Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 15930 ggr
Alva147
12

Sukrin eller stevia?

Som rubriken lyder, vad föredrar ni Sukrin eller Stevia att söta med? Har något av dem någon läskig eftersmak?

byggarn30
0

Stevia har en konstgjord, anisartad  eftersmak som jag tycker Sukrin saknar.

[Rivqah]
0

Har bara provat sukrin men ska köpa stevia.

Jag gillar inte sukrin (fick ont i halsen, har en kylig känsla) och känns helt enkelt onaturlig. Även om sukrin inte ska påverka blodsockret så är jag ytterst skeptisk till denna sockeralkohol likt jag är mot andra sockeralkholer och onaturliga sötningsmedel.

Sen vet jag att t.ex. alger och svampar innehåller erytritol naturligt. Det är dock inget jag vill stoppa i mig mängder av (har samma inställning till mineraler och vitaminer). Jag anser att man kan få alla mineraler och vitaminer genom en bra kost.

Man ersätter dessutom socker med samma mängd sukrin (sen att vi som äter LCHF vill ha mindre sötma med tiden är en annan sak).

Stevia kan smaka olika. Det är säkert flera faktorer som spelar roll, odling, miljö osv. En del stevia har bismak, andra inte så länge du inte överdoserar. Eftersmaken brukar beskrivas som lakrits. Stevia bör även ses som en krydda och kan därmed inte ersätta sockrets volym.

Personligen är jag väldigt nyfiken på detta sötningsmedel. Naturligt om något, hur det smakar återstår dock att se.

Linda1976
0

Jag bevakar tråden! Jag är också nyfiken.

Inte för att det är nåt jag tänker använda ofta. Däremot så kan det vara bra att ha när jag ska göra efterrätter till middagsbjudningar. Det är rätt roligt att bjuda på 3-rätters lchf utan att folk fattar vad de äter, höhö :-D

"Va - lchf:are äter ju bara ägg&bacon" DUUUH :-D

Hallongrottan
0

#3-Kul att luras;-) Det gör jag med!

Aily
0

#2 Sukrin sänker blodsockret på mig, vilket tyder på viss insulinutsöndring. Och alla känner till det där kurret i magen som kommer när blodsockret sjunker… blä!

Men jag har läst om det, och detta gäller långt ifrån alla. Man får nog helt enkelt testa sig fram. Blir man hungrig eller sugen funkar det inte. Känner man inget sådant, är det fritt fram.

dufva
0

Stevia är kul eftersom man kan odla det själv

Jag är stolt ägare till sex plantor som jag nu ska försöka övervintra.Skrattande

Kruxet är att få en jämn fördelning i det man ska söta.

Jag brukar koka bladen i lite grädde ..

[Rivqah]
0

#6 Känner en kille som gillar att odla allt själv och han skulle vilja odla stevia. Var fick du tag på plantorna?

Million
0

#7, Jag odlade stevia förut, köpte fröna på Plantagen.. Jag plockade bladen och torkade dem men jag tycker inte det blir sött alls, svårt att veta hur stor mängd man ska ha.

#6 Dufva, hur gör du när du kokar bladen i grädde? Hur mycket blad, hur mycket grädde?

dufva
0

Det fanns en massa plantor på växtriket här i Luleå i våras.

Det går säkert att hitta igen när nästa säsong börjar.

Jag köpte ett par stycken och sen tog jag sticklingar från dom.

#8 Tja, ikväll gjorde jag lchf-glass och tog 4-5 5cm toppskott som jag värmde i 1 dl grädde.

Det blir som ett koncentrat som jag sen använder i hela satsen.

Jag tycker det smakar precis som vanlig glass utan nån bismak.

yvonnel
0

Jag har hittills bara provat en sorts koncentrat av stevia på små flaskor med flera olika  smakbrytningar, men det smakade verkligen inte gott, hade en besk bismak som sedan liksom blev kvar i munnen även efter kaffe.

Skulle dock gärna vilja få tag på en planta eller frö för det kan ju vara kul att lyckas med och kanske visa upp för  bekantskaperna och orsaka viss förvåning lite då och då.

