Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5780 ggr
mackans
0

Alkohol...

Körde stenhårt på LCHF för ett par år sedan, mest då för att gå ner i vikt men inte någon tanke på att fortsätta livet ut. Därför var jag helnykter under denna period.
Har nu sedan nyår bestämt mig för att äta LCHF som en livsstil vilket innebär att jag ibland kommer dricka alkohol. Kanske i runda slängar ca 2 ggr per månad. 
Men då jag igår med frugan drack några glas vin samt några whiskey vart jag helt förstörd. Jag har ju läst om många som blir mer lättpåverkade, men det var inte så jag kände.

Jag kände mig mer sjuk. Vart snurrig, illamående och allmänt borta och inte på ett "positivt" sätt som jag annars upplever alkohol på. Trots att jag var utvilad vart jag mest trött och kände mest för att spy. 
Det jag undrar är om detta är en övergångsfas och allt jag återigen kommer kunna uppleva de "positiva" effekterna av alkohol igen? Alltså lite upprymd, på bra humör samt lite extra pratglad.

Tycker jag sökt runt endel på forumet här och många beskriver samma sak. Men har aldrig fått nån klarhet i ifall dessa saker är övergående eller om de är beständiga när man äter lågkolhydrat.

MVH
Marcus

Anders-S
0

Undvik alkohol när du lever ketogent. BHB och GHB är isomerer dvs har samma molekylformel. Jämför effekterna av GHB + alkohol.

http://www.can.se/Drogfakta/GHB

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=543

http://moodfoods.com/dieting/fasting.pdf

mackans
0

Inte direkt svaret man hoppats på. Det är ju dock många här som tar sig några glas vin ibland, kan man ju även läsa på kostdoktorn.
Det kan väl inte vara så att alla mår dåligt efter ett par glas vin eller?

vinteralvan
0

Jag mår inte alls dåligt när jag tar ett par glas vin, tvärtom, inte min man heller trots LCHF sedan ett par år.

Anders-S
0

Även om det finns en toleransutveckling är alkoholintag förknippat med betydande risker, inte bara obehag.

En del rekommenderar att man bryter ketosen genom att ladda med kolhydrater en tid innan. Frågan är förstås hur länge och om det hjälper samt vad som händer efteråt. Kanske finns de som vet på forumet på body.se eller flashback.org.

Lermontov
0

Jag har inte kört LCHF särskilt länge men har - som student - unnat mig några fester där jag har druckit rött vin. Bakfyllan har blivit värre och jag har blivit fullare på mindre. Men vad kan man göra? :) I övrigt kör jag strikt LCHF och trivs som tusan med det.

Fjrebqll
0

Kör strikt lchf, men dricker då och då alkohol. 

Var bara i början jag kände skillnad på fyllan, nu är det precis likadant.

Sweli
0

Jag drycker alkohol och blir inte full även med LCHF.

Drycker bara en whisky eller 1 glas vin, gillar inte blanda.

Inga problem.

Jag tror mest på att det är blandningen av whisky och vinet som är problemet.

camillairene
0

upplever att jag blir mindre tolerant nu när jag dricker alkohol och äter relativt strikt LCHF, så jag är lite observant på hur mycket jag intar och sedan tycker jag att man mår lite sämre dagen efter än jag gjorde tidigare när jag inte åt LCHF utan helt okontrollerat.

Jag tror att man får känna efter hur mycket man klarar av och vad som känns bra helt enkelt. Huvudsaken är ju att man njöt av dryckesintaget och kan fortsätta njuta i och även efteråt i sin tillvaro eller? Sedan om det stoppar viktnedgång om det är det man är ute efter eller om det är nyttigt i längden spelar nog mindre roll sålänge ingen tar skada. Så tänker jag och det funkar för mig.

/Camilla

mannen75
0

Hej

Det jag märkte var att jag blev onyktrare fortare, men betydligt mindre bakis. Att man blev mindre bakis kan ju bero på att man drack mindre. Dricker oftast vin och Whisky. Öl har det blivit ganska lite av sedan jag började med LCHF.

/M

mackans
0

Verkar som man med tiden återfår de vanliga effekterna av drycken. Iaf om man läser runt lite vad andra skriver. 
Kände som sagt ingen skillad på toleransen och fick inte den där lilla salongsberusningen jag annars får och uppskattar Skrattande
Kändes som man vart bakfull på en gång.

Men men, ska testa igen om 2 veckor.Glad

dejsi
1

I somras åt jag lchf och drack en hel del vilket resulterade i oförändrad vikt. Fortsatte hela hösten och trillade tillbaka till kolhydratkost och rasade 7 kg upp på vikten.

Sedan nyår är jag åter på lchf-banan och har gett fanken i spånken Flört

Gått ner 10kg, alltså en sjättedel av min övervikt.