De finns på Apoteket och heter Keto-Diastix.
Tack för det! Har precis nystartat LCHF-kostande och kan kanske vänta en vecka till el så innan jag kan förväntas uppnå ketos.
Får ingen träff på apotekets hemsida.

På den här lustiga addressen har de ketostix. Vet inte om det är samma, för de säljer mest vintillbehör och hör och häpna hundhalsband.

Jag arbetar på apoteket och har kollat upp att det finns ketonstickor. De brukar oftast finnas bakom disk på diabeteshyllorna så fråga personalen så hämtar dom eller om det inte finns så går dom att beställa hem. Tror att det var ca 50 stickor för 91 kr om jag minns rätt.
Är ketos på något sätt kopplat till diabetes om stickorna nu ligger på samma avd?
#6 Nej. Men diabeteiker kan få ketoacidos som är livsfarligt för dem och det kan de testa med stickorna.
Okej och är det ketoner eller glukos man ska mäta eller både och? Apoteket har två snarlika produkter som ser precis likadana ut, den ena heter Ketostix och mäter "U-Ketoner" och den andra heter Keto-Diastix och mäter "U-Ketoner" och "U-Glukos". Det är väl ketoner som är berättar om man är i ketos, eller? Vad står U'et för?
#8 Äter du få kolhydrater är du i ketos, det behövs inga stickor.
Stickorna mäter inte ketos. De mäter överskott på ketonkroppar.
Du kan med andra ord vara i ketos utan att ha överskott på ketonkroppar. Så stickorna är mest färgglada, av reell vikt är de bara för typ 1:or.
Så det går inte att dubbelkolla med hjälp av stickor om man är i ketos?
#10 Har du utslag så är du det. Har du inte utslag på dem kan du ändå vara det.
#10 Vad är det du skall dubbelkolla?
Om jag är i ketos.
#13 Äter du LCHF så är du i ketos.
Hur många kolhydrater/dag är övre gräns för att vara i ketos?
#15 Nånstans mellan 100 och 150g, gränsen är individuell och glidande. Man är alltså inte antingen ketondriven eller glukosdriven utan kroppen använder det som finns och vad den behöver. Men äter man 100g kolhydrater kanske det inte blir nåt överskott och då syns inget på stickorna.
U-… betyder urin.