Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7603 ggr
BMEXX
4

Baka med LCHF

Har precis köpt Baka med LCHF men blev lite besviken. Nästan alla recept innehåller sötrix och stevia. Är inte så förtjust i att äta "konstigheter".

Vill någon berätta om dessa för mig och även Sukrin.

Sötningsmedel klingar illa i mina öron.

// Pabblo

konichiwa
2

Men det är ju bara att utesluta sötningen om du inte vill ha det. Vad är problemet?

BMEXX
0

Och det smakar lika bra?

// Pabblo

mooonlight
3

Det smakar i alla fall inte sött…

Sweli
1

#2 skrivetav BMEXX

Det finns inte så mycket att välja på.

Sukrin/stevia variant eller socker.

Sukrin är en sockeralkohol som är naturlig och utvinns från socker.

Stevia är en naturlig söt växt från Paraguay.

Man kan jämföra Stevia med sockerrör. Det är lite annorlunda  smak bara.

MsSandra
1

Man måste göra sitt eget val helt enkelt. Jag har själv inget emot sötningsmedel.. men å andra sidan använder jag det nästan aldrig eftersom det mesta är tillräckligt sött som det är!

Men om man nu ska baka och det ska vara sött i.. så måste man ju ta beslutet antingen riktigt socker.. eller falsk variant.. vad är värst/bäst?! man kan ju inte "trolla" dit sötningen..även om man vill

.. och angående det här med om det är gott, när man utesluter sötning.. det är ju också individuellt. Du kanske precis som jag..tycker många saker är söta nog som de är.. utan sötning. Då kan en del saker vara jättegoda för oss ju.. medan andra personer som vill ha lite sötare bakverk tycker det vi äter är äckligt., och vice versa hehe

Det enda du kan göra är att prova dig fram.. (oavsett om du väljer att prova med sötning eller helt utan)

Ha en trevlig kväll,

MVH Sandra

MsSandra
1

Glömde också säga att man kan uppleva bismak på både sukrin och stevia..

Stevia kan tydligen smaka lite hm lakrits (?) om man använder lite för mycket. Själv har jag inte provat stevia än så jag vet inte.

Sukrin har jag använt, kom inte överrens med den alls från början. Man får tandkrämskänsla i munnen (lite sådär mintigt kyligt bak i gommen).. som jag uppfattade som lite irriterande.. sötningen i sig var det inge fel på (smaken allmänt.. det var sött). Men jag har lyckats använda det ett par gånger då ingen av oss härhemma har reagerat.. när jag använder ytterst lite.. (vilket oftast räcker här hemma).

Blandningen sukrin och stevia ska jag till och prova snart.. för det sägs att de tar bort bismakerna helt genom att använda "lite av varje" istället för större mängder av en av dem.. förhoppningsvis kommer det funka bra!

MVH Sandra

Marianns LCHF Mat & bak
1

I boken så finns det ett längre stycke som just handlar om sötningsmedlen och där står det mesta. Har du läst där?

Det är ju precis som fler säger inga problem att utesluta sötningen om man vill det, eller söta med vad man nu vill.

Iställer för att använde mer av en sort upplever jag det både bra och lagom sött att dra ner på båda till ett minimum och ändå få kakorna att vara kakor och inte smaka osött.

Men jag tycker absolut du ska baka utan sötning för den enda funktionen sötningen har i mina bakverk är just att söta dem så de inte blir "salta" bakverk. 
Det gör också att det är fritt fram att välja sin egen sorts sötning.

#2 det kan ju det av naturliga orsaker inte göra, tar man bort en ingrediens som gör kakan en anings söt och gör den till kaka, så smakar den ju osött och därmed något annorlunda, det enda är väl att prova utan och bedömma? 
Tycker du inte om det utan sött i så…. ja då ligger ju ändå valet hos dig.

BMEXX
1

#7 Oj fick jag tom med författaren i tråden! :) Har precis fått hem den så har bara bläddrat igenom den lite och kolla vad som ska vara i.

