hade inte greensis en hel tråd om sina försök att få till maränger inför någon ny kok- eller bakbok? Ska se om jag kan hitta den.
Edit: Här är två länkar till greensis' experiment:
**Surface of Velvet
**Core of Steel
jag har rpovat med erythritol och stevia fungerar inte.
man kan få till "goda" mums mums
maräng med mandel i eller nötter går också men inte de traditionella marängerna hos mig.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
#4 akarin:
Jo lite sötning tror jag också behövs, inte fullt så mycket som i de "riktiga" kanske (de är ENBART söta ju hehe) men lite.
Det gör mig inget i vilken form det blir, om det är lättare att göra en "kaka" och krossa den sen.. så blir det perfekt.. ska ju ner i magen iaf ;)
Hur länge har du dem i ugnen? och vilken temp?
Ha en bra dag,
MVH Sandra
#5 Tisdag:
Hjorthornssalt, hmm det är sånt man har i "drömmar" va? vad har det för funktion egentligen? (kanske snarare ska fråga vad det egentligen ÄR hehe). Ska nog ta och googla lite ;)
Tack för inputen!
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
# 6 Sweli:
Jag läste i någon annan tråd om "Xanthan" gum, vad är det egentligen? är det verkligen ätbart haha (låter lite skumt, själva namnet).
Ha en grejt dag,
MVH Sandra
- - -
#7 Sammet1:
Tackar! Ska genast kolla in trådarna du länkade till!
Ha en trevlig dag!
MVH Sandra
#8 Marianns LCHF Mat & bak:
Hehe.. mums mums är också gott. Men vet inte om det fungerar som del av en marängswiss
Lyckades du få dom att hålla ihop? blev de platta? spröda? kladdiga? (i dom försök du gjorde menar jag).
Ha en bra dag,
MVH Sandra
Här kan du läsa
Det används till såser, godis, etc.
Bob's Red Mill, Xanthan Gum, Gluten Free, 8 oz (1/2 lb) 226 g $11.09$16.05(31% Off)
#13 Sweli:
Är det vad vi kallar "guarkärnemjöl" här typ? det använder jag till att reda såser med ibland.. hm måste kolla vad den innehåller.. nu när jag såg din länk kom jag och tänka på den lilla burken jag har.. undrar om det inte är sånt!?!
Tackar för länken!
MVH Sandra
Jag följer faktiskt bara en "vanlig" kokbok där det står:
mitten av ugnen 100-125 grader 45-60 min.
Jag gör olika varje gång, men lite längre tid brukar funka bäst. Fast jag har glömt bort dem och gräddat i 2h en gång, då blev de väldigt spröda vill jag lova!
Blir det lika geléaktigt som allt annat? Vill inte ha geléaktiga såser och jag har provat konjacsrot och fiberhusk som skulle vara så bra men det blev gelé. Antagligen så tar jag för mycket men annars så blir inte såsen tjock . Har också provat mandelmjöl och kokosmjöl med det blir en kornig sås.

jag är inte sweli men svarar ändå.
Guarkärnmjöl och xantangum är inte samma sak.
Xantangum är ett geleringsmedel. Det blir inte riktigt som med gelatin. xantan är 'slajmigare' i mindre doser, tar man mer blir det fortfarande lite klistrigt, inte stel gele som gelatin. Det är bra att använda istället för fiberhusk i 'bröd'.
Agneta
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Har kikat runt lite.. och ska snart ge mig på en testning.
Men kom på att jag måste fråga.. hur ska eg maräng vara enligt er? är det en speciell konsistens som är viktig? eller smaken enbart.. eller nått helt annat?
MVH Sandra

Beror helt på vilken slags maräng det gäller:
#20 gun92884:
Jo men jag undrade mest eftersom många har ju lyckats göra nån form av maräng.. inte alltid den smaka bra eller blev snygg (volymmässigt).. men de verkar ju ha fått ihop "nått" av sin smet..
Varför anser ingen att de lyckats med sin maräng då? (hm svårt att förklara.. hoppas du förstod vad jag menade)..
Ska kika på länken, tackar!
MVH Sandra
#22 gun92884:
oopps..Då har jag nog missuppfattat den franska varianten (snarare blandat ihop dom kanske).. jag trodde den franska var den "sega" marängen..
Ska nog läsa lite till innan jag börjar vispa 
Om man vill ha dem spröda som det ju brukar vara i en marängsviss så har jag misslyckats, däremot till typ budapestlängd där den brukar vara mjuk så den går att rulla har det inte misslyckats. mina har blivit nästan lite blöta och sega och inte alls marängspröda hur länge man gräddar skulle jag tro… fast jag har inte testat för bränd maräng är j inte så gott det heller, men utan nötter så blir det bara en seg, lite blöt, kladdig massa. Jag har testat med sukrin och stevia.
och hur får du dem så, utan socker, Sweli? Recept?

