Två mån=5kg upp!
Hej, jag skriver här för att jag började äta LCHF kost efter nyår för att jag vill må bättre och kanske få bort ett par kilon. Jag vägde då 70kg och är 1.70 lång. Jag har undvikit mjölkprodukter och äter inte för stora portioner, ämdå har jag stadigt gått upp varje vecka. Nu väger jag 76 kilo och jag börjar få panik. Har flera kompisar som äter precis som jag och alla går stadigt ner. Är det nån här som har någon aning om vad som kan göra att man går upp så pass mycket? Kan ju tillägga att jag aldrig har "fuskat" under denna period utan ätit strikt och inte "överätit".
Människor är ju individer! Allt passar itne alla, rör du på dig?! (Jag är mer GI) Sean låter 70kg till 170 inte som ngt du behöver korrigera, ganska bra vikt ju :)
Nej det är ingen hemsk övervikt, men samtidigt har det ju inte stannat ännu…. Tränar kampsport flera dagar i veckan.
Äter du för lite då? Kanske går din kropp på sparlåga för att den inte tycker att den får nog med energi för att våga "slösa" på den.
Vad är en lagom portion för dig? Blir du mätt eller stannar du innan du är nöjd?
~God loves you, and I´m trying! ~
Jag väger mig aldrig, men hur känns din kropp??? Har du lagt på dig muskler? Kanske måste se över din tallrik, är det rätt balans för dig! Jag äter ju GI, men gillar att kika här efter recept och så. Hur känns din energi??? Äter du så att du orkar ditt liv, äter du så du känner dig övermätt?
För mig har det aldrig funkat att inte räkna kalorier, låg på ett underskott av 300-500 per dag när jag skulle gå ner och satsade mer på proteinrik än på fett.Kan tillägga att jag powerwalkade 6 dagara i veckan också. Tror precis som 1 # säger att allt är inte för alla…

Att gå upp 5 kilo på två månader är få förunnat att kunna göra.. borde i rimlighetens namn vara något kilo fel i den beräkningen, eller vatten?
Skulle innebära att du ätit 600 Kcal extra om dagen.. utöver vad du åt innan.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag äter tills jag är mätt, kan aldrig tro att jag skulle äta för mycket. Inte heller har jag snålat på maten, äter en bit fisk med ordentligt med hollandaise och lite sallad till. Men jag känner mej dock trött, har gjort det sedan jag började äta enligt LCHF principen. Känns som om jag skulle kunna sova hela tiden.

Sen så, iomed att du tränar såpass mycket och att du är frisk så kan du äta mer kolhydrater än vad metabolt sjuka kan!
Ok, Zepp men jag strävar inte riktigt åt att få äta så mycket kolhydrater som möjligt. Jag antog att det var precis tvärtom. Vet faktiskt inte om det är några gram vatten i min uppgång, men om så är fallet, stannar det kvar.
Min mål med att äta lågkolhydrat kost var inte i förstahand att gå ner en massa kilo i vikt, utan må bra och kunna äta nyttiga råvaror. Det är väl det som förespråkas? Men jag har ingen lust att lägga på mej x-antal kilo i månaden för denna renlevnad.
Du behöver mer grönt och kolhydrater, Jag rör mig också mýcket och orkar inte med livet annars. Olika kroppar fingerar olika, finns ingen sanning som gäller för alla….läste en artikel i Blossoms tidning för ett tag sedan hur hon gick igenom olika kosttyper. Jag tror på att lyssna till sin kropp och själ!
Så man går upp i vikt p.g.a avsaknaden av kolhydrater och grönsaker?
Jag håller med om att alla är olika o.s.v och att man ska lyssna på sin kropp och själ. Men varken min kropp eller själ skriker efter mer broccoli (som jag faktiskt äter flera ggr i veckan) eller fler kolhydrater som jag tycker känns jätteskönt att ha kickat!
Tänkte mer på din ork! Viktigast att må bra ju!
Absolut! hälsan är ju det som är målet. :)
#10 Förutsättningen när man frågar härinne är väl att det är just LCHF-råd man vill ha, så att råda till mer kolhydrater när TS säger att hon inte vill äta mer är inte så meningsfullt…
Tröttheten är antagligen en utdraget övergångsproblem. Jag började också med LCHF efter julhelgerna och det är först nu som jag tycker att jag börjar känna mig normalpigg. Ett tag var jag så fruktansvärt trött och fick ofta ta powernaps för att orka med. Nu sover jag klubbad på nätterna, ingenting på dagarna men känner mig sällan pigg och utvilad. Har dock börjat äta lite extra vitaminer så får vi se vad som händer. Andra som äter LCHF kan vittna om en förlamande trötthet i början.
~God loves you, and I´m trying! ~
Tja tror nog att att några långsamma, som finns i både grönt och i fullkorn inte utgör ngn fara och kanske behövs det ngn som vågar säga ngt annorlunda, se saker från ett annat håll…allt behöver inte vara konsensus ;)
Har du känt dig lika trött hela tiden? Det låter inte som vanligt omställningsbesvär.
Har du gått upp i fettvikt?
Äter du tillräckligt med protein?
Ja hela tiden samma trötthet, från början till nu. Ja det är definitivt fett vi pratar om. Har precis upptäckt en helt ny haka som jag tidigare aldrig har haft. :)
Tror jag äter tillräckligt, varje måltid innehåller en fisk eller kyckling bit à 100g, till detta slinker det allt som oftast ner ett och annat ägg oxå. Detta gäller lunch och middag, frukost bli det avocado med majo och keso oftast.

