Beas ugnspannkaka
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Måste bara dela med mig av det här receptet, det är såå gott och smakar precis som "riktig" fläskpannkaka! Jag hittade receptet på bloggen "Beas matsedel" som jag verkligen kan rekommendera, massor av goda recept!
Ca 400 g sidfläsk (OK, man kan använda bacon också)
5 ägg
3 dl grädde
250 g keso
smör
salt och peppar
Lägg smör i klickar i en ugnslåda. Skär sidfläsket i bitar och lägg över hela lådan. Sätt in lådan i ugnen, 225 graders värme, tills sidfläsket är knaprigt, det tar ca 10 minuter.
Ta ut lådan. Vispa/rör ihop 5 ägg, 3 dl grädde och en liten förpackning keso, salta och peppra. Sätt in lådan igen och grädda tills pannkakan har fin färg, det tar ca 25 minuter.
(Bea har inte med salt och peppar, anser väl att baconet/sidfläsket är tillräckligt salt. Jag tyckte det funkade bra med salt och peppar, det blev inte översalt i alla fall).
Det där låter som ett recept värt att prova. 
Tycker annars att det är bra kutym att lägga in en länk då man "kopierar" ett recept så här, här är länken till bloggen ifråga:
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack så mycket JazzBass för länken! Jag lade inte med den för jag misslyckas med länkningen JÄMT.
Jag känner mig som en idiot för att jag inte kan lära mig denna tydligen enkla procedur, men det är väl för att jag har ätit LCHF så länge. Då blir man ju koko i huvudet, enligt vissa…
Nuförtiden blir webadresser automatiskt länkar, så det är bara att klistra in adressen i inlägget så tar automatiken hand om resten. Se bara till att få ett mellanslag eller enterslag före och efter länken så går det fint. 
what! Det visste jag inte! Jag har fortfarande krånglat med länken och lärt (från support) att man måste markera ett ord i texten för att den ska funka! Inte nämde de att det gick att bara klistra in!!! Fånigt! MEn bra förstås!
Det där receptet låter som en keeper! 

Fläskpannkaka är ju inte dumt, och recept utan extra fibrer mottages med tacksamhet´. Detta skall testas
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
"Utan extra fiber?" Vad innehåller de recepten för fiber? Och varför?
Åh ser gott ut så jag har inhandlat både sidfläsk o Keso idag,(ägg o grädde finns ju alltid hemma
) så blir det morgondagens kvällsmat till familjen för det här verkar ju vara både enkelt o gott.
Blandningen med 5-6 ägg, 3 dl grädde och 250 g keso kan användas i fler rätter, t.ex. i Lax-pudding enligt LCHF . Jag brukar då ha ca 250-350 g rökt lax (kall-eller varmrökt) som mixas med blandningen tillsammans med dill och gärna lite finstrimlad purjolök.
Kul att höra, Ingrima! Verkar vara ett "standardrecept" för äggstanning. Låter gott med laxpudding.

#7: En rent allmän betraktelse bara, en del LCHF recept innehåller fiberhusk, pofiber och annat otäckt, känns skönt att slippa sånt
Aha, Starhawk, jag är också väldigt misstänksam mot allt sånt, gillar rediga ingredienser bäst!

Laxpuddingen gör jag ofta och äter med skirat smör och nu funderar jag starkt på ugnspannkakan.
Jag har inte ätit pannkaka på över 15 år men minns ju fläskpannkakan sedan barndomen och till den sylt (!!) Måste komma på något syrligt som passar till och bryter lite. Tänker mig sallad med vinägrett eller kanske lite HPsås…vill ju undvika Sweetchili! Några förslag på tillbehör?

#12: Tja jag är väl inte misstänksam mot dom direkt, men det är så att jag lider av IBS och är därmed känslig för för mycket fibrer, så recept där fibrer ingår som ingrediens undviker jag

#13: Till fläskpannkaka tycker jag bästa tillbehören är kniv och gaffel 
Allvarligt talat så har jag aldrig förstått det där med sylt till fläskpannkaka, jag har sylt till vanlig pannkaka och våfflor, men till fläskpankaka finns ju fläsket, behövs inget mera

… och det ar just ugnspannkaka gjord pa husk som jag har letat efter med ljus och lykta
… vill inte ha keso eller na't annat i den … fanns det inte ett recept? Sag inte at mig att soka i recepten … jag gjorde det igar och fann inget … det maste sitta na'n annanstans …

