Att göra stek i gryta
Jag har precis kommit på hur smidigt det är att köra en köttbit i gryta. Bryner, lägger över i gryta, häller på vatten, i med lök och lagerblad, sedan får den koka i 4-5 timmar, så blir det riktigt mört! Men har ni tips på vad man kan koka med mer för att få ännu mer smak? Vad brukar ni ha i? Kryddor?
Har ofta soja, vitlök och chili i mina grytor. Marinerar gärna karrékotletter i soja och kryddor med. Ingefära åker i ibland, stark curry om man tycker om det.
Till fläsk, t ex benfri karré i bit gör jag med vitt vin, ibland 1 msk sherry, rotfrukter, lök och äpple. Timjna, salvia, oregano passar bra till fläsk. En aning riven ingefära om man gillar det. Sen kan de som vill äta upp detta till.
Till kyckling är det gott med rivet citron- eller limeskal, bacon, kokosgrädde, mango, cashewnötter, svamp, rosmarin, dragon, timjan.
Till nötstek passar också alla slags rotfrukter, lök, purjolök, rött vin, fransk senap, kyndel, timjan, ajvar.
Egentligen sätter bara fantasin gränser. Man får våga prova och för det mesta blir det lyckat.

Jag brukar göra kalops i gryta i ugn med alla dess speciella kryddor. Ska kokas 100° 5-6 timmar och blir underbart god. Ställer in i ugnen på söndag morgon, en dag vi bara ska vara hemma och städa. Sen sköter det sig själv och middagen är klar med minimal arbetsinsats. Föjer ett vanligt kalops recept eller ett som finns på www.matklubben.se som beskriver exakt detta långkok.
Tack för alla tips! Det är ju ett suveränt sätt att laga mat på, när man ändå är hemma, gör det ju inget att det tar tid