Här förklaras tips and tricks för att göra de olika slags marängerna … nu gäller ju detta med socker förstås …
#26 skrivetav Pennylane1
Not a clue, denna maräng är gjord på riktig sätt. På den tiden man kunde äta socker och Dulce de Leche (kolasås)
Hittade Cream of Tartar på iHerb och finns även i storförpackning:
Frontier Natural Products, Cream of Tartar, Powder, 3.52 oz (99 g) $5.70 $6.79 (16% Off)
Frontier Natural Products, Cream of Tartar Powder, 16 oz (453 g)
$10.64 $15.20
Nu har jag mina maränger till kvällens marängswiss.. provade göra en gång igår kväll efter ett "recept med canderel"..
Länk till recept (observera att det är en sån här "skrivut sida".. men om ni inte vill skriva ut svara bara nej på frågan..)
Såg ut att vara det som jag var ute efter - och visst de är inte exakt som vanliga maränger.. men de var spröda på utsidan och hade en liiten gegga i mitten (mycket lite).. de gick och dela och de var ganska stora/fluffiga.. *thumbs up*
Jag använde hälften av "sötningen" bara (fullllt tillräckligt sött för mig!!!) och jag lät dem stå inne i ca: 1 timme och 30 minuter ungefär på 100 grader.. sedan stod de kvar i ugnen hela natten.. med luckan stängd).
Tillägger också att jag använde sukettströ.. inte canderel som i receptet (funderade på sukrin, men jag kommer inte alltid överrens med bismaken..så denna gång blev det ett "strö")..
Bifogar en bild, om jag lyckas 
Ha en trevlig lördag!
MVH Sandra
jo canderel och hermesetas vet jag att det ska gå (har en diabetiker-kompis som gör allt med sånt) med men sån sk*t använder jag ju inte 
#31 Pennylane1:
Hehe.. är ju inte alltid det bästa alternativet (innehåller en del trams).. men jag läste på livsmedelsverket och jämförde olika ströer osv.. vilken "funktion" de hade och hur kroppen tog upp det.. och valde sukettströ efter det..
Innan har jag alltid använt Hermesetas eller vad det heter (alltså innan jag ens började med LCHF) men det var nått.. (minns ej vad) som skillde mellan de två och hur kroppen tog upp (eller inte tog upp?) det hela..
Om jag skulle ha nån form av söthet på marängerna så fanns bara det alternativet.. eftersom jag står inte ut med bismaken på sukrin tyvärr (och i ett marängrecept skulle det ju troligen bli ännuvärre.. då det är en hel del sötning i det).
Man kan ju tycka att funkar det med dessa "ströer".. som inte har några "sockriga" kristaller eller nått.. borde det ju gå och få och funka med tex sukrin..hm.. får väl kanske prova det nån annan gång!
Ha en trevlig lördag :)
MVH Sandra
ja du lär inte dö av det, om man betänker all möjlig skit som "alla andra" stoppar i sig dagarna i ända! 
trevlig lördag själv! VÅÅÅR!!!
Våren får vänta här. Helt grått så långt ögat når 
Jag längtar att flytta till varmare bredgrader 
här är idag strålande sol, blå himmel och definitvt vårlikt! Solglasögon anbefalles! 
#35 skrivetav Pennylane1
Nu kommer äntligen solen fram! lite stackmoln men för övrigt känns att våren är här 
Här har vi blåsigt som f-n.. (har varit vaken hela natten pga stormbyarna som fick huset att knaka).. men förutom det är det möjligen lite grått ute.. ganska varmt och skönt temperaturmässigt (våren kom ju till skåne 17 februari..sägs det).
Skönt att få in både lite mer ljus i tillvaron (längre dagar) och lite skönare temperaturer..
Ha en skön dag ni båda!
MVH Sandra