Fiberhusk-svampighet?
Är det fiberhusken i ett recept som gör den här lite "svampiga" konsistensen i t ex brödbakning? (den lite fuktiga känslan som blir kvar i brödet..)
Trots att jag använder olika mjöler (vid olika bak.. såklart) så verkar konsistensen på bröden vara densamme.. och det enda jag kan komma på som är med i samtliga recept.. är fiberhusken :)
..och.. när man diskat ut en skål man använt till smeten (med fiberhusk i).. är ofta disksvampen hal som en ål.. hehe.. så slajmig att den knappt går att göra rent haha.. (det kan jag dock förstå, eftersom den ska binda ihop allt.. istället för alla "vetetrådar" i vanligt mjöl)
Någon som vet?
Kan man baka bröd, som håller ihop, på annat sätt också?
Tack på förhand!
MVH Sandra
Jag vet inte men tror det. Fiberhusken gör allt slemmigt tycker jag.
Fiberhusken sväller till en geleartad massa - så visst blir det slemmigt, men jag tror inte det är husken som är problemet.
Jag har också upplevt att matbröd jag bakat blivit blött & slemmigt, "svettats" så det blivit bött där det legat. Experimenterat och kommit fram till att det är kombinatonen av ingredienser och vilka som är avgörande - inte husken.
Vet inte vilken sorts matbröd du föredrar - men om det är något typ limpa, bondbröd - utbakat som frallor, eller som brödkakor, limpa - har jag kommit fram till en variant helt utan mejeriprodukter, "Brödkusar". Gott, luftigt (inte kompakt), saftigt (inte blött & slemmigt). Håller sig saftigt. Kanske dela med mig av receptet i en tråd ?
#2 Sias:
Jag är ganska öppen när det kommer till bröd.. försöker bara hitta ett bra LCHF substitut för brödbiten.. men har inte riktigt hittat helt rätt (även om t ex lavkarbobröd, lchf scones och oopsies är helt ok).
Jag har provat att baka både med mandelmjöl, en del fröer och kokosnötsmjöl (har lite svårt för kokosnötsmjöl dessvärre..)
Dufår gärna dela med dig av en trevligt brödrecept, både här i tråden och ev i en egen tråd om du hellre vill det 
Ha en bra dag,
MVH Sandra
Ja, vill gärna ha receptet Sias.
#1 vinterdvalan:
Det var lite så jag också tänkt och det stämmer ju lite med slajmet i disken efter haha. Därför tänkte jag att den på nått vis samlade in vatten/fukt i brödet som gjorde det lite svampigt..
Men som #2 sa.. kan också vara kombinationen av saker.. är lite osäker.. därför jag frågade härinne *alltid nån som vet nått*
Tack för inputen!
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra

Nu ska jag komma in som motvallskäring - det heter så, va?
Det är fiberhusken som gör brödet svampigt … jag bakar mitt bröd på enbart fiberhusk, ägg, olja-vattenblandning och kryddor … och det är svampigt i konsistensen. Nu tycker jag inte illa om det eftersom det tillsammans med mina kryddor påminner mig om Upplandskubb …
Här kommer receptet - den senaste varianten av många experimentförsök. Grundreceptet LC BRÖDKUSAR med få kolhydrater - plus två varianter, FRÖ-KUSAR och GROV-KUSAR, med lite högre kolhydratinnehåll.
LC BRÖDKUSAR - utan mejeriprodukter, nötter, mandel, kokos, frön Ingredienser till ca 9 st: 4 ägg, 2 dl vatten, 1/2 dl rapsolja, 1 nypa salt, 2 msk finax psyllium, 1/2 dl bakpro (hälsokost), 2 dl Pofiber, 2 tsk bakpulver. Gör så här; Vispa ihop ägg, vatten, olja, salt (behöver inte vispas kraftigt). Vispa i psyllium så det blandas in väl. Blanda BakePro, Pofiber, bakpulver i en skål. Vispa ner blandningen i äggsmeten till en slät halvfast deg, Låt stå och svälla 15 minuter. Rör därefter inte i degen. Ta med slev frallastora klickar och lägg på en bakpapper klädd plåt. Släta försiktigt till ytan med i kallt vatten fuktad slev. Grädda i 200 grader i mitten av ugnen tills kusarna är gyllenbruna och genomgräddade. Låt svalna och stabiliseras på galler i rumstemperatur.
Brödet är neutralt i smaken så det går säkert att använda till smörgåstårtbotten - baka 2 brödkakor av en sats brödkusar. Eller göra en limpa !?
Vill man ha mer typ brödkakesmak, kan degen smaksättas med ett par tsk brödkryddor.
FRÖ-KUSAR. Ingredienser som till brödkusar + 1/2 dl solrosfrön och 1/2 dl pumpakärnor som blandas in i degen efter att de torra ingrediensrna vispats ner. Låt stå och svälla 15 minuter, baka ut, grädda och låt svalna/stabilisreas som brödkusar.
GROV-KUSAR. Tillsätt ca 1/2 dl Finax strömald Fibrex + lite pumpakärnor, solrosfrön eller andra frön. Och/eller lite grovhackade nötter, mandel. Låt degen svälla 15 minuter. Baka ut, grädda, låt svalna/stabilisras, som brödkusar.
Lycka till - hoppas det smakar!
Åhh, tack.
Tackar tackar Sias för receptet