Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6995 ggr
Coronella
0

LCHF i butik

Hjälp mig att fylla på denna tråd med tips om fysiska butiker som har ett LCHF-vänligt sortiment. Motivera lite kort vad som är bra med just din butik och var den ligger förstås.

Vanlig standardkost (LCHF) går ju bra att handla nästan var som helst. Men när du vill ha det där "lilla extra" - vart går du då?

Bor själv söder om söder i Stockholm så ja utgår därifrån:

ICA Kvantum Liljeholmen

Bra med den:

• Lösvikt på ekologiska gryner o dyl (kokos, madel mm) så man kan blanda egen müsli
  • Rysk yoghurt
  • Fläsksvålar - Lyke
  • Ostchips (ibland)

Daglivs Klippet Fridhemsplan

Bra med den:

• sukrin, mandelmjöl och anna för LCHF-bak
Coronella
0

Puff!

Eller handlar alla onlinge numera?

goldcamilla
0

Det mesta handlar jag online just på grund av att det är svårt att hitta i butiker, i alla fall i Malmö/Trelleborg, möjligtvis om jag letar upp Hälsokostbutiker men jag vill kunna handla allt på en gång, då menar jag även maten. Stor tidsvinst med att handla på nätet, i alla fall för mig som bor en bit utanför stan.

korseett
1

Spirea Hälsokost i Säffle- tar in LCHFprodukter som olika mjöler och annat bra

ICA Kvantum, Välsviken, Karlstad- har LCHFhylla

SophieO
1

I Maxi vid Västra hamnen i Malmö har de en hel del.

På Maxi i Kalmar finns mandelmjöl, kokosnötmjöl och Low Carb sortomentet m.m.

Effie
0

Jag var nyligen inne på Ica Kvantum Sannegården (Hisingen, Göteborg) och konstaterade att Stevia-produkterna var slut, så även mandelmjöl och kokosmjöl. Sukrin fanns det lite kvar av. De har enliters förpackningar med vispgrädde (Wapnö) och ekologisk gammaldags filmjölk (Hjordnära).(ja, jag vet att fil inte är LCHF, men köper jag fil känns gammaldags mest rätt)

Jag har inte handlat så mycket där (ännu) och har inte kollat allt annat särskilt noga (gräsbeteskött?), men det verkar ju som att LCHF-are i grannskapet (vilka då?) har hittat dit.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

gun92884
0

Här hittar jag ingenting utom flax i vanlig affär. Inte ens kokosmjöl. Jag får antingen köpa online eller gå till hälsokostaffär. Hos hälsokosten är allt mycket dyrare så jag bryr mig sällan om dem utan beställer vad jag behöver över the internet.

Coronella
0

Såg att Coop i Liljeholmen sålde "kokosmjöl, grovt".

Lika med vanlig riven kokos.. Tyvärr är deras LCHF-sortiment i övrigt skral..

johanx
0

Jag såg en limpa bröd på Maxi som det stod "LCHF" på följt av "4,2g kolhydrater". Kollade innehållsförteckningen och där stod 18g kolhydrater per 100g. Det visade sig att 4,2g gällde per skiva. Är det okej att marknadsföra på det sättet?

[Pennylane1]
0

stod det verkligen inte "per skiva"? Carbzones bröd anger halten per skiva visserligen är siffrorna stora och per skiva står mindre i en cirkel runt om, det är fyra cirklar och det står olika info, det viktigaste stort och så med mindre bokstäver runt kanten liksom

gun92884
0

#8 skrivet av johanx

Lagligt kanske det är OK … men, det är ju inte alltid att lagen och etiken reser tillsammans på vägarna Rynkar på näsan

[Pennylane1]
0

jag tycker det är viktigast att veta per skiva, då det inte går att gå efter den gamla uttjatade devisen att allt som är under 5% kh är ok, det är ändå mängden du stoppar i munnen som betyder nåt!

Yrja
2

Ja här i lilla Oskarshamn har jag av en ren händelse hittat LCHF-glass i ICA-butikerna - både MAXI och KB-hallen som vår ICAnära-butik heter här på vårt bostadsområde.

Finns både Vanilj med 0,5 gram Choklad med 1,4 gram kolhydrater/100gram - och en smörkola-variant som har 6 gram - men att de andra är så låga att det uppväger när man tar hälften av varje!
:-)
Iallafall i mina uträkningar!
:-)
Vaniljen är väl ingen höjdare - men det går att blanda som sagt var.
Chokladen däremot är ljuvlig!!

Här finns dom:
http://www.alvestaglass.se/Sockerfri.html
Ni som är kunniga - vad är det som är onyttigt här av tillsatserna?
Eller kan man äta detta ibland med gott samvete?

På deras hemsida finns också en lista på var deras produkter säljs!

MAXI har dessutom både lösvikts-frön (musli) och rysk Yoghurt - bröd försöker jag avstå från men äter då och då ett FinnCrisp.

[Pennylane1]
0

Ang Alvestas LCHF-glass: undrar om de börjat med Stevia nu då, de skriver ju att de ska använda det så snart det blivit godkänt, det borde de ha uppdaterat! Karragenan anses väl ganska allmänt (härinne åtminstone) vara dåligt… polydextros med tror jag har nämnts som inte så bra men minns inte riktigt… den har diskuterats några gånger och sågats var gång…

gun92884
0

#13 skrivet av Pennylane1

Polydextrose används för volym. När man tar bort socker måste ju volymen ersättas och polydextrose används för detta. Det kan ge magsmärtor, gas och diarrhea om man är känslig för fiber.

http://www.ehow.com/about_5782918_side-effects-polydextrose.html