Andina
0

Jag köper mitt stevia från USA.
Det finns Stevia med 'bismaken' men det finns också stevia utan bismak. D v s bismaken finns nog där - men det krävs stora doser för att den ska bli påtaglig men eftersom Stevia är så sött, så är det väldigt lite man behöver använda.
I denna tråd finns länkar till Herbal Advantage och andra köpställen.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Sugiyama
0

Jag har steviapulver och tycker att det blir en eftersmak som när jag var liten och åt mormors sucketter. Sukrin har jag inte testat.

Lisabet
0

Jag använder både sukrin och stevia, men till olika saker. Stevia har jag till sillinläggning, och sukrin till efterrätter och bak, och inte så ofta. Då tar jag lite vanligt socker och lite sukrin.

I alla recept är det groteska mängder socker, och det behövs verkligen inte. Står det 1 dl socker i ett recept, så blir det bra med 1/3. Jag gjorde fransk äppelkaka (hallon i ena änden för dem som tycker äpplen är för kolhydratrika). Där stod drygt 1 dl socker i smeten i receptet. Det blev utmärkt med ca 1msk sukrin och 1 msk socker till hela.

[Rivqah]
0

#9 Tack för informationen! Glad

#11 Utan att ha provat än vågar jag instämma att det skiljer på stevia och stevia. Stevia är ju trots att en växt och om man tänker på andra växter och hur deras smak kan skilja beroende på olika faktorer, så kan man även tänka sig att stevia funderar likadant. "Bra" stevia kan alltså ha en bismak, men först vid bra överdosering. Om de blir en bismak utan knappt någon dos, så kanske det är en sämre stevia.

#12 Var köper du din stevia? Rekommenderar dig att köpa ren stevia och från bra odlingsställen.

#13 Det där med mängden socker handlar nog om att vi som äter LCHF kräver mindre sötma. Jag tycker t.ex. 70 % choklad är söt, men mina kompisar tycker den är osöt och bara bitter.

Andina
0

#14 - Jag tror inte att det har så mycket med bra eller sämre stevia att göra (även om det också förstås kan ha en inverkan). Utan de framställer stevian på olika sätt - dels en sort med lakritssmaken kvar och dels en sort där de "renar" bort bismaken.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Sugiyama
0

Nej det är inte lakrits utan mer som sucetter. Jag köpte min i hälsokosten, det är ett vitt pulver. Nu använder jag sälan sötningsmedel så det gör mig inte så mycket.

Andina
0

#16 - Aha… det har jag aldrig råkat ut för. Synd! Tur då, att du inte använder det så mycket.
(Jag använder bara mitt steviapulver i mitt kaffe, nå'n enstaka gång litegrann i yoghurt också.)

[Pennylane1]
0

jag tycker också att stevia smakar suketter

Andina
0

Märkligt hur individuell vår smak är! 
Jag tycker väldigt illa om suketter men jag gillar Stevian! :)

Men det är väl tur att vi inte är skapta i en och samma form allihop! Och tur att det finns alternativ då också - så att alla kan hitta något som passar en.

[Rivqah]
0

#15 Kan säkert stämma. Någon orsak måste det ju finnas till att en del stevia har bismak medan andra inte har.

Ta-Co
0

Jag fortsätter på denna gamla tråd eftersom min fråga gäller just stevia.

Igår köpte jag Stevia sweet Hermesetas på ICA. Det är små tabletter, liknar suketter. Imorse testade jag en i kaffet och kände bara en svag mysko smak men det blev inget sött alls så jag satte i en till och då blev det en smak som påminde om lakrits (men fortf inte sött) och det blandat med kaffe blev… usch..

Men jag har för mig att jag läst om att man kunde blanda stevia med något annat sötningsmedel så blev det bra. Är det någon som har något bra tips?

Jag har äggmjölk i kaffet. Kan det ha inverkat på smaken? (Kanske lite långsökt)

Har förresten aldrig provat stevia förut öht så jag har ingen annan produkt att jämföra med heller.

