Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 2931 ggr
gun92884
0

OT Influensa vaccin ... pros och cons ...

Häromdagen gick jag med på vaccin mot bacterial pneumonia och har mått litet halvkymigt i 3 dagar. Idag är jag OK.

Vad jag inte kan bestämma mig för är om jag ska låta dem vaccinera mig mot influensa. Har läst om vaccineringen och det finns faktiskt lika mycket pro som cons, så nu skulle jag vilja höra från er som lik mig har stått i valet och kvalet … och vad ni valde.

Nej, detta är inte för att jag inte kan tänka själv Oskyldig utan för att jag skulle vilja veta orsaker till att en del vaccinerar sig, medan andra inte vill höra talas om det. Jag kommer ihåg ståhejet i världen över förra året och alla halvsanningar som sades.

Nu är jag i en ålder där det prackas på vaccinering men som sagt, jag tvekar. Jag har haft influensa två gånger i mitt liv … Asiaten och en variant när vi just flyttat till Staterna. Skulle inte det räcka som immunförsvar? Jag är tämligen så frisk - litet dåligt med röda blodkroppar men inget fel på mjälten - äter inga mediciner mot någonting.

[Marja-Liisa]
0

Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa och kommer inte ihåg när jag varit sjuk sist. Min granne har varje år vaccinerat sig och har inte blivit sjuk heller. Så jag vet inte--

Sammet1
1

Är det säsongsinfluensan de vill vaccinera dig emot? Om du aldrig brukar få den annars känns det ju rätt onödigt att börja vaccinera sig nu bara för att du uppnått en viss ålder? Eller har det dykt upp nån ny fågel- eller svin- eller nåt sånt (som inte Asiaten och co antas ge immunitet mot)?

Det vore väl annorlunda om du kände att du brukar få varenda flunsa som går, och att du med åren börjat få sämre och sämre motståndskraft. Eller om det t.ex. var på väg nån ny, riktigt läskig variant med hög dödlighet och som ingen beräknas ha antikroppar mot för att den muterat så väldigt.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Sindri
1

Jag hade också Aseaten när jag var liten och har inte haft en enda influensa sedan dess - inte ens Hongkong. Och då var jag ändå rätt känslig under några år. Så jag har alltid inbillat mig att den gjorde mig immun för resten av livet.

Nu med tre år på LCHF och stora doser D-vitamin är jag nästan aldrig sjuk. Just nu snorar jag lite, men det tar max tre dar så är det över.

Antar att det vaccinet du tvekar om nu är vanlig influensa och således väl beprövat. I Sverige är det just nu rabalder om svininfluensa-vaccineringen i höstas, tack vare SvD:s utmärkta serie.

spirit
0

Alla säsongsvaccinerna innehåller svininfluensa H1N1.

Två vacciner saknar tillsatsämnen annat än salter

Vaxigrip och Vaccin mot influensa (Crucell), övriga innehåller onödiga tillsatser och bör därför låtas bli.

Effekten av influensavaccinet är aldrig utvärderad.

Välj själv. Ställ krav på information enligt Patientsäkerhetslagen.

gun92884
0

Patientsäkerhetslagen?

De ger en mycket papperass att läsa och skriva på här innan man får sjukvård men denna har jag inte hört talas om här. 

Vi har HIPAA men det är mer privacy lagar. Det vi måste läsa igenom är mest för att skydda läkare och sjukhus från att bli stämda.

Dessa vaccinnamn … är de internationella?