Är vår metabolism så olika?
Jag har inte gjort så många inlägg, har väl nöjt mig med de som alla andra har gjort. Täcker nog det mesta, skulle jag tro……
Meeeen en sak som jag hakar upp mig på, är det här återkommande att "alla är olika". Så därför bör vi anpassa vår kost individuellt.
Är vi så olika egentligen?? Nog är vår metabolism, och dess matsmältningsorgan rätt lika egentligen? Vi föds med en rätt så artlikadan organuppsättning, eller??
Är inte det där om att vi är olika och är anpassade till olika föda, egentligen om tycke och smak??
Nej jag tror inte det är fråga om tycke och smak, det är så att det som funkar för den ena kanske inte alls funkar för den andra, det finns mängder med olika berättelser som bevisar detta! Annars skulle ju t.ex. 20 gram kolisar , mjölkprodukter etc. etc. fungera för alla, men det gör ju inte det!
och än mindre tallriksmodellen… eller VV… eller ….

Genetiskt är vi mäniskor metabolt väldigt lika.. Homo Sapiens är en art med ovanligt lite variation!
Men.. vi har dragit på oss olika grad av metabola störningar samt att vi lever allt längre.. vilket ger utslag i olika förändringar genom våra organ fungerar allt olika.
Och självklart så har vi olika preferenser för mat.. dvs matkultur.. vilket mest sitter i huvudet!
Vi lever oxå väldigt olika liv!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nej, precis som att vi har olika kroppsrytm, tål olika medeciner, vill leva olika liv, tål olika typer av föda i olika mängder. Vi har olika känsligheter". Jag anser också att det är oerhört viktigt att ta hänsyn till ålder och kön, fertil eller inte fertil, eventuella grundsjukdomar….
#1skrivet av Pennylane1, "det som funkar för den ena kanske inte alls funkar för den andra". Tycker du inte att det är fråga om tycke och smak?? Tänk ett steg längre där maten är en förlängning av det psykiska välbefinnandet. Då samverkar psyket med vad som "funkar". Men har det verkligen med den fysiska metabolismen att göra?
#2 Zepp, ja visst är det så att vi människor skiljer oss väldigt lite från alla andra djur.
De flesta håller sig till en specifik föda, punkt slut. Inget tjaffs om en varierad kost.
# 4 Fattar nog inte hur du menar nu? Hur kan det vara tycke och smak?
är ju visat genom studier av mkt annat….som sjukdomar o så…självklart för mig, som lever med en kropp som jag måste hantera konstant, har inget med tycke o smak att göra.

Eh.. yttreligare ett spörsmål om vad som kom först, hönan eller ägget?
Genetiskt så är Homo Sapiens allätare.. dvs vi är fauniovorer.. kan äta lita vad som helst.. av vad som finns i faunan och floran, samt klara oss på det.. så länge det innehåller alla de essentiella näringsämnen som är just essentiella.. samt på det någon form av energi.
Att matkultur och olika preferenser spelar in är helt klart.. vi har ju alla huvudet med oss var vi går och alla tankar som där ryms!
Vi kan ta som exempel min svägerska från Thailand.. hon tror helt allvarligt att man dör om man inte får ris till varje måltid!
I Indien var det en svältkatastrof under kolonialtiden.. så Engelsmänen skicka mjöl.. dock hade de svältande alldrig sett mjöl tidigare så de svalt hellre än åt vitt pulver.. tyckte Engelsmän var dumma i huvudet som skickade vitt pulver i stället för mat!
Pennylane1, det jag menar är om maten och dess verkningar är kopplade till vår moderna leverne. Tror nog att det är så.
Hur många "jag tål inte" är kopplade till "jag gillar inte"?
#7 silkesnosen, studierna är väl gjorda på människor med egen vilja?
Men… det finns folk som måste gå ner under 5 gram kh om dagen för att gå ner i vikt, det finns sådana som rasar fast de äter + 20, det finns andra som har oerhört svårt att gå ner och som måste svälta sig ner, jag kan inte se hur du menar att det skulle handla om tycke och smak, jag själv går inte ner hur jag gör…
jag kan inte se annat än att detta handlar om olika metabolism… känns nästan oförskämt att höra att det beror på mina tyckanden och min smak! 
Men har de människor som mår illa av lever,har de en tunntarm som viker av mot en annan sida, eller de som mår illla av kalvbräss…..speglar deras hjärna mot nordost och satanism???
Överdrivet kanske, men det tycker jag de inlägg är som tycker att alla är olika.
För det är vi inte! Våran metabolism är exakt likadan för alla.
herregud… jag lämnar denna diskussion innan jag får ett anfall!!
#11 Vad man tycker illa om har vanligtvis inget attt göra med vad man inte tål.
Det handlar dessutom inte så mycket om tyckade, utan om vad man vant sig vid eller växt upp med.
För att lämna alla mina hälsobesvär, som inte är pgaa "tycke o smak" el kultur, så kan jag berätt att när jag för typ två-tre år sedan gock ner i vikt, så gjorde jag det på en rejält kolhydratstinn kost…det tror inte jag att alla kan..serö!
Pennylane1, vad är det du får ett anfall på?? Att alla är inte lika, och tyvärr inte stöpta i samma form??
Jag tror att vi alla utgår från ett och samma koncept, metaboliskt sett. Men sen ser miljön till att vi tycker ett och annat.
Är det inte därifrån vi får det här tänket om att alla är olika?? Och anpassade till olika föda??
…tja förlängningen av det resonemanget, så är det därför kvinnor riskerar att få hjälp för sent, när det får hjärtattack, då de har andra symtom än män…. Vi är genetiskt komplexa varelser..sedan verkar du mest vilja se det du vill se…
PhilippaB - Jag tror att du och jag kanske har reagerat på samma sak, så jag sympatiserar med din tråd. Det blir väldigt mycket nästan släntrianmässigt 'vi är olika', som bortförklaring och ibland 'ursäkt' till väldigt många olika val och beteenden.
Därmed inte sagt att 'vi är olika' alltid är en ursäkt eller bortförklaring. På vissa sätt är det kanske sant, men inte på andra.
Jag tror såhär:
Vi har en grund som är väldigt lika för oss alla (homo sapien sapien).
Vi är också OLIKA, diverse saker påverkar:
- något varierade anlag (i den meningen att vissa TÅL utsvävningar bättre än andra, inte att dessa utsvävningar är bra för just någon av oss, i grunden..)
- vanor, smak, kultur.. (som också kanske har liten inverkan på 'grunden' men inte jättestor än, för kort tid evolutionsmässigt..)
- livsmedelsindustrin
- metabola 'skador'..