Menar heller inte att du skall äta så mycket kolhydrater du kan!
Vad jag menar är att minsta möjliga kanske inte är detsamma som optimal mängd!
De som tränar flitigt kan helt enkelt äta mer än de som är metabolt sjuk.. och dessutom använda det rätt bra som bränsle.. det är mer kolhydrater än du behöver som är dåligt!
Och jag utgår från att du är frisk för övrigt.. då handlar det mer om att äta riktig mat med näring och såpass med energi som du behöver.
Som sagt har du gått upp så mycket i fettvikt har du ätit cirka 600 Kcal extra per dag utöver vad du brukar göra.. såvida du inte har något metabolt problem!
Grejen är ju att vikten du lagt på dig inte kan komma ur tomma luften, antingen har du fått i dig mer kalorier eller så har din ämnesomsättning sjunkit!
Testa nu en vecka med lite mer kolhydrater.. från bra källor, lägg till en potatis eller en skiva bröd, till måltiden och minska lite på fettet i samma energimängd!
Är man frisk behöver man inte vara i ketos hela tiden.. det är för bantare och metabolt sjuka.
Lägg dig på 50-100 gram kolhydrater per dag i snitt.
när jag gör så går jag ofelbart upp i vikt, måste hålla mig under 20 gram, annars funkar det inte, verkar inte spela någon roll varifrån kolhydraterna kommer heller…
Utöver vad Zepp skrivit skulle jag nog peka lite på proteinet. Du tränar, ät mer. Din nivå utifrån vad du beskrivit verkar lite lite.
Tycker det är knepigt att en frisk, tränande, går upp så pass.
Ok, det är mycket att ta in. Jag hade förstått om jag hade lagt på mej nåt kilo eller till och med flera pannor, men att det inte stannar av utan att jag fortsätter att öka trots att jag inte äter överdrivet mycket fett och samtidigt rör på mej. Sen sätter ju det här tänket med "kalorier in" i ett helt annat ljus. Om det vore så att man måste förbränna alla kaloier man stoppar i sej, skulle inte det motsäga vad många "experter" påstår vara en myt?

Altså det är nog få som förnekar kaloriernas roll.. det är mantrat med kaloriräkning som är kontraproduktivt.. för det första så är det helt omöjligt att beräkna hur mycket man får i sig och ännu svärare att beräkna hur mycket man faktist gör av med!
Och går man upp så har man antingen fått i sig mer eller så har utgifterna minskat.. såvida det inte är vatten.
Hur är det då tänkt att fungera med LCHF?
Jo tanken bygger på hormoniell viktreglering.. dvs att om man äter så att insulinet ligger stanby på normal nivå så gynnas fettoxidation i cellerna, lipolys i fettväven och ketosis samt glukoneogenes.
Dvs om kroppen slipper jobba med att hålla ner blodsockret så kommer fett att bli kroppens främsta bränsle och fettdepåerna används mellan måltiderna.. man blir mer ohungrig mellan ordinarie måltider.
Grejen är ju lite att kroppen har mekanismer för att reglera energiintaget till vad som är genetiskt bestämt.. och det manifesterar sig som hunger/mättnad.. en mekanism som alla djur har!

Du kanske äter för lite fett?