Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4281 ggr
Kefa
1

Sillabiten

Har under lång tid varierat min frukost mellan sill och makrill, beroende på om jag är hemma eller ligger ute. Ägg och youghurt är stående inslag. Jag är väldfigt noga med vilken sorts sill och skulle aldrig någonsin köpa färdig. Nu läste jag i en bok att det var rena kolhydratsbomben. För det första kan det stämma och kan det vara så farligt. Jag har en stadig viktminskning och mår bra utan sockersug. Sill är gott och nyttigt menar jag och tillgodoser mycket av Omega 3 behovet.

Är jag ute och cyklar?

Mabrotnosh
0

Går du ner i vikt och slipper sockersug, fortsätt du att äta din sill, då kan det ju inte vara farligt.

yvonnel
1

Om det är inlagd sill på köpeburk dom talar om så är det ju inte helt ofarligt, men går ju att skölja av som man även kan göra med tomatmakrill.

Färsk sill som du själv tillagar utan socker och brödpanering är ju bara nyttigt precis som du själv säger.

Jag skulle vilja veta var du köper den? Det finns aldrig någon riktig sill när jag kommer till fiskbilen utom nån gång dom har sådan där maskinrensad.

Kul att du lyckas med vikten, önskar jag kunde säga detsamma, men kanske nångång framigenom.

Lisabet
1

Sill innehåller inga kolhydrater alls, så sill kan absolut inte vara en kolhydratsbomb.

Menade de inlagd sill, köpt färdiglagad, så stämmer det. Fineli anger 33% energi från kolhydrater.

Men man kan göra egen inlagd sill utan socker. Jag använder stevia, det enda jag tycker stevia duger till. Det blir smaskens.

[Columba]
0

I Finland är sill alltid salt eller inlagd. Annars heter det strömming.

hemul
1

Jag förstår inte nu. Om idu nte köper färdig då vet du väl själv vad du har i den?

Kefa
0

Det är inlagd, men aldrig på burk. Till 1kg sill har gumman 3dl socker, så det är inte extremt. Tack för tipset om Stevia, hur doserar man det ?

Kefa
0
goldcamilla
0

Hittade ett recept här under fiskrätter i den vänstra kolumnen, det kanske finns fler.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7156f6b9cb46222d066e95-inlagd-sill?4d712529b9cb4621410488b1-3

[förgätmigej]
0

Jag antar att du inte dricker lagen. Kolhydratinnehållet är beräknet på hela produkten så din lilla sillabit kan inte innehålla så värst mycket socker.

[Pennylane1]
0

# 6 Jag skulle tro att det är ungefär lika mycket socker som i köpesill… men som sagt… om du inte upplever något problem med det så är det nog inget problem!

Lisabet
1

#6 Det finns ett gammalt recept här på KiF, som jag använder:

salt sill, urvattnad
1 röd lök (eller den lök du vill ha)
1/2 tsk hel vitpeppar
2 tsk hel kryddpeppar
några kryddnejlikor
1/2 dl ättikssprit 12%
knappt 1/2 tsk Stevia
2 - 2 1/2 dl vatten

Krossa kryddpeppar och vitpeppar grovt.
Koka upp ättika, vatten, vitpeppar, kryddpeppar, kryddnejlikor, ättika och vatten.
Häll i stevian när du tagit lagen av spisen.
Låt kallna.
Häll detta över sill och rödlök som du varvat i en burk.
Låt dra 1 dygn i kylen
(då försvinner det mesta av stevians bismak).

Av kolis 2008-10-21 14:18, webb http://noweightgain.com

konichiwa
0

Tack för det receptet Lisabet, har inte sett det förut och jag saknar inlagd sill Tungan ute

Seglarina
0

#6 skrivet av Kefa

1kg sill till 3 dl socker tycker jag låter mycket men vad vet jag.

Tycker du om gravad sill med creme fraiche inläggning så kan jag bidra med ett sånt?

konichiwa
0

Hit med alla goda sillrecept! Skrattande

Snart är det sommar!

Seglarina
0

OK!

Vitlöksströmming

3/4 kg rensad strömming

4 dl vatten

1/2 dl ättikssprit

2 tsk salt

5 krossade vitpepparkorn

Blanda lagen och häll den över strömmignen. Låt stå kallt i ett dygn.

1 dl vispad grädde rörs ut i

1,5 dl majonäs

2 krossade vitlöksklyftor

2 tsk osötad senap

1 dl finhackad persilja

Häll av lagen, låt fisken rinna av ordentligt. Lägg strömmingen i en skål och häll över vitlöksmajonäsen.

Klart!

Kefa
0

#15 TACK # 11 TACK undrar hur man räknar om det, vi brukar till 1 kg sill ha 2 dl ättika 4 dl vatten 3 dl socker

Kefa
0

#15 TACK # 11 TACK undrar hur man räknar om det, vi brukar till 1 kg sill ha 2 dl ättika 4 dl vatten 3 dl socker

Seglarina
0

Här kommer ettrecept på senapssill, Den där man köper i affären skulle man kunna servera som desert tycker jag så söt är den. Detta recept har lite socker

Senapsgravad strömming

1 kg strömming

5 dl vatten

1 dl ättikssprit

1 msk salt

Rensa och skölj strömmingen lägg i lagen ca 12 timmar. Ta sedan av ryggraden och skinnet. Rör ihop såsen:

3 msk senap

1 msk vinäger

1/2 msk grovstött vitpeppar

2 tsk salt

1-3 tsk socker

1 dl olja

1 dl finhackad dill

Rör ihop senap, vinäger, peppar, salt och socker. Tillsätt oljan försiktigt i en fin stråle under vispning. Blanda i dillen. Strömmingsfiléernn ska rinna av ordentligt innan de läggs i såsen. Låt stå i kyl 1-2 dygn.

Lisabet
0

#17 Antagligen kan du dubbla receptet, då blir det 4-5 dl vatten och 1dl ättika (12%), och knappt 1tsk stevia.

Ser när jag kollar olika recept att många har mer ättika än vad som angavs i mitt recept. Så man ska kanske öka på ättikan.