Kaisakavat: Får jag lov att skriva under ditt inlägg?
det är alltså så ni ser på oss som inte lyckas gå ner?! Lata jävlar som inte ids ta sig i kragen och göra nåt åt situationen… det är ju bara tyckanden och vi har oss själva att skylla för alla har lika lätt att gå ner, det finns ingen skillnad det är bara i vår egen vilja det sitter…

Det här är mest en semantisk tråd!
Vi är alla Homo Sapien Sapiens, samtidigt som vi alla är individer, med induviduell historia och därmed olika förutsättningar.. vi har levt olika liv och förvärvat olika defekter.. och olika preferenser för mat!

Tyder jag rätt att det är en massa ursäkter som slängs runt här och som inte håller måttet om man granskar litet noggrant
För egen del tycker jag inte om mjölk … men jag tror 'tycket' emot kom efter att jag kräktes när jag drack det … rosacea får jag av vete och gluten … 'tycket' för finns där men kroppen säger nej tack …
Pennylane1, hur sjutton kan du få det till att vi ser Er på det sättet??
Grejen är att "vi" ligger på ett bmi av "farlig fetma". MEN jag vill gärna få äkta råd och inte fjantiga "vi är alla olika". För efter att ha läst många studier och inlägg så inser jag att det där om att vi alla är olika metaboliskt sätt luktar skämt.
Vad säger Ni??
Är inte människokroppen skapt samma för var och en, men exakt samma matsmätlningssystem och samma näringsbehov??
Är jag helt ute och cyklar??
Tja vi är olika,, men givetvis finns det vissa sanningar, som ät mindre än du gör av med och rör på dig!!!! Jag åt vansinniga mängder kolhydrater när jag gick ner för några år sedan, men gick extremt mycket och gjorde därmed åt mer än jag åt….men alla kan inte gå ner på det viset….

Så om du vill ha äkta råd … har du talat om vad du har försökt?
Det du säger om likhet väcker minnen. Det sades inom vetenskapen på den tiden jag växte upp - jag är 46a - att det var väldigt ovanligt med störd metabolism och att folk som var feta åt för mycket. Så när vände vetenskapen på sig?
Gun, jag é 69a
PhillippaB - Igen, gillar det du skriver. Jag tycker inte heller vi kommer så långt med 'vi är alla olika'.. Ibland är det relevant i diskussionerna, men inte alltid.
Sen..
Jag utger mig inte för att ha några expertkunskaper i exakt HUR vi är olika, visst finns det variationer. Skriver vad jag tror. Jag tror variationerna liksom är 'sekundära' som jag skrev ovan, att grunden är lika men att sen händer saker i den verkliga verklighet vi har att hantera.
Gillar också Zepps perspektiv i ## 2 och 21.
#19 bustas - Visst får du det! 

Om man hårdrar det så är det tex en himelsvid skillnad mellan en diabetiker och en ung frísk vätränad mäniska.
Diabetikern har problem med sin glukosmetabolism.. medans den unga friska aktiva välnärda kan muppa nästan obegränsat med socker och läsk utan att uppvisa några son helst hälsoproblem.. iallafall på kort sikt!
På så sätt är de genetiskt lika men metabolt olika!
Sen så kan den unga friska välnärda aktiva bli diabetiker på sikt iallafall.. på så sätt är vi lika!
Homo sapiens är i basen väldigt lika men sedan kommer det genetiska arvet och stör ordningen. Några får diabetes och andra får astma, jag fick sköldkörtelproblem, fler varianter finns, rätt så många faktiskt.
#30 agree
yvonnel, om vi ser till det genetiska arvet, så inte hör diabetes och astma dit. Det hör till de moderna sjukdomarna.
# 32 finns både arv o mutation där…o givetvis miljö.

Både diabets och astma har en stark genetisk komponent!
Skillnaden ligger i incidens.. dvs på en viss livstil så får ett fåtal dessa sjukdommar, med en annan får fler.
Dvs så ser det ut på flertalet sk västerländska sjukdommar.. dvs de med sämst gentiska förutsättningar drabbas först.. fler ju större den belastande faktorn ökar.
#33 Mutation??
Tror inte jag alls.
Tror sådant är det jag kallar sekundärt. Sånt som nutida vanor ställer till med.
Arv tror jag spelar in när det gäller känslighet. Vi är olika känsliga. Endel blir jättesjuka medan andra tål det bättre.
Det jag undrar om är:???? Är vi exakt likadant anpassade till en viss föda från födseln?? Är vår art metabolskt anpassad till en viss föda?? Klarar vi att MÅ BRA och tillgodose oss all näring om vi äter en viss föda?? Har vi alla samma mun, svalg, matstrupe, magsäck, tarm???
Är allt det här "jag kan inte det eller det" en form av tycke och smak och en form av vår intelligenta hjärna??
Zepp, astma och diabetes är absolut inte genetiskt.
Det är det moderna samhällets sjukdomar.
#36 vi må ha liknande organ, men allas fungerar inte lika. Jag anser ju att IBS tex är en för grov diagnos, då det yttrar sig högst olika. Jag vet att det är genetiskt…finns i generationer bakåt…
#39 silkesnosen, vad menar du med "liknande organ"? och att "allas fungerar inte lika"?
Skulle vi vara uppsatta med olika organ med olika funktion??
Det är där det tar stopp för mig i resonemanget om att alla är olika.
Jag är med i resonemanget om att vi berörs av vår miljö, psykiskt, och att vårt metabola system reagerar därmed.
Men är vi metabolt olika från födseln????
I min fantasi så ställer jag ett antal människor, säg 20, till mitt gastronomiska förfogande. LCHF och inget annat. Ekologiskt kött, fisk och närodlade grönsaker. Inga avsteg med semlor eller en näve chips.
De 20 personerna härstammar från olika värsdsdelar, har olika ras och olika kultur.
Tror ni att de skulle må dåligt p.g.a. lchf-maten, eller för att de saknade sin ursprungliga föda?
Det gick inte att "Hantera" inlägget. Det skall vara världsdelar, så klart.

De flesta sk västerländska sjukdommar har en gentisk bas, utan denna skulle inte så många bli sjuka i just detta!
I en annan miljö skulle varken incidens eller prevalens vara lika höga.. dvs de med dessa genetiska faktorer skulle inte drabbas.. vilket inget säger om att de skulle kunna drabbats av något annat!
Finns gott om vetenskap om genetiska faktorer som ökar risken för diabetes!
http://edrv.endojournals.org/content/19/4/491.full#abstract-1
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18719881
http://www.springerlink.com/content/y137152717643680/
http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0008183
För att ta några.
Zepp, tack för länkarna. Skall läsa igenom dem när det inte är mitt i natten och hjärnan är trött
.
Menar du att det beror på en försvagad gen, som resulterar i de här sjukdomarna?