Jag är ganska ny inom LCHF. Har försökt förut och åt en ganska "fattig" kost och gav upp. Ska försöka nu igen och köpt din bok för lite gott och sedan en receptbok för mat.

Hoppas du Marianne inte tog det illa. Boken ser jättebra ut annars! Min bild av sötningsmedel är = aspartam & co = dåligt för kroppen. Men allt behöver kanske inte vara fel.

Ja får väl göra som ni säger och prova mig fram tänkte beställa lite från LCHF-butiken men sötrix var slut =/

Osötad funkar säkert i många recept men har lite svårt för exempelvis väldigt stark kakaosmak så där vill jag ha lite sött i.

// Pabblo

Seglarina
2

Hej

Har just varit på coop och hottade stevia där. Men det är lurigt. Därför voll jag varna dem som inte gillar att läsa innehållsförteckninger eller har svaga ögon.

Jag hittade två plastburkar med som jag hoppas (har inte öppnat än) "strösocker" den ena lite mindre och grön, den andra större och röd och billigare, men den innehåller också aspartam!

Läser på den gröns burken (oerhört svårt, vit, oerhört liten text mot ljusgrön bakgrund):

Ingredienser:Maltudextrin sötningsmedel. Stevia glykosid, smakämnen,

(stevia glykosid är ett naturligt sötningsmedel från Steviablad.

Vad säger ni, blev lite osäker själv nu? Vad är maltodexin, det verkar ju var mest av det?

Sen ska jag köpa mig ett förstoringsglas att ta med i affären. Det kommer se verkligen fint ut.

konichiwa
4

Jag fick min senaste sändning från iHerb i fredags och i paketet låg en liten present: ett litet plastkortsförstoringsglas. Ett plastkort med en genomskinlig förstoringsruta som man kan ha i plånboken och ta upp och läsa innehållsförteckningar med. Suveränt bra!

gun92884
0

#9 skrivet av Seglarina

Här har du en förklaring på maltodextrin … det används i mycket som 'fyllning' för det kan ge både sötma och volym. Lågt i kalorier och kolhydrater som inte tas upp och stör blodsockret

http://www.wisegeek.com/what-is-maltodextrin.htm

BMEXX
1

#9 haha!

Har läst lite nu.. och ja det kan väl vara ok med dessa medel. Får väl tänka på med att det inte lär bli varje dag man ställer sig och bakar utan kanske någon gång i månaden.

Hittade Shiratakinudlar på LCHF butiken med HAPPY! trodde inte dessa fanns i Sverige.

// Pabblo

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sweli
0

#12 skrivetav BMEXX

Jag köper Shiratakinudlar, ris och fetuchini på iHerb som är mycket billigare.

Även Stevia och Sukrin är billigare och utan tillsatser där.

Om du inte har köpt förut där kan du använda min kod och få 5 dollar rabatt på första köp: YEW765

Miracle Noodle, Angel Hair, Shirataki Pasta, 7 oz (198 g) $2.38$2.99(20% Off)

(78)

Miracle Noodle, Shirataki Pasta, Fettuccini, 7 oz (198 g) $2.38$2.99(20% Off)

(42)

Miracle Noodle, Miracle Rice, Shirataki, 8 oz (227 g) $2.38 $2.99 (20% Off)

(32)

Now Foods, Erythritol, 100% Pure Natural Sweetener, 1 lb (454 g) $7.17 $8.99 (20% Off)

(201)

NuNaturals, NuStevia, NoCarbs Blend, 3.5 oz (98 g) $5.99$9.99(40% Off)

(153)

Stevia är blandat med lite Erythritol men jag blandar med erythritol ändå för att få den svagare. Om man blandar har de nästan ingen bismak.

