Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7865 ggr
vasterbottensost
0

Findus majonnäs

Jag brukar äta Findus majonnäs 2% kh 80% fett. Men hur onyttig/nyttig är den egentligen? Innehåller den fel sorts fett? Om man bara äter majonnäs ibland är det nog rätt ok, men jag äter nog mer än de flesta. En tub på 3 dagar ca. Kan man lugnt fortsätta med det? (Jag är för lat för att göra egen)

Wtn3
0

Rapsolja innehåller en del omega 6, så för att vara "säker" är det bra om man kompenserar det med en hel del fet fisk eller kanske omega 3-tillskott.

vasterbottensost
0

ok tack, jag äter väl lax ca 1 gång i veckan så kanske bäst att ta tillskott med

cream
0

…. Elller göra sin egen? o.O

Känns som mer besvär att köpa dyra tillskott än att slänga ihop majonäs ett par gånger i månaden?

Du kan ju göra större mängder än tub-mängder om du gör själv.

Wtn3
0

Göra egen är såklart det bästa, men nu skrev ju trådstartaren i sitt inlägg att denne är för lat för det.

hemul
0

Lite svårt också eftersom majonäs bara smakar som det ska om man gör den på en smaklös olja. Av de smaklösa oljorna är rapsolja den minst dåliga. Sååå… Skrattande

Wtn3
0

Jo, men gör man egen kan man åtminstone välja kallpressad ekologisk raps, det kan man inte direkt räkna med att man får i tuberna i affären, och så slipper man ju nästan alla tillsatser, men det är klart, extremt mycket nyttigare blir inte majonnäs även om man gör själv.

TinaFS
0

Jag köper Findus ekologiska majonnäs, den innehåller mindre tillsatser.

Förhoppningsvis också bättre olja.

hemul
0

#6 Jag har bara hittat kallpressad som smakar. Har du nåt tips? Jag gillar iofs smaken, men inte i majjo liksom.Obestämd

Wtn3
0

Jag köper kallpressad ekologisk rapsolja på Citygross, det kostar inte mer än 70 kronor litern (dvs runt 53 kr för en 750 ml-flaska), den är väldigt neutral tycker jag, i alla fall bra mer neutral än de majonnäs-tuber som baseras på "nyttig" solrosolja. Jag befinner mig inte hemma just nu när jag skriver detta, men senare imorgon kan jag berätta vilket rapsolja-märke jag använder för att få det att smaka bra…!

Pasi
0

hemul - kokosolja är smaklös och av bra kvalitet.Glad
Jag blandar 2-2,5dl smält kokosfett/olja med 0,5-1,5dl kallpressad raps när jag gör majonäs (+ägg, ättika, salt, peppar ev citron)….då blir det lagom med rapssmak, och nästan lite nyttigt.Flört
Bör ej förvaras i kyl för då blir det hårt.

hemul
0

Min kokosolja smakar och jag vill göra mer en en portion, vilket betyder kyl.

Wtn3, ja tack. Jag vill gärna veta. Men det är ingen brådska - vi får inte hit City Gross förrän om ett halvår. ;-)

Wtn3
0

Hur får din kokosmajonännäs att hålla sig? Då jag gör den på smör eller kokos stelnar den i kylen…

Pasi
0

#12 Den håller sig bra i några dagar (provat 5 utan problem) i rumsvärme…äggulan är ju inbäddad i kokosfett och mängden vatten är minimal  - förr konserverade man ju kött i ankfett i France…vad det nu hette, vilket börjar bli populärt igen.

LatMask
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Drar upp den här gamla tråden för att göra en jämförelse.

Å ena sidan Hellmann´s: 79 % rapsolja, vatten, ägg och äggula 8 % (från frigående höns), ättika, citronjuice, socker, arom, antioxidantionsmedel (E 385), färgämne (paprikaextrakt).

Å andra sidan Findus äkta majonnäs: Rapsolja, vatten, äggula 4,5 %, senapsfrö, ättika, socker, salt, vitpepparextrakt, förtjockningsmedel (E401, E 4412, E 417) cayennepeppar, konserveringsmedel (E211) vegetabilisk olja och färgämne (betakaroten). 

Vad ska man tänka på? Och nej, hemgjord majo är inget alternativ, jag har misslyckats fler gånger än jag vill tänka på - synd på bra råvaror!

Pasi
0

#14 Jag är personligen alltid skeptisk till "Arom" - vad sjutton kan det vara för ingrediens (saknas troligen i SLVs tillsatslista, om det inte bara är ett försök att smuggla i glutamat….genom ett nytt flum-namn)?Obestämd

MimLan
0

#14 Både Rydbergs och Kavli har majonnäs utan tjafs. De hittas dock inte bland kolonialvarorna utan i kyldisk eftersom det är färskvara.

[förgätmigej]
0

Kavli har också en ekomajonnäs på burk. Finns i vanliga hyllan.

MissInAction
0

"Utan tjafs" betyder det att det är utan socker också? Glad För jag vet att jag köpt majonnäs från kyldisken förut, men när jag skulle handla igår så hade jag hjärnsläpp och tänkte inte alls på att titta där… så jag fick med mig Kavli, som hade högst andel äggula 9% jämfört med de andra på hyllan.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland