LCHF och Asperger
En kort fråga: har någon några erfarenheter av Asperger och LCHF? Asperger och ADHD ligger inom Autismspektrat så jag hoppas att LCHF skulle hjälpa även här.
Gör gärna en sökning i forat på Asperger och ADHD, det finns en hel del trådar i ämnet.
Jag glömde ju lägga till det på mitt första inlägg. Inget jag hittade var av värde. Nu är jag ute efter information om LCHF och Asperger inte ADHD. De råkar nämligen vara typ varandras motsatser.

Eftersom lchf är humörstabiliserande så är det säkert bra även för de med neuropsykiatriska sjukdomar/handikapp som Aspbergers.
Bara min gissning.
Vad är det för erfarenheter du vill ha? Sådana finns i tidigare trådar.

Hittade detta inlägg, kan det hjälpa?
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d713e67b9cb4622330550a5-adhd-kost
Tråden handlar om adhd men inlägg #16 är om Aspie.
Känner en person med Asperger och vet att undvika sockertoppar och dalar gör stor skillnad.
Så att minska på ALLA snabba kolhydrater är nog bra, men det tycker jag å andra sidan att alla bör göra.
En del kan minska kolhydrater utan besvär, för andra är det som för mej - totalt bort med kolhydrater är det enda som funkar - d v s LCHF.
Det kan kanske vara lättare hitta synpunkter på något av de aspergerforum som finns? Berätta gärna här vad du kommer fram till. Jag letar också info om detta.
Tack ashe, i samma tråd inlägg nr 29 är också om Asperger och i en annan tråd länkades det vidare till http://www.gfcfdiet.com/ där det tipsas om att gluten och mjölkproteiner bör dras ned vid diagnos inom autismspektrat. Har inte läst så mycket på den sidan för de verkar vilja bara sälja. Omega3 fett som kallas eye q verkar hjälpa ADHD så jag tänkte prova det, trots priset, efter nuvarande omega3 lager är slut. Eye q innehåller mer EPA än DHA som gör det så klart dyrare men kanske också bättre.
Här på iFokus finns det http://bokstavsfolk.ifokus.se/ men där finns det inte många inlägg och ännu mindre om LCHF, tror inte att LCHF skulle dyka upp på andra forum än just LCHF forum.
Till vänster finns det avdelgning "Vi som har koncentrationssvårigheter" där olika bokstavskombinationer passar in men Asperger passar inte riktigt in där tack vare "koncentrationssvårigheter". De som har Asperger kan koncentrera sig på t.ex. uppgiften, jobbet, hobbyn mer än vi utan diagnos. När ADHD måste dämpas ned så Asperger måste aktiveras. Eller måste och måste i båda fall men ni vet vad jag menar.
MimLan, kan du länka till dessa trådar där det handlar om Asperger. Jag hittar helt enkelt inte dem på http://kolhydrater.ifokus.se ADHD som jag tidigare skrev är jag inte intresserad av.
Anledning till detta är att jag letar efter anekdoter som kan övertyga mitt ex att gå över till LCHF med ett av barnen med diagnosen (ifall nu LCHF har hjälpt någon). Samt naturligtvis tips om någon har lyckats minska dvs göra det lättare att leva med Asperger t.ex. undvika att stressbägaren rinner över eller att barnet kan gå till affären själv osv.

Korrigeringstanten i mig vaknade..
0: Adhd ligger inte alls inom autismspektrat. Jag vet att du inte vill ha info om just adhd, men rätt ska vara rätt. 
3: Aspergers syndrom är inte någon sjukdom.
Hoppas du hittar det du söker, hejssan. Du har kanske redan hört talas om den där familjen i Danmark vars autistiske son blev hjälpt av en kost som var åt lchf-hållet? De har skrivit en bok om det.

… "Kärnfrisk" heter den, och det verkar vara mer stenålder än lchf, med fokus på att utesluta socker, gluten, kasein och tillsatser. Lite extra fett på det borde inte ge sämre effekt iallafall!
Tack Tisdag för länkarna, en del bra info där!
Japp Wooster, ADHD var inte inte alls inom autismspektrat. Aspergercenter gav kanske fel info om det på kursen. Samt Aspergers är inte en sjukdom men det har väl ingen skrivit heller? Båda dessa två är väl en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning iaf. Aspergers är det.
Kärnfrisk var intressant minns en artikel om dem i DN.
Det verkar som glutenfritt och kaseinfritt kan vara värt att prova. Bara jag lyckas övertala mamman till barnet…