Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 6932 ggr
Sweli
0

Mitt första LCHF-Formbröd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde detta formbröd efter recept från Jimmie Lannér som har Världensbästa Matblogg.

Det blev jätte god, doften var lite åt koktägg men smaken var jätte god!
Det gick väldigt snabbt att göra.
Ikväll blev räkmacka med ägg friväxt gurka och majo, medan min man åt en Spansk tortilla

Efter middagen på 3 skivor bröd var BS 6,4 not bad Skrattande

Formbröd - Gott att rosta! 10st ägg
1dl cocosmjöl
2dl Bakerix
½dl Bake pro 1msk Fiberhusk
100g smält smör
1tsk salt
2tsk bakpulver
2msk Créme fraiche

Vispa äggen fluffigt och krämigt. Blanda fiberhusken med créme fraichen, häll på det smälta smöret och rör så den blir klumpfri. Häll i äggkrämen. Blanda alla övriga ingredienser. Blanda ner det lite i taget så den blir slät och fin.
Smörj en brödform med smör häll i degen/smeten och jämna till med en blöt slickepott. Baka av i ugnen på 175 grader tills den får en fin färg, ca 35 minuter eller tills den har en kärntemperatur på 96 grader.

hus-musen
0

Såg riktigt gott ut ju! Vad heter brödet? kan du inte lägga in receptet här, han hade ju flera brödrecept på bloggen ;)

Qui dormit, non peccat

Sweli
0

Klart!

fellfrosch
0

Åh vad tjusigt, om man kan säga så om ett bröd Skrattande

Sweli
0

Nu saknar jag inte bröd längre Skrattande

yvonnel
0

Den länken var ju läcker, såg bla ett recept på piroger, det gjorde jag ofta förr men det kräver en smidig deg som tål hantering.

Är det någon som känner till recept som skulle passa till ersättning till LCHF piroger? Det kunde ju bli en smidig ta med sig ut maträtt.

lelli
0

ska testas så fort jag inhandlat kokosmjöl

[Pennylane1]
0

såg på den bloggen ett pizzarecept där han tyckte bottnen blev alldeles för torr och undrade vad det berodde på! Jo han hae 2 dl kokosmjöl i degen och bara 4 msk vatten! Undra på att det blev torrt!! Ja 4 ägg också men kokosmjöl kräver ju rätt mycket vätska!

lelli
0

#7 skrivet av Pennylane1

frågan är då om han har "rätt" kokosmjöl, finns ju två sorter om jag fattat rätt och den ena är mer kolisar i och man behöver lite mer av den tror jag med..

[Pennylane1]
0

nu såg jag att han använt marianns recept och även länkat dit… då bör det vara rätt, är förvånad att det ska vara så lite vatten!

Marianns LCHF Mat & bak
0

man gör pizzadegen ganska tunn!! Den blir lite torr och knaprig och så lägger man massa god fet ost på och framförallt tomatpuré med mkt olivolja i bredes på.
Den är inte torr med allt uppepå, tycker inte vi iaf Cool