Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5460 ggr
[myrholingen]
0

Kaloribehov

jag har ätit LCHF nu i ca 6 veckor, för ett tag sen funderade jag på om jag åt för lite så började kika runt och leta efter hur stort mitt energibehov är för att få ett ca mått och kolla vad det jag äter innehåller.

Jag fick då fram väldigt olika mått på mitt energibehov (utan att väga in att jag önska gå ner i vikt) mellan 1600-2600 kcal.

Hur vet jag hur mkt jag ska äta så det inte blir för lite.

Wildrat
0

Om du mår bra och får de resultat du vill ha så äter du lagom. Tecken på att du äter för lite är trötthet, du blir frusen, illamående, yrslig, litegrann som när du haft magsjuka (när du slutat kräkas men inte börjat äta). Man mår inte bra alls när man äter för lite.

Var den gränsen går är individuell. För mig går den vid ungefär 1500kcal, när jag åt mindre mådde jag dåligt. Äter jag mer mår jag bra.

[myrholingen]
0

Då äter jag nog rätt lagom, när jag höftade på matkalkyl har jag nog snittat på ca 1500kcal. Är mätt och har minskat ngr kilo som önskat.

Wildrat
0

#2 Fast "mätt" är ett lite dåligt mått då man blir mätt/illamående av att äta för lite också. "Mår bra" är lite otydligare att förklara men ett betydligt bättre riktmärke.