Marianns LCHF Mat & bak
0

#8 jaa! Skrattande och nej jag tog inte illa vid mig. Dock är det viktigt för mig att så många som möjligt får den hjälp de behöver att förstå vad dessa sötningsmedel är. Jag hade önskat man kunde gå mer på djupet med dem i boken, men då boken skulle avhandla recept och inte stevia och erythritol fick det kortas av.Flört
Så nejdå no hard feelings här inte och stor varm kram till dig!

#9 kan det ha varit hermesetas stevia?

Nej , jag vill hålla mig till mer för mig skra mräken som LCHF butiken, Stevia Vital och Rebiana steviasocker dä använder man bara erythritol som fyllnad Skrattande

Seglarina
2

#10 skrivet av konichiwa

Ska genast skicka efter något från iherb, så jag också får ett förstoringsglasGlad

Seglarina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Marianne

För mig är Hermesetas sånna där pyttesmå tabletter som gamla sötade kaffet med förr. Vet inte vad du menar?

Bild på burken:

Sindri
2

#9 skrivet av Seglarina

Tyvärr, men både maltodextrin och aspartam är ju sådant som jag aldrig skulle äta.

Om burkarna är oöppnade tycker jag du skall gå tillbaka med dem - det är ju ingen färskvara. Förklara att du helt enkelt inte kunde läsa innehållsförteckningen i butiken.

Man blir rent förb-d på Canderel som försöker rida på LCHF och sälja på folk maltodextrin med lite stevia och kalla det för stevia.

Både sukrin och stevia finns på häloskosten. En del ICA säljer också sukrin. Ohc tjata gärna hem det på Coop. Det är det du behöver om du vill ha söta saker.

Jag brukar lägga urskrapade vaniljstänger i en liten glasburk med sukrin så finns det "vaniljsocker".

Seglarina
0

#18 skrivet av Sindri

Bra! Tack Sindri det var precis det jag behövde veta. Att man inte ska stoppa aspartam i munnen har jag vetat länge. Men nu är det plötsligt så väldigt många sötningsmedelsnamn att svänga sig med, det är inte lätt att hålla reda på alla.

Jag har medvetet inte öppnat den så den får dom tillbaka.

Jag ska beställa en del från LCHFbutiken så det blir rätt saker.

Marianns LCHF Mat & bak
0

Tänkte det var hemesetas men det var nog canderel jag menade…

någon av dem eller båda har börjat med en stevia variant.

[Pennylane1]
0

båe Hermesetas och Canderel har efter godkännandet av stevia utkommit  med produkter med stevia istället för syntetiska sötningsmedel men de har fortfarande maltodextrin kvar i dem… Det har avhandlats nyligen i annan tråd.

Marianns LCHF Mat & bak
0

#21 ja det var det jag ville minnas. Glad

kaisakavat
2

Vittjade just postlådan - och tjohoooooooo!!! - där hittar jag ett paket från Bokus som jag väntat på.

Baka med LCHF av Mariann Andersson. Skrattande

Och inte blir jag missnöjd precis. Har man tänkt baka söta bakverk så måste det söta komma någonstans ifrån - och vill man inte använda vanligt vitt socker så tror jag sukrin och stevia i liten mängd (vilket det blir per portion bakverk) hör till de hälsosammare valen. Tycker recepten överlag baseras på bra ingredienser.

Ser ut att vara väldigt fina recept, såhär utan att ha provat än. Men efter vad jag förstår när jag läser, så klarar även en sån som jag troligen av (de flesta av) dem. D v s inte överinvecklat för experter. Får välan återkomma och skriva hur det går.. om inte annat så i min egen kaisakavat-tråd.. Tungan ute

Gillar blandningen av olika typer bakverk. Och att vissa kommer i varianter. Gissar för mig själv vilka som kommer bli favoriter..

I helgen får mor och far våfflor, bestämde jag just.

Gillar både förordet med den lilla presentationen av Mariann själv och inledningskapitlet med superbra info. Gillar bokens utseende och t o m ytstrukturen på omslaget. Tack för att jag slipper ännu ett 'skyddsomslag' som ändå bara är ivägen och/eller går sönder!