Näe.. jag säger hela tiden att de som är svagast drabbas först, de med sämst förutsättningar!
Och diabets är olika sjukdommar, med samma symptom.. dvs hyperglykemi.. dvs okontrolerbart högt blodsocker.
Med ökande belastning av något slag i en grupp drabbas de först som har lägre tröskel för att tåla denna belastningen.. vilket oftast handlar om olika saker.
Dvs, gener lägger en stabil grund, på det kommer olika psykosociala faktorer, näringsrelaterade, eller i detta fallet en hög glykemisk belastning.. dvs den frestar på de resurser som finns.
När resurserna inte längre räcker till i kroppen får man olika metabola problem som i sin tur accentuerar problematiken ännumer, tillslut är det inte ovanligt vissa sitter med fettma, diabets, högt Blodtryck, höga blodfeter osv!
Vi.. Homo Sapiens Sapiens har alla trösklar för vad våra kroppar tål, några av dessa är lägre hos vissa.. det är en del av den genetiska variationen.
Men.. denna variation handlar om promille av arvsanlagen.. så på så sätt är vi samtidigt väldigt lika.
Finns även medeciner och även andra sjukdommar som biverkning kan leda till diabetes.
Kom på en sak som jag måste skriva ner innan jag somnar och glömmer av det,
Härom dagen blev jag bjuden på kalvbräss, vilket jag smaskade i mig med glatt humör. För jag är minsann allätare och det är ju så nyttigt. Men fick rejäl ränneskita (ursäkta) efteråt. Jag har egentligen en stålmage som tål det mesta, så min tanke är: berodde magkrånglet på min djupa antimositet gentemot bräss, eller var det metabolt???
#45 PhlippaB
Diabetes 2 är oftast något som kommer av hög belastning men även där tror jag att det i viss mån finns genetiska olika förutsättningar.
Diabetes 1 brukar inte uppkomma om det inte finns arvsanlag hos båda föräldrarna.
I grunden är vi alla lika, men givetivis finns det en genetisk variation annars så skulle vi se exakt likadana ut. Våran naturliga kost fungerar för alla förutom ett extrem fåtal som pga sällsynta sjukdomar inte klarar av att äta fett. Dessa individer hade nog inte skulle överlevt särkilt länge för 100 000 år sedan och därmed inte fått någon avkomma, det är på detta sätt som evolutionen ser till att de mest lämpade överlever och sprider sina gener vidare.
Synd på kalvbrässen att du inte bättre klarar att uppskatta så fin mat.
Kanske du redan hade någon bakterie på gång som fick gödning.
Eller en kock med skitiga fingrar?

PhilippaB
Vad spelar det för roll om vi har samma uppsätting med inre organ eller som art är väldigt genetiskt lika? I praktiken är det ju ändå så att vi antingen fötts med eller förvärvat olika defekter som gör att vi tål olika slags mat olika mycket.
Det kan t ex vara så att när man är extra sugen på ett livsmedel kan det vara ett tecken på att man inte tål det. Man får besvär på olika sätt. Det är också vanligt att man har en dold känslighet för t ex gluten och/eller vete vilket ofta resulterar i bl a viktuppgång, dålig mage eller psykiska besvär. Jag har väldigt svårt att se hur tycke och smak kan påverka dessa dolda överkänsligheter med tillhörande besvär eftersom vi tydligen ofta gillar det vi inte tål.
Om jag går upp i vikt av t ex mjölkprodukter pga att jag inte tål det medan Bertil rasar i vikt hur mycket mjölkprodukter han än intar - då är det väl så att vi två ÄR olika?
De som säger att "vi alla är olika" har väl aldrig gjort anspråk på att mena att vi som art är olika?
"Every point of view is a view from a point."
Håller med #46 Zepp och för att ev förenkla, här är ännu ett exempel på hur vi alla är lika men ändå olika
: hudfärg t ex.
Allas vår hud är ju uppbyggd på samma sätt med tre lager och hårsäckar etc. men ändå har vi olika färg pga arvsanlaget i generna. Skillnaden har just muterats fram beroende på var våra förfäder har bott (Norden eller Afrika) och vad t ex de har behövts skyddas mot (mer eller mindre sol). Eftersom det tar några (många…) generationer för "uppdateringar" så "tål" en ljushyad person inte solen på playan runt Medelhavet lika bra som en person vars släkt bott där i flera generationer, även om den (ljushyade) personen älskar att sola.
Summa sumarum: Alla är vi lika men olika, och vi tål olika saker vare sig vi (kulturellt) vill eller inte. På samma sätt bör ju då vårt matsmältningssystem vara lika men olika.
I princip har du nog rätt men lite fel ändå, den som är mörkhyad är också känslig för starkt solljus, behöver också solkräm till skydd, eller skugga.
I övrigt ett gott exempel tycker jag.
En del mår väldigt dåligt på riktigt lågt intag av kolhydrater utan behöver lite mer än bara 20 g medan andra kan fakira och må strålande. Hur kan det vara fråga om "tycke och smak"? Vi är olika, så är det bara. Vi har ju olika DNA, olika utseende och olika personligheter, såklart funkar våra kroppar olika då också även fast vi har likadana organ.
# 40 Jag menar exempelvis att det är uppenbart att min tarm och mage inte fungerar som "normalfallet", då jag får äta mycket begränsat och har mycket känslig slemhinna,dess nedbrytning av maten, samt inte tar upp näring i tarm som en del andra. Jag har starkt genetiskt arv på båda sidor, så jag kan inte äta som den stora majoriteten, för då fungerar ingenting.
Man får ju hoppas att trådskaparen tar till sig av våra inlägg.