Grundfrågor om LCHF
Hej
Här kommer endel grundläggande frågor som kanske besvarats tidigare men som jag nu ställer utgående ifrån min egen livssituation. Har följt LCHF i 6 veckor o har mått bra hittills. VIkten har inte ännu gått ned med kanske det händer.
Jag har ca 7 kg övervikt o är alltså inte direkt fet. Kolesterolet var bra senast, men triglyceriderna ngt för höga - 2,1. Min fettprocent är ca 26 och 11-24 är normalt för män i 45-års åldern.
Jag har avstått från mysli i morgonmålet o bröd likaså. Äter i stället youghurt eller kvarg utan socker + ägg eller lax o ibland bacon. Äter mindre eller ingen potatis o inga bröd till maten. Äter heller inga bröd på kvällen innan jag går till sängs. Har minskat på ris o äter inget eller lite av det. Äter sötsaker 1 dag i veckan. Borde jag lägga om o äta dem bara 1 gång på 3 veckor, t ex?
Lämnar jag kolhydrater får jag inte i mig de kalorier de ger. Men ersätter jag dem med fett får jag i mig samma mängd kalorier i alla fall o kanske mera. Alla vet ju att om vi äter mer kalorier än vad vi förbrukar så blir vi feta, eller hur.
Hur KAN bacon vara hälsosamt, som så många påstår?
En viktig fråga till: 3 gånger i veckan är jag på gym o kör ganska tunga vikter. Jag behöver alltså kolhydrater, men när ska jag äta dem o vad ska jag äta?
Måste nog erkänna att jag är mycket rädd för fett, p g a alla medicinska artiklar som varnar för det.
För det första, du behöver inte en enda kolhydrat till nånting. De ger BARA energi, inget annat. De behövs inte efter träning heller.
Bacon är inte särskilt hälsosamt pga nitritsaltet men det är inte heller nåt man måste äta. Det äter man om man vill. Men det är hälsosammare än mycket kolhydratätare stoppar i sig som tex smågodis.
Läs på om kosten, läs tex på Kostdoktorn: http://www.kostdoktorn.se/lchf/
Vill du veta mer så läs hans bok, Kostrevolutionen.

Förlåt mig Wildrat, var det inte Matrevolutionen av Anderas Eenfeldt. Även om det betyder samma sak egentligen.
Till ts: ta del av ovanstående på siten och bilda dig en uppfattning. Tyvärr finns fettfobin hos många ännu, även sk experter.
Det är många som vittnar om bättre hälsovärden med lchf och jag är inte rädd för kosten. Vi är gjorda för denna kost.
Men du har ett val förstås.

Sötsaker en gång i veckan funkar inte för mig i alla fall. Max någon gång i månaden.

Aldeles riktigt.. äter man mer än vad man gör av med så går man upp i vikt!
Och det är exakt lika mycket energi i en kalori fett som i en kalori kolhydrat!
Med det sagt så handlar det altså om HF.. om hög fettandel av ditt energibehov.. och vad jag begriper är det sällan någon god ide att äta mer än sitt energibehov.
Grejen är ju att kolhydraterna i sig bara bidrar med energi, och minskar man radikalt på dessa så måste man få sin enegi från någon annan källa.
protein är främst en byggsten i kroppen för muskler, benstomme, hormoner, enzymer och lite ditten o datten.
Alkohol är direkt olämpligt över en viss mängd.. så då återstår fett!
Bacon är väl mest LCHFs junkfood.. vilket antagligen gäller för de flesta charkuterier.. bäst är självklart att laga all sin mat från fräsha råvaror, sen så kan man jämföra mellan olika junkfood,, tex sockrade flingor o sådant.
Så bacon med ägg kan nog vara "hälsosammare" en massa sockermat?
Så länge du inte tillhör eliten i styrkelyft kan du nog hålla en moderat nivå kolisar hela tiden eller köra Cyclik ketogen diet eller äta lite mer kolisar de dagar du tränar.. sk Targeted ketogen diet!
Märk skillnad mellan att ha glykogen att träna med och att fylla på glukos efter träning.
Skillnaden ligger främst i att det tar några timmar efter måltid innan de är tillgängliga för fysiskt arbete.
Efter träning är oftast minst sämst att inta kolisar då de i princip går direkt till glykogendepåerna utan att höja insulinet nämvärt.
Däremot kan det vara kontraproduktivt då man tvärt stänger av sin fettförbräning.. om man vill gå ner i fettvikt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bacon äter jag bara ibland - köper hellre färskt sidfläsk om jag ska ha till t ex omeletter etc 

Ja, han är ju kostdoktorn.se, går in på den först efter facebook. Alltid nyheter om lchf 

#0 Du har rätt! Du SKA ersätta kolhydraterna med fett. Förstår att det är svårt om man är fettskrämd men det är så lchf funkar. :-) Lycka till!
Ä rökt sidfläsk ok?=)))
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg

Det vet du om du läst innehållsförteckningen!
Dvs rökt sidfläsk kan vara rena hälsokost, ett annat fabrikat kan vara rena giftet!
I princip så är rökt sidfläsk på gammalt vis rätt bra LCHF-mat, men hojta till om du hittar sådant som är gjort på gammalt sätt, då är det nog fler som är intresserade.
Så problemen är inte vad maten heter, utan vad den innehåller, vad din mat har ätit, hur den har behandlats, vilka kemikaler som tillsats osv.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#9 Ja. Kolla bara att det vekligen är rökt och inte smaksatt med rökarom som inte är så bra för kroppen.