Vadmer?

Prisvärd!

Och slutligen - äntligen slipper jag mackla och klanta mig på egen hand - jag har hittat min Guru!  Flört

BMEXX
2

#23 jo jag tycker om den med, nu när jag vet vad stevia och sötrix är för något. Har alltid haft inställningen att dessa är ungefär som ex. aspartam.

Funderar på att testa något i helgen om jag får tag på allt :).

// Pabblo

Marianns LCHF Mat & bak
1

#23 Ååå jag blev alldeles rörd nu Skäms

Vilka vackra ord! Kyss

jag gillar också omslaget massor, speciellet att ordet Baka i kursiv stil ger mig känslan av "spritsad grädde", spritsad med en rund tyll!! Cool

#24 Därför viktigt att just söka info som du gjorde SUPERBRA!! Skrattande
att inte bara fortsätta tro att det är som aspartam utan verkligen ta reda på fakta, EXAKT så ska man göra. Kram på dej!

Susanna88
2

Mariann! Nu har även jag fått hem boken och ställer mig till den stora skaran som älskar den! Har inte bakat något ur den än men njuter av att titta på alla fina bilder! Du har verkligen gjort ett jättefint jobb med boken! Såg att vi fått in den till biblioteket i stan (Jönköping) och det står redan fem personer på kö för att låna den!

Marianns LCHF Mat & bak
1

Tusen tack för dina fina ord om min bok! Jag är jätte nöjd med bilderna de är rent av vackra  Cool

KUL!! Bibliotek! Häftigt!

Seglarina
1

#21 skrivet av Pennylane1

Det finns från Canderel burkar som det står att det är Stevia på. Den jag visade bild på tidigare i inlägget innehåller Maltodexin, den röda varianten innehåller aspartam. Eftersom dessa två ämnen står sörst  i innehållsförteckningen få får man förmoda att detta innebär minst 51 % (förmodligen mer) av vardera/burk, resten är då Stevia (hur mycket det är vet man inte. Jag tycker att det är lurendrejeri. Om det står Stevia på burken så ska innehållet åtminstoner vara mer än 5 % det dom påstår. Annars får dom kalla det Maltodexin med Stevia resp Aspertam med Stevia.Skrikandes

[Pennylane1]
1

Ja? Det skrev jag väl att det finns? Jag skulle gissat  att även den med aspartam måste innehålla maltodextrin? Eller vad har de annars fyllt ut det med? Sen kan man undra varför det behövs aspartam, stevian är ju sött nog kan man tycka… men jag håller nog inte med om att det måste innehålla mest Stevia, då får man ju precis samma doseringsproblem ändå… det är ju det som t.ex. Annika Rogneby efterfrågat, att det ska finnas utblandad stevia som blir enklare att dosera….

Sindri
0

#28 skrivet av Seglarina

Eftersom det står att man skall ta lika mycket "stevia" som socker så kan man ju räkna ut att andelen stevia inte kan var sä hög……

Om man blandar i 1/1000-del eller vad det kan vara av någon produkt är det inte speciellt ärligt att märka produkten med det.

Lurendrejeri skulle jag kalla det.

[Pennylane1]
0

som sagt ovan, det tycker inte jag, det braiga är ju att det är stevia och inte syntetiska sötningsmedel och allt fler efterfrågar sötningsmedel som har naturlig sötning men som går att dosera ungefär som socker!! Klart de skriver att det är stevia, det är ju det som gör att det blir sött…

(nu ser jag att någon varit innte och "kladdat" på wiki ang maltodextrin och skrivit saker som "Jag tror" ! Förvånad det låter ju väldigt seriöst, (not) nåja det blir väl snart tillrättat… tänkte hänvisa till det för att man ska kunna läsa om maltodextrin men nu vet jag inte om jag har lust)

ja jag vet inte men som jag också skrivit i annan tråd så är ju iallafall detta är bättre än vanligt canderel och för dem som ändå använder det så är det ju ett steg i rätt riktning! Vi andra får väl använda sukrin och steviablandning….  ingen klagar förresten på att steviasocker heter så och där är det också en gnutta STEVIA jämfört med sukrin….

