Kolesterol
Såg just lokalnyhetern för Västerbotten på Tv1. Där gick flera läkare ut och varnade om risken för ökande antal hjärtinfarkter p.g.a. den feta LCHF kosten.
Man menade att kolesterolhalterna hos befolkningen håller på att öka katastrofalt.

Västerbotten är fettskräckens kärnland!
Hur har det gått med dina egna värden.. har för mig de blivit sämre?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Mina värden som alltid varit relativt höga har ökat ytterligare med LCHF, men kvoten totalkolesterol/hdl ligger på ungefär samma nivå som den alltid har gjort,runt 5.
Ursäkta men har jag missat något mellan Kolesterol å Kolhydrater?…
Är inte det samma sak? Båda kommer väl från växtriket i form av Rotfrukter å Grönt samt Ris mm. Det innehåller väl socker mm,för det är väl det som LCHF går ut på eller? att minska på sockret,, eller har jag fel? Jag själv är normalvikt 80kg Längd 182cm,hatar att träna å röra på mig. Vill bara leva å njuta utan att kuta runt på olika träningar mm. Älskar kött med goa feta såser samt ägg i massor. Mitt Kolvärde ligger på 0,3. Jag vill inte låta otrevlig eller så i detta inlägg & frågor. men jag skulle gärna vilja bli glad å tacksam för dessa svar, samt kom med mera inlägg kommentarer. Det vore väldigt tacksamt,vill tillägga att jag är helt ny inom LCHF. Jo en sak till hur farligt är det med för mycket "kolhydrater" i Kroppen bidrar det med till våra folksjukdommar som hjärta hjärna samt cancer?
Tacksam för svar samt inlägg
Mvh Leo
Tänk att vi ska gå tillbaka till jägartiden igen å med den kosten…vad "Underbart"det vore…
Så lågt som 0.3 i kolesterolvärde finns det ingen som har, så du har nog blandat ihop det med något annat.

"Steroler från växter kallas fytosteroler, steroler från djur kallas zoosteroler. De viktigaste zoosterolerna är kolesterol och några steroidhormoner; de viktigaste fytosterolerna är kampesterol, sitosterol och stigmasterol."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sterol
Kolhydrater är något helt annat.. de är socker i olika former.. från monosakarider till polysakarider!
Mnja.. vet inte om man skall skylla allt för mycket på enskilda macronutienter.. blir himla svårt att leda sådant i bevis.. det är snarare som så fettets farlighet är en myt!
Och att ersätta fett med allt för mycket kolhydrater är kontraproduktivt för mättnad, ätbetende och långsiktig hälsa.
LCHF handlar om att sänka den glykemiska belastningen.. speciellt för de som redan har drabbats av metabola problem.. men en del friska som vill banat hakar oxå på.
Hur som helst.. det är ofarligt att ha en hög andel fett som främsta energikälla.. sen får varoen själv fundera på vad övrigt man behöver av näring för att långsiktigt vara hälsosam.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack Zepp… för den faktan den var mer än jag har hoppats våga få. Är verkligen tacksam för upplysningen samt tack för länken…
Mvh Leo