Stevia
Hittade Canderels Stevia på Willys i Gamlestaden
500 gr à 34 :- tror jag det var
Men detta kanske inta är någon nyhet ?
Har börjat säljas på Ica såg jag. Blev nyfiken- funkar det att baka med? Låter ju för bra för att vara sant, då blir jag alltid lite skeptisk
Kolla gärna innehållsförpackningen så det inte är utblandat med något annat konstigt sötningsmedel.
#2 Absolut- är det något artificiellt sötningsmedel i så tänker jag inte köpa det.
Har nån testat hur det smakar? Tänkte om man nu bakar, att det inte blir någon läskig smak…

Eftersom ica säger att stevia strö är lättdoserat, 1 dl motsvarar 1 dl strösocker, antar jag att det innehåller mer än bara stevia?
Har inte sett det på min Ica än, men ska kolla opp det. Som sagt lät det nästan för bra för att vara sant- inga kalorier och påverkar inte blodsockret…
finns fler trådar i ämnet, det är maltodextrin i dem som utfyllnad.

Har sett att det kommit t.ex. hermesetas av stevia (och nåt annat sötningsmedel…) och en liknande produkt av nåt annat märke. Bor visserligen i Finland men jag tror ni har samma produkter i Sverige också.
Själv har jag satt steviapulver (köpt i ekoaffär) i en vanlig kryddburk med plastlock med massa hål i, så det är lätt att dutta i lite grann i t.ex. te, kaffe eller varm kakao. Funkar bra, och så lite som jag använder av det är det inget problem med nån bismak heller.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
# 8 men då kan du inte ha stevia i den koncentration som jag har, om jag tog av den från en kryddburk skulle det bli helt oätbart! Till en mugg te så blir det max en knivsudd, (yttersta spetsen på en vasss kniv) eller kanske bara dofta över en yttepytteliten mängd.
#9 - Det är 100% stevia och sött är det definitivt, men det är inte sålt som livsmedel utan hudvårdsmedel. Har inte sett nån ren stevia säljas som livsmedel ännu, men i ekobutiken som sålde det sade de att det är samma sak… Köpte det efter att EU godkände stevia som livsmedel i höstas. Denna sort köpte jag (tyvärr är sajten på finska): http://cocovishop.com/fi/index.php?page=shop.product_details&flypage=eny_fly_small_list.tpl&product_id=52&category_id=33&option=com_virtuemart&Itemid=86
Vad har du för stevia då? Har du nån link till produkten ifråga?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
premium har jag som är 100 ggr sötare än socker. (så står det på sidan här men jag trodde det var 300 ggr… vet inte om de ändrat sen jag köpte för det är verkligen ursött) Det finns i olika koncentrationer. Premium+ t.ex står att det är 400 ggr sötare än socker! http://stevia.se/