gun92884
0

#30 skrivet av Sindri

Litet poetic license i namnet kanske? Så länge ingredienserna står i rätt ordning på ingredienslistan så är det väl helt efter svensk lag och då kan man väl inte anklaga dem för lurendrejeri Rynkar på näsan

Gittanglad
0

Flera mulliga kändisar (vill inte namnge) informerade för några år seda att LCHF hade hjälpt dem att gå ner i vikt, och det fort. Nu ser man dem på tv och de är tjockare än någonsin…

Seglarina
1

#31 skrivet av Pennylane1

Förstår inte riktigt hur du menar."det är stevia och inte syntetiska sötningsmedel och allt fler efterfrågar naturliga sötningemedel" ja rätt, är maltodexin naturligt?

#32 skrivet av gun92884

Det finns två ingredienser i denna produkt Maltodexin och stevia. Eftersom maltodexion står först så antar jag (efter svensk lag) att det är mest av den. Sen är innehållsförteckningen skrivet med den minsta text som tänkas kan på ljusgrön bakgrund med vit, elle snarare ljusgul text. det är lite suddigt. Jag tror inte dom vill att man ska kunna läsa vad det står.

Måste man blanda ut Stevia?

Sindri
0

Lite olyckligt, men nu finns denna diskussion i två trådar (minst), men jag kopierar mitt inlägg från en annan tråd.

Jag fattar ingenting. Maltodextrin finns inte på Fineli, men om man googlar på det får man upp samma svar ideligen;

"100% kolhydrater", "rena kolhydrater", "ren stärkelse". Jag fattar verkligen inte alls. Om ICAs stevia står det också 1dl sötning mot 1 dl socker. Det måste ju bli läskigt sött. Och jag tror absolut vanligt socker i såfall är bättre än denna mix.

Fiana
1

#34, #35 Maltodextrin är inte ett sötningsmedel - det är ett bulkmedel (och en snabb kolhydrat). Det används bland annat sedan länge för att skapa strö sötningsmedel som inte har egen volym för att göra dem lättare att dosera (t ex vanlig canderel och hermesetas strö). T ex aspartam är oerhört många gånger sötare än socker (nästan 200 gånger sötare) - alltså innebär det att för att få samma sötning som 1 gram aspartam så behöver du 200 gram socker. Säg du vill dosera typ 20 gram socker, någon matsked och lite till så skulle du behöva försöka dosera 0.1 gram aspartam - något som är ganska lätt att inse inte är så lätt - alltså tillsattes bulkmedel i strö varianterna för att de ska doseras lika som vanligt socker (i tabletter för dryck är det ju lättare då de redan är "portionsförpackade" i och med den lilla tabletten som sötar motsvarande 1 rejäl sockerbit trots att den är så liten).

Detsamma gäller då alltså stevia, det är inte ovanligt med ännu mer stark sötningseffekt än aspartam - 300 gånger. Ska man då dosera stevia rent handlar doseringen om typ doppa en vass knivsudd i burken - eller i storles ordning mindre än 1 kryddmått på en hel kaka. Med så små mått blir det väldigt lätt fel (om du doserar mindre än ett gram är det fortfarande pyttelite om du råkar ta dubbelt så mycket, vilket inte är så lätt att se).

Så när nu stevia har blivit tillåtet så byter tillverkarna ut de kemiska sötningsmedlen i strö blandningarna till stevia istället (det är ju modernt och lätt att se att många kommer köpa bara för det står stevia). Att det då står stevia på förpackningen trots att typ 99% maltodextrin är för att det är stevian som är det "verksamma ämnet" - jämför med en medicin i tablettform, det mesta kommer vara fyllnadsmedel och bara milligram vara det verksamma ämnet, det är fortfarande det verksamma ämnet som kommer stå på som namnet.

