Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3762 ggr
1sanna1
0

LCHF omstart..

Hej!

Jag har under en period av 1,5 år provat LCHF tre gånger. Första gången blev kroppen chockad. ENORMT chokad, och alla symptom haglade hårt över mig första veckan/två veckorna som trötthet, orkeslöshet, enormt godissug, skakig, ect.

Höll mig till LCHF i 2,5 månader och gick ner ca 11 kg. Sedan släppte jag tyglarna och var snart tillbaka i gammla godisträsket igen, och la på mig allt, och lite till.

En tid efter, ett halvårs kanske längtade jag efter att återvända till kosten. Omställningen var inte alls densamma. Det gick faktikst helt okej första veckan. Visst kände jag mig trött och lite konstig. Hängig och hungrig och så. Men inte i jämförelse med den första starten!

Även denna gång gick det en tid och jag lät mig lockas av sockret. Suck, suck!

Nu, tredje gången sitter jag här med två veckors LCHF leverne i bagaget. Den här gången var det endast jobbigt i EN dag, i form av att magen kändes som ett stort hål då kolhydraterna och bukfyllnaden sakta tömdes, utan att ersättas med massa mat som kunde fylla ut tomrummet. Ingen trötthet, ingen orkeslöshet, inget godissug heller har jag upplevt.

Kan tillägga att jag har misskött mig med maten lika mycket alla tre gånger innan jag började med LCHF:en. Dvs med massa godis, chips, skräpmat.

Jag undrar om någon upplevt samma som jag; att omställningsbesvären på något underligt vis bleknar väldigt mycket om man har ett par LCHF omstarter i bagaget?

dejsi
0

Du kanske är sockerberoende som jag. Två veckor hade jag fruktansvärd ångest men stod ut och nu går det bättre, är kanske lite trött men det kan vara vintern oxå.

Kul att du börjat med lchf igen, lycka till!

1sanna1
0

Jo, jag är hemskt sockerberoende tyvärr! Men LCHF underlättar verkligen enormt, det är en sådan glädje att hitta en kost som tar bort suget -- fastän jag släppt tyglarna om kosten som nämnt ovan. Det har dock berott på många olika faktorer samtidigt. Men nu tänker jag inte låta mig rubbas av något. Jag vägrar! Undrar vad det beror på att avvänjingen har blivit så otroligt lätt denna gång dock. Inte för att det är negativt, bara något jag funderat på, om det är för att kroppen "känner igen" kosten sedan tidigare och att det har något med det att göra.. hmm!

Tack, och stort lycka till tillbaka!!! :)

[hurley]
0

Jag har också ett antal omstarter bakom mig och upplever precis som du att omställningsbesvären blir mindre/förre/kortare för varje gång.

Lycka till!

1sanna1
0

Ja, visst är det lite underligt Hurley! Minns så tydligt första gången och hur mardrömslik den första veckan var speciellt. Och nu, denna gång - bara en dags besvär, fastän lika strikt LCHF. Lite underligt när man börjar tänka på det --- men huvudsaken man mår iallafall :)

Tack, och massa lycka till tillbaka!!

Yrja
0

Omstarter - ja det känner jag igen.

Jag började med LCHF nov/dec 2007 och har varit "duktig" och mått bra mesta tiden - men har fått några rejäla återfall.

Är man sockerberoenden så behövs det inte så mycket för att trilla dit igen.

Bäst är att vara väldigt strikt och konsekvent - men livet omkring oss styr vi ju inte alltid över och jag blir lätt stressad och hamnar i obalans och då "övertalar" hjärnan mig om att jag förtjänar att göra det lite enkelt för mig.

Fast nu har det gått över från att få ett godis-hjärnsläpp till att äta snabbmat som hamburger-menyer eller kebabrullar.
Med dålig mage som följd och lite lätt ångest över att man föll - IGEN!!

Men sen går jag snabbt tillbaka till det jag mår bäst av - strikt LCHF - och försöker se det positiva - jag stannar inte så länge i sockerträsket längre.
DET är min erfarenhet!

Önskar dig lycka till

helvete
0

Jag lider av att bli förstoppad och frusen! Min snabba mage blir som cement , toabesök en fasa. Fryser om händerna inomhus. Jag ramlar av banan ibland, inte på godis men på frukt och nötter, mandel.Har gått upp 2 kg sen jul, när jag började med frosseriet. Jag tycker kvällarna är värst, då saknar jag att bara äta LCHF. Har gjort knäckebröd på frön och fiber, men det ger mig lika mycket sug som vanligt bröd. Har hört att det finns LCHF grupper, där medlemmarna stöttar varandra.

sofiecoe
0

Har nyligen omstartat också efter graviditet och rökstopp, då jag inte klarade av att äta någon varm mat, så därför blev det tyvärr att det fick bli kolisar i alla dess former, och lite till. Därför har jag nästan ogjort de 25 kg jag gick ner för ett par år sedan. Sedan en och en halv månad tillbaka har jag återgått till lchf och gått ner 7-8 kg så det är på rätt väg igen.

Var orolig att jag skulle vara tvungen att vänta med att gå ner eftersom jag ammar, men det har gått hur bra som helst ändå. Massor av mjölk, och bebisen ligger t.o.m. i överkanten av viktkurvan nu Skrattande.