Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 6426 ggr
Lillulla
0

Sträv känsla av bakverken

Jag har bakat glutenfritt i många år förut, och alltid undrat över och lidit av den sträva känslan i munnen man får av glutenfritt mjöl. Inte för att jag äter sånt annat än undantagsvis numera, men barnen är glutenintoleranta och nu är det snart dags för födelsedagstårta igen! Nu provar jag med mandelmjöl och kokosmjöl och får till min fasa samma obehagliga känsla, strävt och lite beskt! Vad beror det på? Kan det vara bakpulvret? Jag har bakat semmelbullar och tekakor hittills, inget smakar bra!

Lilltilda
0

Jag har inget svar på din undran, jag vill bara säga att jag gjort samma iakttagelser som du har gjort. Det sträva finns där oavsett vad jag bakar så snart det används alternativa mjöl. Vore underbart att t.ex. kunna baka semmelbullar utan den där sträva känslan, men än har jag inte lyckats.

~God loves you, and I´m trying! ~

gun92884
0

#1 skrivet av Lilltilda

Är det även möjligt att få bort den där sträva känslan eftersom glutenfritt mjöl som t ex kokos är mest fiber? Samma med mandel, det blir ju mycket fiber där.

Lilltilda
0

#2 som du påpekar, fibrerna är nog helt klart en bov i dramat. I det glutenfria så går det att göra bra bakverk med potatismjöl och majsmjöl, men dessa kan man ju inte används i LCHF. Vi är ju hänvisade till de fibriga mjölsorterna så vi kommer nog inte undan det sträva. Mycket trist tycker jag, men det går nog att vänja sig eller annars helt enkelt avstå. Fast cocosmjölet (aman Pranas) tycker jag är det bästa jag testat hittills

Lillulla
0

Men jag känner samma strävhet med alla glutenfria mjölsorter som jag testat, Finax, Semper och Lailas. Inga fibrer, bara stärkelse, och ändå denna obehagliga eftersmak/känsla! Och likadant med tekakorna, som har både kokos-och mandelmjöl, och semlorna med bara kokosmjöl. Det kan ju inte vara husk som gör det, för vanligt glutenfritt mjöl innehåller väl inte sånt, eller?

Fiana
0

Tycker allt bröd gjort på bakpulver ger den effekten - alltså scones etc. också

Lillulla
0

#5  Jag har aldrig tänkt på det förr i tiden, innan glutenintoleransen gjorde sitt intåg i famijen. Så jag har skyllt på det glutenfria mjölet hela tiden..Men nu får jag nog be mjölet om ursäkt, och anklaga bakpulvret istället! :)

wooster
1

Allt med bakpulver i blir strävt i min mun. Obehagligt!

Lilltilda
1

Lillulla: Då du bakat glutenfritt och inte använd valiga glutenfria mjölsorter utan t.ex. bakat rulltårta på potatismjöl, har samma strävhet infunnits sig då?
I så fall så är det ju bakpulvret som gör det.
Finns ju glutenfria mjuka kakor utan jäsmedel (där ägg är det enda som skapar volym)även om jag tyvärr inte har kvar min receptsamling med glutenfria recept (gett bort mycket av mina böcker och receptpärmar). Lika bra då ingredisenserna inte är LCHFanpassade

berittis
1

Undrar om det blir nån skillnad om man använder bikarbonat istället. Fast det kan ju vara bikarbonatet i bakpulvret som ger den känslan förståss. Man får nog testa.Obestämd

Lillulla
0

#8 Jag har nog aldrig gjort rulltårta… Skäms Men glutenfritt bröd med jäst var helt okej, när jag tänker efter…Det är nog bakpulvret! Ska prova att ta mindre först nästa gång för att se vad som händer. Bakpulver består av bikarbonat, syra och stärkelse, läste jag nånstans. Det borde vara bikarbonatet som är boven. Nåväl, jag testar med det också en gång, bara för att ha gjort allt! Sen nöjer jag mig med att det smakar som det smakar! Det konstiga är bara att jag aldrig har fått den här känslan i munnen av sockerkaka på vanligt vetemjöl! Eller så har jag glömt…det var mycket längesen sist! :)

Wildrat
1

#10 Det är nog sockret och kanske vetemjölet som tar bort effekten.

Jag mår dåligt av kokos i stor mängd som i tex kokospannkakor. Jag blev jätteillamående efter jag ätit såna och har märkt av samma sak med andra kokosstinna LCHF-grejjer. Men jag tål kokos för jag får inte den effekten av kokoskakor med socker i… Och de är bara kokos, ägg och socker, alltså eg MER kokos än allt annat LCHF jag haft kokos i och mått dåligt av.

penny
2

För mig är det bakpulvret (bikarbonaten?) Jag har alltid fått den känslan av scones och sockerkaka. Allt lchf-bakat känns på samma sätt.

Jag saknar att kunna baka med jäst!

yvonnel
1

Vad lustigt att ni beskriver så bra, smaken eller bit och tugg - känslan av speciellt just scones som jag faktiskt aldrig har varit förtjust i.

Sockerkaka har jag nog inte upplevt så, men där ingår ju både ägg, smör och socker+ någon smaktillsats.

Kanske är det eg. just bakpulver som ger den där missbelåtna upplevelsen av allt som jag försöker baka på LCHF-vis.

Ett försök till med bakning ska jag göra, men det är ju gluten som ska resa degen och jästen gör det jobbet men det är ju tidsåtgång i detta också, ska försöka använda jäst + värme + tid till någon sorts brödkaka av kokosmjöl bl.a.

elin28
1

Jag känner igen den där. Det är garanterat bakpulvret som är boven.

Jag har aldrig tyckt om scones just för allt bakpulver, fick ont i halsen nästan.

penny
1

Jag har lånat ut en av mina Skaldeman-böcker. I den fanns ett brödrecept med jäst och malda fläsksvålar som "mjöl". Har någon provat att baka det?

yvonnel
1

Tyvärr, det receptet har gått mig förbi, men ska leta, kanske någon vet var det finns, ni kan väl publicera det här isf. Kanske Margareta vet?

Lillulla
1

Idag bakade jag semmelbullar igen fast med 1 tsk bakpulver istället för 2. De blev faktiskt bättre! Platta visserligen, men det blev de förra gången också. Det sträva märktes knappt. Så lite bakpulver som möjligt ska bli min modell! :)