Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1913 ggr
Rosaärbäst
2012-02-18 07:58
0

Protein

Hej,

Jag äter LCHF och mår bra av det, blir dock lite osäker på mängden av protein, fett m.m som man ska äta. Jag räknar inte sånt men nu säger min syster som läser till kostrådgivare att det är farligt med för mycket protein. Att det omvandlas till kväve som kroppen inte kan bli av med.

Hur gör ni andra, räknar ni hur mycket av allt som ni äter?

Jag räknar bara kolhydrater så jag ska hålla mig lagom på den fronten.

Vet ni något om detta med protein och kväve?

Lurtz
2012-02-18 08:08
0

Det beror mycket på hur man tränar, men LCHF rekommenderar inte mer protein än vad Livsmedelsverket med sin tallriksmodell gör, protein ska man ha till musklerna, (det rekommenderas ungefär 1-1.5 gram per kilo normalvikt för någon som är stillasittande, och mer om man tränar,) sen ska man fylla på med fett för att tillfredsställa energibehovet. Jag brukar inte räkna, jag höftar snarare, genomsnittligt kött innehåller ofta runt 20% protein, (ägg och fläsk innehåller runt 15, nötkött runt 20, ost och kyckling/torsk runt 25) det innebär alltså att någon som har 80 kilo som normalvikt enkelt kan äta 400-600 gram kött dagligen (all sorts kött alltså, nöt, fläsk, fågel, vilt, ägg, fisk, inälvsmat osv) utan att vara i närheten av för mycket protein, de som tränar hårt kan ofta äta mycket mer. Och mer än så är det väl knappast många som äter om de äter sig lagom mätta på lagad mat.

MimLan
2012-02-18 08:17
0

Har du problem? Äter du ett halvkilo kött tre gånger om dagen?

Har man en fungerande aptit och känner mättnad och har energi, är det sannolikt inte intressant att styra någonting.

Zepp
2012-02-18 09:12
0

Håller man koll på kolhydraterna och i övrigt äter normal fullfet mat så reglerar sig det mesta av sig självt.

Altså det handlar om Ureacykeln, dvs kroppens förmåga att bryta ner och utsöndra amoniak.

Vi har en begränsad mängd enzymer för ändamålet och man brukar säga att maxtaket ligger på cirka 40E% protein.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ureacykeln

Vilket i praktiken för en normalstor individ innebär cirka 1,5 kilo fettfritt kött om dagen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rosaärbäst
2012-02-18 14:23
0

Ok, tack för alla kommentarer, då kan jag vara lugn dåSkäms

Min mamma som har 35 kilo att gå ner, och mår bra av LCHF , är nu rejält uppskrämd efter den senaste debatten på tv, nåt tips om hur jag kan lugna henne? Hon tycker att alla säger olika om dieter och vet inte vad hon ska tro, men hon mår bra av LCHF och jag har sagt att hon ska fokusera på hur hon mår, och inte bry sig om skitsnacket. Det finns alltid folk som tycker olika oavsett hur man än äter…

Nåt annat tips för er som ätit ett tag, hur jag kan få min mamma att våga fortsätta med LCHF trots alla varningar och pekpinnar i tidningar m.m??

MimLan
2012-02-18 14:41
0

#4 Det enklaste är väl att hon antagligen blev så här överviktig av att inte äta LCHF.

Och att vi är de mest korkade djuren som finns som måste belägga oss själva med alla möjliga restriktioner och dumheter från SLV för att alls kunna äta "rätt".

[En tina till]
2012-02-18 14:47
0

Blir så förb…. på dem som skrämmer överviktiga för LCHF. Ett
faktum är att övervikten ÄR FARLIG. LCHF:ens ev. farlighet blir således marginell när vinsten, viktminskning, kan bli stor ganska lätt. Samma sak gällande diabetesen vars följdsjukdomar kan vara rejält obehagliga, kan man genom kosten minimera både sjukdomen och ev. följder är det klart värt att ta den ev. risken med LCHF.

Sweli
2012-02-18 15:36
0

Jag tror att det bästa är att ge henne en bra LCHF bok som förklarar varför är dieten bra.

Typ LCHF för kvinnor eller Matrevolutionen.

Och tipsa henne om vår forum där hon kan ställa frågor och se hur många som mår bra av LCHF Skrattande

Zepp
2012-02-18 16:56
0

En sak man kan säga om kostdebatten är att motståndarna verkar mest ha fördommar om vad vi äter.. typ sitter o äter smör med sked, massor av kött, inga grönsaker och noll kolhydrater!

Så går det ju inte riktigt till för de flesta som äter LCHF, även om kanske någon missupfattat konceptet.

De blev ju rätt förvänade när de fick reda på att det kan ingå en del grönsaker och bär samt lite nötter och rotfrukter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lurtz
2012-02-19 06:22
0

Som #8 säger finns det väldigt mycket fördomar och missuppfattningar, jag hade en matlåda bestående av två bitar lax, rätt mycket sås gjord på smetana och sen en grekisk sallad inkl fetaost och oliver, men fick likväl kommenterar som "varför har du sallad? Trodde du åt LCHF…" Skrattande