Så varför då just maltodextrin som är 100% kolhydrater? det är oerhört lätt, istället för att 90 gram är typ en dl så handlar det om hela burken, därför kan det hjälpa att dosera per volym. Och nej det blir inte läskigt sött för i den där dl man tar är alltså bara en pyttegnutta av stevian vilken är den som sötar.

Strösötningsmedel av denna vare sig de är med aspartam, sackarin eller stevia kommer aldrig vara ett särskilt bra lchf-val (eller pja annan diet val heller då dessa sötningsmedel då går från att vara sk kalorifria till att inte vara det med maltodextrinet - men det är då ett fall mer av "grader i helvetet" då man använder så pass liten vikt fast volymen är "som vanligt")

Vill man ha stevia i mer lättdoserad volym och slippa maltodextrinet är det som nämnts de blandningarna med erythriol(sukrin, sötin, etc) och stevia man får välja mellan (de kommer ju dock ha mindre mängd stevia per dl än maltodextrin blandningarna då erythriolen sötar den med och inte bara stevian - men man får istället i princip en helt kalorifri blandning, alltså inga kolhydrater kroppen kan ta upp och förbränna och därmed i praktiken även kolhydratsfri)

Marianns LCHF Mat & bak
1

Köp inte sådna produkter säger jag.

Välj hellre med fyllnad av erythritol som fler säger här.

[Pennylane1]
0

# 36 tack Fiana du sa ungefär det jag försökte förmedla men förhoppningsvis så att folk fattar bättre!

Marianns LCHF Mat & bak
1

fortfarande är nog min lilla blandning bäst, så att köpa en burk ren stevia coh en påse ren erythritol  och blanda en sötning som är lagom vad gäller båda sötningsmedlen är bäst.
3 msk ertyhritol och 1/4 krm stevia

De färdiga blandningarna är det fortfarande för mycket stevia i, tycker jag.
Lösningen kan ju då vara att ta väldigt lite av steviasocker 0,25-max 05 msk och fylla upp med mer erythritol ca 2 msk eller mer.

Sweli
0

Håller med Mariann, det är mycket bättre blandning och smak.

Marianns LCHF Mat & bak
0

ICA´s eget märke av Stevia är med utfyllnad av Erythritol och därmed ok.
Sedan kan den också vara för stark i stevian, om det vet jag inget…

Marianns LCHF Mat & bak
0

Ser att ICA stevian är lika söt som socker och det talar för att den borde vara bra, bättre i alla fall.

Borde efterlikna min blandning långt mer Cool

Sindri
0

Men 1 dl sukrin med tillsatt stevia måste ju bli sötare än 1 dl socker.

Om jag använder sukrin tar jag hälften av angivet socker.

Men förlåt ICA om jag hade fel i mina antaganden.

[silkesnosen]
0

Jag blev så glad när jag så att ICA ska börja sälja lättdoserad Stevis, så man bara kan byta ut i de recept man redan har!!!! Jag ska se om det redan har kommit in :)))))

[Pennylane1]
0

# 43 för sockeroavvända kanske det funkar, rent vetenskapligt är sukrin mindre sött än socker, om man mäter sötman med instrument så att säga. Men de flesta av oss LCHF:are fixar ju inte att ta ens lika…

Marianns LCHF Mat & bak
0

Nej det är det som är problemet emd många surkin recept att de hinnehåller 1 dl och ibalnd 2 dl !?

Av sådana mängder dör vi i familjen i halsen..

jag tror man msåte ta långt mindre även av ICA´s, vet dock inte hur mkt men 0,5 dl kanske? 
men vi i familjen upplever även 0,5 dl ertyrthritol för mycket ibland.

[silkesnosen]
0

# 46 Ja, det är därför jag knappt bakar, vad är det som händer i halsen???? svider liksom och länns läskigt… Hoppades så på ICA ju.

