Svampinfektion på huden
Jag har haft svamp i över 25 år och ibland så är det värre och ibland bättre. De senaste åren har det, till trots att vi bor i Australien, varit bättre. Tills nu.
I slutet av november så började jag och mannen en 100-dagars utmaning och jag har varit relativt strikt. I förra veckan så upptäckte jag prickar i olika storlekar på bålen. Iblamd kliar de, ibland inte. Jag trodde först att et kanske kunde vara kattloppbett, men de ser inte ut så och de kommer dessutom i klungor. De här är utspridda, mitt på ryggen, bikinilinjen på vänster sida, , höger sida under armen liksom, mitt på magen ovanfö naveln och på sidan av vänster bröst.
Jag vill gärna tro att svampen slåss för sitt liv och att är därför den kommer fram nu.
Jag vet ju att kokosfett är svampdödande men jag är hemskt dålig på att få i mig det pga gräsliga diareeér. Nu har jag iallafall börjat smöra bålen med ekologiskt fett och hoppas att det kommer funka. Finns det något annat, alternativt, jag kan göra?
Köra ännu striktare? Hur strikt isåfall? Det vore ju skönt att en gång för alla bli av med skiten.
aswedishsmorgasbord.com
Fortsätt med kokosolja utvärtes, det är bara sååå himla bra.

Kanske en dum fråga men… Varför vill du inte använda vanlig kräm mot svamp på huden?

Min son fick ett "mjällschampo" som han skulle tvätta kroppen med 2 ggr i veckan i en månad och därefter 1 ggr i månaden för att förebygga att det skulle komma tillbaka. Han fick det utskrivet av sin läkare.
Det bästa är väl att gå till botten med problemen och inte bara behandla utifrån , även om det givetvis också kan behövas.
Men som jag tror är grunden spannmålet en stor bov och även laktosen. Även att se till att man får ett bra omega 3 tillskott kan vara något att fundera över.
jag själv sliter med mjällexem som inte hundra vill gå bort. Jag har utesltuit gluten/spannmål till 100% ( dock lades vetemjöl i en äggröra i Nice´ som vi inte visste) Jag kör också allt laktosfritt och problemen är mindre men inte borta.
Nu i dagarna får jag hem omega 3 (oil4life) jag ska nu se om min hud blir bättre från denna svamp som det ju handlar om även i mitt fall.
Får återkomma om ca 3 veckor då hudens celler ska ha blivit bytta och då blivit bättre från problemen. Hoppas jag.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
ska tilläggas att mitt är mer i hårbotten och i öron och i viss mån fläckvis i ansiktet. jag smörjer med kokosfett varje dag, tyvärr ingen hjälp mot det, dock mjuk och fin av fettet.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF

Orsakerna kan vara flera till att man drabbas
Vanligen är kosten en bov i dramat och att man har en begynnande insulinresistens
Det kan också ha med immunförsvaret att göra vilket man isf kan få grepp om med lite blodanalyser
En annan faktor som kan belasta immunförvaret är giftpåverkan av något slag
Tex kan gamla amalgamfyllningar ligga och läcka kvicksilver som ständigt belastar kroppens immunförsvar
Har man väl drabbats är det ofta svårt att bl av med problemet
Som du beskriver kan det lätt bli en mångårig följeslagare där det ibland är lite bättre och ibland blommar upp värre.
Sjukvården har sina krämer, men är tyvärr sällan beredda att djupdyka problemet om det trots allt kvarstår efter att man gjort allt man kan

Man ska vara strikt med kolhydrater, som ju svampsjukdomar livnär sig på. Helst nolla dem och sedan pröva efterhand hur mycket man tål.
Nu är det värre än det någonsin varit
Det är stora och små, i klungor och ensamma, runt brösten, på brösten, under troskanten, på magen, sidorna, ja fanimig överallt! Jag är rädd att det kommer krypa fram på halsen och nacken, det ser ju för jävla äckligt ut. Inatt vaknade jag av att det kliade i ena örat så jag blev GALEN!
VAD ska jag göra?! Jag är så gott som nollad redan, äter bara ytterst lite mejeriprodukter i form av ost, på helgerna tillsammans med vin. Men det får det vara slut med nu. Det var ju efter jag blev strikt som det exploderade..
Omega 3? Ok.
Svampdödandekräm/schampo? ok.
Sluta med vin? ok.
Ingen ost? ok.
VAD i himmelns namn kan jag göra mer?!
aswedishsmorgasbord.com
Om man är för strikt när man har svamp så får man starka reaktioner, dessa kallas för Herxheimers reaktion. Boten är att inte vara alltför strikt och inte äta eller att minska på svampdödande medel.
Sida jag hittade på engelska om Herxheimers i all hast:
http://www.sagevid.se/mms/herxheimer_reaction.html
Reaktionen är alltså ett gott tecken på att utrensningen fungerar, men man bör då inte öka på utrensningen, utan snarare bromsa den om man får alltför allvarliga besvär. Avgiftning i all ära, men man måste orka ta sig igenom den också!
Så var alltså mindre strikt en period och kanske du kan gå tillbaka till lite striktare kost senare. Det betyder inte att du ska äta godis, men äta lite mer grönsaker eller möjligtvis bär/frukt om du klarar av det. Du bör även fortsätta undvika mjölkprodukter, svamp, nötter, ättika/vinäger och spannmål framöver.
Kan rekommendera boken Candida - Vår tids folksjukdom också. Boken alla borde läsa tycker jag!
Kolla in internet, finns mycket information, om än utspridd, om Candidiasis.
Lycka till!
har jag drömt att man inte bör äta ost om man har candida? För det är väl det du har?
Nä, det har du inte drömt, Pennylane1.
Och inte svamp, vinäger eller nötter. Eller sallad som stått mer än några timmar. Suck liksom.
Jag har iallafall köpt flytande oxygen och omega 3, dessutom svampmedel på apoteket.
aswedishsmorgasbord.com
jag läste lite slarvigt, du skrev ju att du skulle sluta med osten, jag såg bara att du ÅT ost !