Törstig!
Jag äter lchf och är så fruktansvärt törstig. Vad beror det på? Jag blir mer törstig ju striktare jag äter och efter den här veckans fakir/ufo så är det knastertorrt i munnen.
Tacksam för svar!

Japp så är det.. lika för de flesta nybörjare eller för de som striktar till kosten.
Antagligen har det med ett ökat kissande att göra?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack Zepp

Ett ytterligare tips.. pröva med mer salt.. saltbrist kan vara en vanlig anledning till att vatten rinner rätt igenom!
Eller så kan det vara så att när du äter strikt, utan grönsaker som mest består av vatten, då får du inte i dig den vätskan som kroppen vill ha.
Så drick vatten!!!
Vi är ju trots allt allätare, inte köttätare.
Senaste veckorna har jag varit grymt torr i munnen på nätterna (???) inte på dagarna.. och jag blir sällan törstig så jag har försökt göra en vana av att ha en kanna med vatten i kylen så jag vet hur mycket jag dricker. Försöker dricka upp 1 liter om dagen (lyckas inte alltid dock).. men så äter jag lite grönsaker ibland också..
Men just det här på natten.. kan vakna av att tungan sitter fastklistrad i gommen.. ogillar starkt.. varför blir det så? och varför bara på natten?
*lånade soffe77's tråd då det kändes som ett bra ställe att fråga på - hoppas det är okej.. annars sorry*
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra

På vinter blir det väldigt torr luft inomhus och damm flyger lättare omkring!
Normalt så andas man genom näsan.. men e man tex förkyld så munandas man mer och då torkar slemhinnorna i munnen ut.
Jag dricker massor men är ändå törstig men det är väl bara att acceptera.
Jag hade en period då det kändes som rena öknen i truten på dagarna och det spelade ingen roll hur mycket jag drack det hjälpte inte. Tyckte det var så obehagligt att jag tillät mig att tugga tuggummi mellan vatten massorna. Det blev bättre av det och mindre obehagligt.
Jag tror också att det skulle hjälpa med mer salt. Njurens funktion ändras med den här dieten, så man behöver kanske ta in 1-2 g extra natrium per dag för att kunna behålla det vatten man dricker.
det är också ett mycket vanligt övergångsbesvär. Går oftast över.
Känner igen muntorrheten nattetid, främst i början. Ett råd,
en petflaska med vatten på sängbordet så slipper man iaf. gå upp.
# 11 En tina till:
Jo jag har en stor kopp på nattduksbordet, räcker ofta med att skölja munnen lite och ta en klunk så är det lungt.. men det är så konsigt att det alltid inträffar på natten. Jag dricker oftast mer på kvällen (i samband med maten, eller efter) så jag borde ha massa "vatten" kvar i kroppen nattetid ju.. men nej då.. torr som fnöske ibland *suck*
Och det har kommit NU.. efter mer än ett halvår på kosten..
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
Nu blev jag fundersam, 1liter?
Jag hade för mig att man ska dricka mer, (jag dricker mer än 2liter varje dag). Men det kanske är jag som gör fel, eller är det individuellt? (är ännu en nybörjare inom lchf)

Drick när du är törstig.. iallafall när man är frisk!
Man får skilja på vårt behov av vatten per dag.. det mesta vattnet får vi i oss via maten!
okej tack!
Då kan jag minska på vattenintaget då. Brukar ta och dricka något glas vatten utan att vara törstig, mest för att få i mig så mycket vatten som möjligt.

Det finns vissa sjukdommar där man skall dricka rätt mycket vatten.. typ ofta genetisk predisposition för njursten och liknande.. men då skall man göra det på läkares inrådan!
Hur som helst.. vi är utrustade med mekanismer för att tillfredställa vårt behov av vatten, vilket manifestrear sig som törst!
När man blir gammal brukar den mekanismen avklinga lite, då får man tänka på det, lite mer än unga o medelålders.
#13 skrivet av alexxandra_:
Drick om du är törstig!! Jag har en enliters flaska står i kylen för att jag ska veta att jag minst fått i mig en liter vatten.. på en dag. Jag är kass på att dricka vatten (vätska)..blir inte törstig på vinterhalvåret (lite oftare på sommaren).
Om jag inte har flaskan där, så får jag troligen inte i mig hälften och det är på tok för lite (för lite för mig, jag menar jag går ju inte på toa heller om jag inte dricker.. vilket är väl ett tydligt tecken på att jag dricker för lite.. man behöver skjutsa ut lite urin ur kroppen några ggr om dagen.. annars blir det på tok för koncentrerat..)
Däremot äter jag som sagt lite grönsaker, som tillför vatten också.. och när jag kokar te (oftast bara på morgonen) så kommer det ju inte från min "literflaska" heller..
Men det verkar iaf funka för mig att ha den där flaskan :)
Du ska inte använda mig som "måttstock" för vätskeintaget hehe. Känn dig för själv helt enkelt.
Ha en trevlig kväller!
MVH Sandra
#16 Zepp:
Hur mycket vatten får man i sig via maten egentligen? Jag menar om man äter grönsaker så förstår jag att man får i sig en del (de består ju till stor del av just vatten).. men många äter ju knappt några grönsaker.. ?
Innehåller kött och smör så mycket vätska?
Jag har mest min literflaska i kylen för att jag behöver vattnet så jag faktiskt får gå på toa ibland.. det är ändå en del som vill ut via urinet så att säga.. och när jag inte försöker trycka i mig extra vatten.. så pinkar jag ju inte så många gånger på en dag.. så det blir lite för koncentrererat eller vad jag ska säga (efter flera urinvägsinfektioner o så, så kollade de urinvägarna och njurgångarna osv så jag inte hade förträngningar)..
Enda gången jag blir törstig är när jag äter middag och när jag svettats minst en halvtimme (om jag så varit ute och jobbat i trädgården eller om jag varit ute och gått)
Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra

Smör innehåller väl bara 20% vatten.. men den mesta maten består ju av vatten!
Ägg är cirka 80% vatten.. kött likaså..grönsaker cirka 95%
Sandra:
Jag hade samma problem förut innan jag började på lchf.
Det blev ungefär ett glas då jag åt (vilket var ungefär 2-3 glas vätska/dag) och så gick jag och klagade på huvudvärk… haha inte konstigt:)
Handlar det inte egentligen om att med lchf äter man mer vattenreducerad kost?
Dessutom binder ju kolhydrater vatten.
Det är ju rätt mycket vatten i fabricerad mat osv.