Tankar om maten
Vad konstigt det verkar. Att vi inte vet vad vi ska äta för att må bra. Det satsas gigantiska resurser på att lista ut hur man ska kunna framställa kött från celler i knepiga näringslösningar. Människan gör rymdresor och uppfinner nanomaterial men vet fortfarande inte hur hon ska producera livsmedel.
Jag kan inte sätta mig in i forskningsresultat och molekylstrukturer. Nej och vad skulle det tjäna till. Jag var ju duktig och lärde mig kostcirkeln utantill och hade alla rätt på matkunskapsprovet.
De sades att djurfett och smör var onyttigt. Men jag brydde mig aldrig om det. Däremot ratade jag köttet när jag blev hänvisad till köttdiskarnas blekrosa vattniga utbud.
Barnavården rekommenderade välling till barnen. Men det luktade så kemiskt äckligt så våra barn fick äta vanlig mat istället. Jag ratade de små burkarna med färdig barnmat också ganska snart. Pressade potatis med smörklickar och kokade fisk och kött istället.
Ibland är det bra att inte ha så gott om pengar. Det har ju med endast några få undantag varit aktuellt att handla färdigmat eller halvfabrikat. Cocacola, godis, sylt, bakverk och flingor det var som lyxprodukter som kunde handlas vid särskilda tillfällen.
Men frukt är ju uttalat som nyttigt så det har alltid funnits. Och stor andel grönsaker, rotfrukter och bönor och linser. Och mjöl och jäst för att baka nyttiga bröd helst med frön i degen.
Vi är ju så fruktansvärt upplysta och välinformerade av de senaste rönen hela tiden. Chips är farligt! Transfetter är livsfarligt! Ät si och handla så. Lightproduktionen har dragit in som en gigantisk rörelse, fick ju leta som en idiot i hyllorna efter en syltburk som innehöll bär och socker. Hur fruktansvärt mycket tid har man inte lagt ner på att läsa innehållsförteckningar när man ska handla.
Jag har alltid varit vaksam och letat bra råvaror. Sett att utbudet förändrats. Det finns knappt rejäla vanliga styckdelar utan tillsatser. Det finns mest bara portionsbitar av fileér, ryggbiffar och andra dyra detaljer.
Diskarna med färdiga maträtter blir bara fler och fler. Och jag har egentligen inte en aning om vad det är i dem.
Nu har det annars så stora utbudet krympt ännu mer efter min beslutsamhet att pröva anti kolhydratkosten.
Nu skulle det räcka med några kvadratmeters stor butik för min del. Nu måste jag liksom ta mig igenom en massa hyllor och yta som inte innehåller någonting eftertraktansvärt överhuvudtaget.
Nittio procent, uppskattningsvis, är bara godis och skräp. Godis och skräpproduktion som sysselsätter hundratusentals människor i olika nivåer.
Vilken kris! Vilken fruktansvärd kris det kommer att bli när ingen konsument går på det här längre.
Håller med dig om när man går på affären. Hylla efter hylla med varor som man undrar VEM som köper överhuvudtaget. MASSOR med färdigmat och olika suspekta paket. Har aldrig köpt sånt och kommer aldrig att göra.
Jag började med lchf den 5/1 i år. När jag första gången skulle handla - passerade brödet, kexen, ja massor av hyllor - precis som coturnix säger - - fram till köttdisken - passerar mer hyllor - in i kylrummet - där handlar ägg, smör t.ex. - passerar fruktogrönt - tänker, sjuttan vad enkelt det var att handla idag! I korgen bara fett liksom såsom visp och smör och kött (sådant som anses farligt!)… ville nästa skyla över så alla inte såg vad jag hade handlat…
Reflekterade också över hur mycket skit! som jag inte handlade men som alla andra lade i sina korgar. Det är så sorgligt, att vi i vårt välfärdssamhälle, som det sägs, inte har riktig mat för människorna. Både gamla och unga. Dessutom att vi blir sjuka av skitmaten. Jag blir så upprörd och förbannad egentligen.

Och vilken mängd rapporter som kommer att tala om för oss hur farligt vi lever och hur nyttigt det är med denna skräpmat "som sysselsätter hundratusentals människor i olika nivåer" och ger inkomster till ännu fler
.
Läste nånstans att livsmedelsverket kommer att väga in miljöaspekter i sina nya kostråd. Visst ska vi värna om miljön men kostråd bör väl grunda sig på vad som är bra mat? (Sen tror jag inte att vår mat är mer negativ för miljön än vad spannmål, halvfabrikat och godis är heller)

#1 Jag tycker tanken på ATT tillräckligt många köper skräpet för att handlarna ska fylla hela butikslador med det är läskigare än tanken på VEM
Fabricati diem, pvnc!

Jag mår illa av all skit som syrran drar hem till att fodra sin tvååring med. Mer, bröd, knäckebröd, cherioos (frukostflingor). I matväg äter hon hos mig och får ibland bulgur eller råris till och hon ber om att få dricka grädde ibland när jag har det i teet men annars så är det bara SOCKER hon får i sig. Det allra värsta är att syrran drar hem den här sörjan för hon är lat och orkar inte lyssna på lillan gnälla när hon inte får sina sockerstinna produkter.
Sen har hon mage att gnälla över att barnet är hyperaktivt. Tacka f*n för det.