Tacksam för svar

[Pennylane1]
0

sukrin  är det, 3 msk sukrin och 1/4 krm stevia. (sen kan man ta nån tesked kanske eller mindre till en mugg, man får testa… Konstigt att det inte blev sött… jag har gjort eget sötningsmedel med stevia och vodka och nån droppe sötar en stor mugg, utan bismak.

Marianns LCHF Mat & bak
0

hermesetas stevia innehåller maldotextrin det ska man först veta om, för alla som vill äta en tillsatsfri LCHF.

Sedan, så är det bästa när stevian är uppblandad med erythritol ( sukrin)  de flesta märken på marknaden av sk steviasocker har ofta för mkt stevia att den går lätt igenom.

Min lilla bnading på 3 msk erythritol och 1/4 krm stevia verkar fungera för alla, även sötnosar.

Ta-Co
0

Tack för svar! Ska prova sätta i sukrin och se om det hjälper.

På förpackningens innehållsförteckning står det:

sötningsmedel: steviaglykosider 45%, natriumkarbonat, natriumcitrat, L-leucin, sötningsmedel: Thaumatin

Är något av det maltodextrin men med ett annat ord? Jag vet faktiskt inte vad innehållsförteckningen betyder för jag har aldrig hört talas om t.ex. thaumatin. När jag googlade står det att det är ett naturligt protein.

När jag googlade leucin står det: "Leucin är en kemisk förening med summaformeln C6H13NO2. Ämnet är en av de 20 aminosyrorna som är byggstenar i proteiner. Den tillhör gruppen neutrala, hydrofoba, opolära aminosyror och är en av de essentiella aminosyrorna som kroppen inte själv kan tillverka, utan som måste tillföras genom födan. Följande livsmedel innehåller relativt hög andel leucin: ägg, fläsk, nötkött, kyckling, sojabönor och bladgrönsaker." På wikipedia.

Det står fritt från kolhydrater på den och då antog jag att det var bättre än suketter. Hermesetas har 56g/100 kh och canderel har 93,7g/100g kh.

Det är som en djungel när det gäller sötningsmedel, suck.

Jag tycker att jag får hjärtklappning av suketter, det är också därför jag gärna provar andra sötningsmedel för jag fixar inte att dricka kaffet annars. Kaffe gör mig piggare. Har jag socker i kaffet så får jag ingen hjärtklappning men då blir jag godissugen.

[En tina till]
0

Kopierar in det jag skrev på kostdoktorn och här på den  nyare men tydligen ”döda” tråden http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4f3b9d04d3b4fd3edc006f57-det-var-som-f-n

En ”ögonöppnare”, eller???

Har för mig att jag sett någon tråd där sötningsmedel
generellt diskuterats men hittar den inte nu, kan varit i något annat forum,
postar därför här. Läser just nu ”Stoppa Alzheimer nu” av Bruce Fife. MYCKET
givande även utan ”behov” (t.ex. sjuk anhörig) av boken.

På sidan 337 skriver Fife ”Lisa hade i flera veckor tillämpat dietalternativet
som medger högst 25 gram kolhydrater dagligen, men hennes ketonnivå, som hon
mätte med ketonstickor, visade bara att hon hade mycket låg ketonnivå. Hennes
man åt precis samma mat men hade hög ketonnivå. Den enda skillnaden mellan vad
de åt och drack var att Lisa regelbundet drack vatten som var sötat med stevia.
Innan hon började den nya dieten var hon sockerberoende och trodde nu att hon
hade löst problemet samtidigt som hon kunde tillfredställa sitt sötsug. Hon
anade emellertid att det kunde bero på sötningsmedlet så hon slutade använda
det, varpå ketonnivåerna omedelbart ökade.”

Ta-Co
0

Jag kunde inte låta bli att iaf testa sukrin och dessa piller med stevia från hermesetas i en mugg kaffe. Vilken skillnad! Jag hade i en "steviasukett" och ett halvt krm med sukrin ("sockervarianten", inte meliss, fast det kanske inte spelar ngn roll) och det blev sött utan ngn bismak och det smakar bättre än med vanlig sukett :)

Fast jag vill verkligen gå ner i vikt… så det här är ngt att tänka på… Tack #25 En tina till