Tips på romantisk trerätters?
Jag och min man firar ettårig bröllopsdag på söndag, och jag funderar lite på vad jag ska laga för mat?
Någon som har tips på trerätters LCHF-middag? Det gör inget om det är lite mer avancerade rätter.
Tips mottages tacksamt!
/Åsa
Senast vi åt en 3-rätters blev det chiliräkor och avokado till förrätt, entrecote (närproducerad gräsbetes) med stekta grönsaker och Chokladmousse med bär och grädde till efterrätt.

vet inte om den är så himla romantisk, men väldigt gott :)
förrätt: färskostfyllda champinjoner inlindade i bacon.
huvudrätt: ngt gott kött, paprikasås, och en god sallad till.
efterrätt: hade jag valt chockladmousse! :)
Förätt: Mozzarella, tomat och basilika + en stänk olivolja.
Huvudrätt: Entrecote,sparris, kantareller och någon fet sås till.
Efterrätt: Något lätt som Chokladmousse eller pannacotta..alá lchf of course.

Vi ska också ha middag på lördag och tänker bjuda på följande:
Förrätt : Någon form av chiliräkor med vitlök ( Leifanders har du något bra recept??)
Efterrätt : Hallonparfait med lite hallon på toppen och riven mörk choklad ( endast som dekoration.
Varmrätt: Vitlöksostfylld, baconlindad fläskytterfilè på grönsaksbädd.
Skär en fläskytterfilé försiktigt längs med ca 1 cm tjock runt,runt så man får en platta. Bred på osten och rulla tillbaka så det blir som en rulltårta. Klä först ändarna med bacon därefter runt om så man låser fast baconet på kortsidorna och osten stannar kvar i "rulltårtan". Stek runt om så baconet blir brunt. skär valfria grönsaker bre ut på en plåt med olja och några örter om man vill. Lägg på "rulltårtan" och stek ca 30 min . Servera med ev ett vitlökssmör till.
Mycket, mycket gott. Gillar man inte vitlöksost tar man vilken sorts bredbar ost man vill såklart.
Riv västerbottenost och klicka ut på bakplåtspapper i små klickar, 2 st när ni är 2 (kanske du har hjärtform kan du göra dem i det) men det ska vara som medaljonger. Grådda i 200 grader ca 8 min, låt svalna på plåten. Lägg dem sedan på tallrik, klicka på 0,5 dl cf och lägg rökt lax på med en lite kvist gräslök - detta är Björn Ferrys recept och sugergott…
Skivad, stekt fläskfilé salt och svartpeppar på broccollibädd i en ugnsform, knaperstek baconbitar och lite gullök finhackad, slå detta över filén. Rör ihop 2 dl cf, 1 dl vispgrädde och 3 msk ädelost från tub till en jämn smet, klicka detta över och sist lite finriven västerbottenost överst. Gratinera i 200 grader i ca 15-20 min. Gärna blomkålsmos till och sallad
Pannacotta - blanda ner lite mörk choklad som du smält i vattenbad i pannacottan. Låt stelna i fina glas och garnera med vispad grädde och jordgubbar med lite finriven mörk choklad, eller du kan ta lite av den chokladen som du smälte om du har små formar till ett hjärta….
Gullvi: Jösses så sugen jag blir när jag läser dina recept! Det här ska lagas till helgen;)
Var så god - än klappar det gamla romantiska hjärtat

Åh, allt låter jättegott!
Nu kan jag nog få ihop något romantiskt och gott utan problem, här har jag tips som räcker till femårsdagen minst!
TACK!!
#4 Jag kan ha ett recept någonstans men jag vet inte var. 
Ungefär såhär brukar jag/vi göra:
En passande mängd räkor som läggs i en blandning av sweet chili-sås (inte helt optimalt om man kör superstrikt men om man tar typ 3-4 msk lär det inte bli så mycket kolhydrater ändå) och olivolja, kryddas med tabasco och typ chilikrydda. Någon gång har vi haft lite färska örter i, tror det var basilika men är inte helt säker. Sen brukar vi göra lite sås på creme fraiche med vitlök som blir lite sval och mild mot det starka. Och en avokado att dela på, också lite mild mot det starka.
Vi har ett parfavoritcarpaccios som vi brukar göra till förrätt då och då:
1) laxcarpaccio: frys in en fin bit färsk lax ett par dar i förväg. Smält ihop en skvätt kavfond eller liknande med en klick smör, ibland tar jag i balsamvinäger eller pressad citron också, du ska ha ca en matsked när det är hopkokt, så det är inga mängder. låt laxen halvtina och skär tunna skivor. lägg fint på fat, tillsammans med finhackad rödlök och mycket färskriven pepparrot. droppa fondsåsen runt omkring på nåt piffigt sätt. Strö över lite flingsalt och vrid över ordentligt med svartpeppar.
2)oxfilécarpaccio (råkar vi ha nåt vilt är ju det fantastiskt gott oxå). Gör likadant med köttet som med laxen, men servera med några ruccolablad, rödlök, reducerad balsamvinäger, olivolja och rostade pinjenötter.
Jag skulle föreslå en god krämig svampsoppa till förrätt. Svart trumpetsvamp, lök och grädde är en förbaskat god kombination, men det går ju också med t.ex. färska champinjoner, portobellosvampar eller kantareller. Garnera gärna med en kvist persilja. Vill man inte ha det som förrätt kan man göra den lite tjockare och använda som sås till varmrätten.
Som varmrätt kan man istället för det traditionella nötköttet välja t.ex. ankbröst. Det slår i mitt tycke både oxfilé och entrecote om det är tillagat på ett bra vis. Till det kan man servera en god sås (kanske hemlagad bea om man inte är trött på det, eller en svart balsamicosås), lite ugnsstekta grönsaker som sparris, broccoli och paprika. Garnera med lite ärtskott.
LCHF-efterrätter är jag inte så bra på men varför inte köra en traditionell ostbricka med lite exklusiva ostar och nån liten god passande sylt till, gjord på t.ex. fikon eller passionssfrukt? Sött, javisst, men man firar bröllopsdag endast en gång om året och man tar ju bara ett kryddmått i gången eller så, så mängderna lär inte bli så jättestora.
I morse blandade jag kanske 1d turkisk yoghurt (lindahls ekologiska) med kanske 1/2 dl mascarpone och lite jordgubbssaftkoncentrat. Enkelt, men det blev ljuvligt gott och skulle säkert funka som efterrätt också. En annan smakkombination som är supergod i turkisk yoghurt är apelsinbitar, kanel och lite indiansocker. Inte så bra förstås det heller om man är för strikt och smakar kanske för "juligt"..
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Våra favoriter:
Förrätt: Räkfylld avokado
Varmrätt: Fiskgryta med bl a blåmusslor och räkor, serveras med hemmagjord aioli
Efterrätt: pannacotta

Efter Allahjärtansdagsfirandet känner jag viss abstinens efter romantiska trerätters… 

GRATTIS! Vi firar 31 år samma dag … om vi kommer ihåg det 
Jag har en väninna som ibland passar på att ringa för att se om vi har kommit ihåg bröllopsdagen … hon har födelsedag samma datum så det är lätt för henne att komma ihåg. Har hon annat för sig så är det ofta tji.
När vi flyttade till Staterna hade vi en Gordon Setter, Antosja, och det var hennes födelsedag samma datum så då kom vi ihåg det på grund av detta 
Vi kom inte ihåg de 'stora' numren förrän flera månader efteråt …