#4 "ATT tillräckligt många köper skräpet"
Upplysningar från "Kunniga i saken" skiftar över tid.
Ett massivt "uppror" mot klorblekta kaffefilter vände produktionen snabbt.
-Information att förpackningar med grönt nyckelhål = "bra val", sockerersättning= "bra val"-
Allmänheten "litar" på insatta kunniga råd.
#3 Och vi kommer att lita på den rådande uträkningen av vad som är "bra val" avseende miljöaspekten också. Det blir svårt när allting blivit så komplext så att varje enskild människa rimligtvis inte kan sätta sig in i varje ämne utan "tvingas" lägga sin tillit till "expertisen"
#5 De ÄR svårt att ta sig ur invanda mönster. Jag har också haft frukt, choklad, druvsocker, macka i högsta hugg vid hämtning av vråltrötta barn efter långa arbetsdagar. Den snabba blodsockerhöjningen gjorde att man kunde handla och ta sig hem utan att ha ett barn som vrålade hysteriskt tills maten var lagad och serverad.
Håller helt med. 
#0 Jag håller fullständigt med dig! Jag har gjort liksom du i alla tider, det handlar om att lita på sig själv och inte lyssna på expertisen och allt vackert tal om "den nya maten" som är så bekväm.
Mycket bra skrivet! 

Coturnix
Du sätter ord på vad många av oss upplever när vi kliver in i en Svensk matbutik idag.
Det är inte konstigt att sjukvården är överbelastad och att ständigt nya sjukdomar och allergier utvecklas.
Våra barn är sockerberoende och drabbas av bokstavssjukdomar i den omfattning att alfabetet snart inte räcker för alla diagnoser..
Orsaken till det ligger precis framför näsan på alla
Jättebra skrivet!
Coturnix, du har totalt rätt i allt du skriver. Naturlig ren mat, varför har vi gjort det svårt för oss när det är väldigt enkelt?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Kanske dags att starta en LCHF-mataffärkedja? Undrar om det skulle bära sig?
Jag sa just i lördags när jag var med mina barn på stan och vi skulle fika.. Att det skulle nog vara en affärside NU att starta ett LCHF "fik/restaurang" för jag tror det kommer stadigt…. även om man inte är hungrig kan det ju vara bra att möjligheten finns även för oss att få sätta sej ner i godan ro och titta på folk. ;)
Det känns lite fånigt att köpa en räkmacka och sitta och slicka av det goda från brödet. Min mor såg med stora förebrående ögon på mej och sa.. Ska du inte äta upp???

Fiskbilen fick bli min "snabbmatsrestaurang" häromdagen när jag satt i en bil på en parkering och "vaktade" var sällskap till en katt. Katten och jag delade och vi blev så mätta och glada och vi tyckte båda att det var mycket gott med fet fisk.
Coturnix; ditt resonemang är ju alldeles riktigt, varför i hela friden ska vi krångla till det så oerhört mycket med en massa billigt strunt som förmodligen bara gör oss ont. När det finns så mycket god och näringsriktig mat som bara ligger där framför näsan på oss i affären (Även om man får ha karta och kompass för att undvika de värsta blindskären i form av bröd- och kakavdelningen, läskavdelningen, ris/pasta och potatisavdeningen, godisland och de riktigt otäcka grynnorna vid fruktavdelningen; ser nästan nyttigt ut men är det inte!).
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Mejeridisken är rätt så knepig den med med alla olika "frukt"- yoghurtar…
(En märklig upptäckt?!! var en sådan light gräddvisp produkt som blivit kvarglömd i bakluckan på en bil under frysgradetillstånd. En vanlig grädde hade frusit till glass, men den här "mysko" produkten var helt rinnande och oberörd. Är det glykol i dem?)

#0 Bra skrivet, du borde skicka det som debattartikel till en tidning!

Vad tror ni om ordet "okunskap", vi skadar inte ex våra barn med villje och ger dem "socker kost", utan det görs i okunskap.
Det gäller att sprida och berätta om framför allt sina egna hälsovinster då kan man få sin närmaste omkrets av människor att börja testa. Vi har kanske ett litet ansvar att missionera.
Men det är som sagt mycket som står på spel för många forskare osv, ingen vill ju tappa masken och erkänna att de har fel. TÄNK er vilka pengar detta handlar om.
Min grund filosofi är att många av våra sjukdomar är kost relaterade, jag kan vara lite "på" på min omgivning och vill att de ska ta bort eller lägga till saker i kosten, men tyvärr kan jag uppleva att många inte vill ta ansvar för sin egen hälsa. -Ja, ja säger de och tar hellre några värktabletter.
Detta var så läsvärt att fler borde läsa det…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag mår mest dåligt över att våra barn inte kan få riktig mat i skolan/förskolan. Att folk i affären köper en massa skit är läskigt, men stör mig inte på samma sätt då det är ett val man gör på något sätt. Skolmaten går inte att komma från, vilken unge vill ha med sig matlåda till skolan?

Skulle leta rätt på när jag startade med LCHF. Och nu känns det som vi skrev den gången, som ett "förhistoriskt" dokument
# 19 Det där med maten i förskola/skola funderar jag mycket på. Finns det något man kan göra….eller skulle bara socialen dras in för att man misshandlar sitt barn (med fel mat)? Vi äter LCHF hemma men det är fortfarande obekvämt att de ska matas med en massa skit dagtid. Någon som har agerat och har någon erfarenhet av detta? Jag tänker tex på den här familjen som var med i Kvällsöppet…hon som gav LCHF till sina barn. Äter de så även i skolan undrar jag…och iaf av egen vilja bara?