#16: När jag nämnde LCHF recept så menade jag LCHF recept rent allmänt inte specifikt LCHF recept på fläskpannkaka eller ens pannkaka, så det kanske inte finns nåt recept överhuvudtaget på pannkaka/fläskpannkaka med husk

Jo, det finns ett men jag kan inte hitta det! Varje gang jag sag det tankte jag 'det ska jag snart prova' … well, nu ar 'snart' har men receptet hittar jag inte 
går nog att köra Pannkaksdietsreceptet , det är med husk

OK … ska prova …

Bara krossade lingon till fläskpannkaka? Behöver det bli mer komplicerat?
Tilll min förvåning är jag inte ett dugg intresserad av rårörda lingon. Hålller med starhawk, det är dagsläget som gälller!
#16 - Det är väl bara att testa sig fram lite? Ta bort keson, ersätt med kanske en knapp deciliter mandel- eller kokosmjöl och nån matsked fiberhusk. Lägg till ett ägg och lite grädde om det blir för tjockt. Borde kunna funka.
Mmm! Det låter supergott! Måste testa den här pannkakan! :)

*bokmärker*
Agneta

… jag vill varken ha keso, mandel eller kokosmjol i pannkakan … det ar darfor jag forsoker hitta originalreceptet med husk …

…. hittade receptet
… det lag liksom inlindat i meddelanden i pannkaksdiettraden … nagon hade dubblat originalreceptet och satt in det i ugnen … som tur ar kanns 'snart' fortfarande aktuellt …
måste testas! 
hur många portioner blir det ungefär?
Oj, så kul att ni gillar "min" pannkaka! :)
Det går bra att bara skippa keson, personligen tycker jag nog att det blir bättre…
#28 3 portioner i varje fall…
Oj Besika/Bea, det måste vara stora portioner! Jag fick ihop 5 portioner när jag använde min ugnslåda. Kanske äter jag mindre nu, inne på femte året…

#30: Funderar också på det, tänker testa med halva satsen ungefär, om inte brorsan vill ha också (tror säkert han är med på noterna trots att han inte är en ren LCHFare) har inget emot att stoppa Keso i min men undrar varför Bea tycker den blir bättre utan
OK, portionerna stämmer nog som du säger LatMask, jag gjorde en variant på mindre delar en gång, det var den jag tänkte på, den blev mindre…. ;)
Det blir en lite annorlunda smak utan keso, det är bara en smaksak ;)
*bokmärker*
Jag gjorde den här idag. Blev riktigt bra tycker både jag och sambon, hon brukar ändå vara skeptisk mot sådana här LCHF-varianter av "vanliga" maträtter…
Härligt att höra, Leifanders!Ibland kan "vanliga" rätter bli helt OK, faktiskt…

Har just kört en, utan Keso, fast våran långpanna är för stor den blev lite vidbränd, ska testa med 20 minuter nästa gång, eller köpa en ny långpanna. Körde med den långpanna som följde med spisen, den är stor som en plåt ungefär. Körde med tre paket tärnat Bacon (420 gram) som jag inte knaperstekte först, vi gillar inte förbränt kött här hemma, gott blev det i alla fall trots det vidbrända på ytan

Jag tog också långpannan då jag tyckte det såg ut att vara för mycket fläsk för mitt mindre bleck….sedan fick jag istället öka på ägg o keso för att det skulle täcka……den blev tunn men mycket god. Åt med ruccola, salladslök och en vinigrette
2 matlådor färdiga
Nu står ugnspannkakan i ugnen och luktar härligt…!
Någon frågade vad man kan ha istället för mjöl i fläskpannkakan. Det här receptet är perfekt LCHF-mat!
Det låter supergott! Älskar ugnspannkaka! :)
Lämnar ett avtryck så jag hittar tråden sen.
Har ni inte tänkt på att pröva gammaldags ugnsomelett? Den stelnar utan mjölersättning om man kokar mjölk eller gräddmjolk och låter svalna innan man blandar i äggen och bakar i ugn. Den omeletten blir fast i konsistensen och är god att äta varm eller kall. Bacon eller tex. svampstuvning kan man ju laga till vid sidan om.
Sent omsider upptäckte jag ditt inlägg, Yvonne, tusen tack!
Jag har grävt ner mig i kära gamla Vår Kokbok och inte riktigt hajat skillnaden mellan ugnsomelett och äggstanning, annat att det är hälften mjölk i äggstanningen (= näst intill fatfree för oss som kör hårt).
Förresten, varför står det alltid att man ska "koka upp" mjölken? Jag antar att det är stor skillnad mellan mjölk och grädde?
Halar upp Beas härliga ugnspannkaka, perfekt så här mitt i vintern!