Marianns LCHF Mat & bak
0

Det är denna metalliska smak som blir liksom strarkt i halsen av för stora doser erythritol.

detta kunde jag få också av socker om det var väldigt sött.

Det är därför som ajg gör min lilla blanding av erythritol och stevia, då finns ingen bismak av varken stevian eller erythritolen. Skrattande

hur ICA stevian är återstår att se, jag hade nog inte tagit 1 dl och kanske inte ens heller 0,5 dl , kanske 3 msk och provat ökat sötningen om det behövs.

Vi är ju oftast så avsötade att vi inte behöver ha allt så väldigt sött.
För mig är det ändå viktigt att hålla ner även denna tillåtna sötning.
Dock kan en del bakverk få en vuxen smak Flört att många tycker de smakar mkt kakao osv beskan från den kan ogillas av en del då de kräver mer sött.

[Pennylane1]
0

ja mina ungar gillar inte chokladkakor som jag sötat ens med fyra-fem  msk sukrin och lite stevia… helt osött enl dem!

Marianns LCHF Mat & bak
0

ja det är i förstahand när man bakar med kakao som detta uppstår med osött, ex citron- och limepajen i boken ( trots det lite sura) så funkar den även i sötnosarnas munnar!

Vi har svårare för beska än för det sura verkar det som.

För oss här är numera 90% choklad söt och inte nått besk!?

[silkesnosen]
0

# 48 Hmm ska testa :) Tack för svaret! Gillar sött jag, men har inte ätit ett bakverk sedan ett år och har testat olika LCHF bakverk och allt har varit uräckligt, så äter mat, men har unnat mig lite frukt, äter ju mer GI.

Lilltilda
0

Jag är inte helt "avsockrad" i smaklökarna än så jag tycker att det mesta i LCHF-bakningsväg smakar illa.  Jag har testat några recept från din bok och din blogg Mariann och både jag och de jag testat bakverken på tycker att det är härligt med bakverk som ser ut som riktiga bakverk och får rätt konsistens, men allt smakar för LITE sött . Jag är rädd för bismaker så jag vågar inte dosera några jättedoser sukrin/steviablandning i bakverken, men jag vill så gärna att det jag bakar ska smaka bra både för mig (som sakta blivit lite avsockrad) och mina vänner. En födelsedag är i antågande och jag vill kunna bjuda på smarriga bakverk som är ok både för mig och gästerna. Jag törs inte experimentera för mkt då ingredienserna är så pass dyra och jag inte vill slänga fler saker jag bakat.
Det enda jag gjort som fått "klart godkänt" är mandelmassan. Den är precis så söt och god som mandelmassa ska vara.

~God loves you, and I´m trying! ~

Marianns LCHF Mat & bak
0

Jag tycker nog du ska våga öka lite på sötningen, det borde inte ställa till några problem.

Ta 0,5 dl erythritol och öka stevian till 1/2 - 3/4 krm stevia.

Givetvis kan inte dessa sötningsmedel helt ersätta socker, då man inte får kicken redan i munnen som av traditionella kakor, ma får ju kick av både vetemjölet och socker…

Marianns LCHF Mat & bak
0

#52 tännekr, baka något med söta bär som jordgubbar då blir det ju lite sött ändå och grädde är ju sött.

Tex, midsommarpajen, den är ju lite söt. var lite restrektiv med kakaon och kanske halvera den mängden i bakverken? Den är ju besk för många sötnosar.

bara lite tips!

Lilltilda
1

TACK för tipsen Mariann! Självklart förväntar jag mig inte någon "kick" av bakverken och det har jag förvarnat vännerna om med, men lite mer av den söta smaken ska jag försöka få fram ändå.
Testade att baka min vanliga hasselnötbotten till en tårta tidigare i år, men bytte ut sockret mot din sötningsblandning och det blev fullt godkänt. Jag åt på min bit vanlig osötad grädde och lite björnbär medan de andra fick hackad daim strödd på sin tårta.

~God loves you, and I´m trying! ~