Jämförelse av kakaopulver
Här tänkte jag att vi skulle sammanställa en lista över de kakaopulver som finns samt vad de innehåller (ingredienser + näringsvärde).
Jag börjar med det kakaopulver jag just nu har hemma.
Fazer Ögon
99,9 % kakao
Ingredienser: kakaopulver, arom.
Näringsvärde per 100 g: 24 g protein, 11 g kolhydrater, 22 g fett.
Bumpa tråden.
Är det inga som har andra kakaopulver som de vill dela med sig av (märke, ingredienser och näringsvärde)? Vore kul med en jämförelse av olika kakaopulver som finns där ute…

Vi har Kung Markatta: Per 100 g: protein 28,1 g, kolhydrat 14,5 g och fett 11 g. Då är ju Fazer något bättre … Å andra sidan så är det inga mängder jag smäller i mig :)
Det är lätt att stirra sig blind på kolhydraterna. Jag köpte Fazer Ögon för ett tag sedan rent spontant för att det stod 11 g kolhydrater. Däremot är ju Fazer Ögon inte 100 % kakaopulver utan 99,9 % kakakopuvler och arom. Jag har använt ½ tsk men det är för att jag just nu äter strikt. Det enda jag äter utöver mat är nötter, men det kan handla om 5 paranötter per dag. ;)
Jag har varit inne på att köpa Kung Markatta dock. 100 % kakaopulver samt ekologiskt för de som nu anser att det är viktigt. På Fazer Ögon står det bara arom, alltså vet man inte om det är naturlig arom eller inte. Dessutom är jag skeptisk till aromämnen överhuvudtaget. Googlar en del på olika tillsatser och jag blir mer negativ än positiv av det jag läser.
11 g kolhydrater eller 14,5 g kolhydrater är inte särskilt stor skillnad. Anser jag i varje fall. Däremot innehöll Fazer Ögon mer fett men Kung Markatta innehöll mer protein. Jag skulle nog föredra 100 % kakaopulver och 3,5 g kolhydrater extra.
Hoppas fler bidrar med fler kakaopulver. :)
Jag har Coops Änglamark ekologisk kakao.
Ingedienser:
- kakaopulver av ekologisk kakao
- Surhetsreglerande medel tillsatt vid framställningsprocessen (E501)
protein 22g
kolhydrater 12g
fett 21g
Jag har Green Black's Organic som är Fairtrade till 97 %.
Innehål:
- Ekologiskt kakaopulver
- Surhetsreglerande medel = kaliumkarbonat
Det står inget särskilt om kakaohalten, men jag gissar på 97 % då.
protein 23,6
kolhydrater 13,6
fett 22,3
Om kaliumkarbonatet står det att det har använts av kakaotillverkare i över 180 år för att ta bort sur smak, men det innebär förstås inte att det är nyttigt, det har jag ingen koll på.
Jag har Van Houten kakaopulver hemma. På paketet står det att det enbart innehåller kakao. Per 100 g; protein 18 g,kolhydrater 46 g,fett 21 g. Hur är det så mycket kolhydrater jämfört med de tidigare nämnda här?
Jag har ICAs Kakao hemma
Näringsvärde per 100g
Energi 1300kj/310 kcal
protein 19g
kolhydrater 13g
fett 21g
#6 Jösses vad mycket kolhydrater! :O Står det verkligen bara kakao under ingredienser? :S Tycker det låter som typ O'boy (kakao/socker).
#7 Vad innehåller ICAs kakao? Rent kakaopulver eller något mer?
Som det ser ut innehåller kakao med något extra såsom arom eller surhetreglerandemedel 11-13 g kolhydrater per 100 g. 100 % kakaopulver innehålelr ca 14 g kolhydrater per 100 g.
Undrar om det finns fler sorter? Hittills är det bara Kung Markatta som erbjuder 100 % kakaopulver. Tänkte gå till Hemköp och köpa. Man kanske tycker att jag bör fortsätta med Fazer Ögon eftersom den innehåller 11 g kolhydrater per 100 g men föredrar faktiskt ett rent kakaopulver utan något annat i. 11 g eller 14 g är inte stor skillnad.
#8 haha, jag vet faktiskt skillnad på Oboy och äkta kakaopulver. Det står faktiskt 46 g vilket jag tycker är märkligt.
#9 Det tvivlar jag inte på. ;) Det var min första tanke dock, att den var blandad med socker. För hur kan den innehålla så mycket kolhydrater? Jag har kikat på alla möjliga sorters i hyllan och alla ligger ju på siffror som andra har skrivit i den här tråden. De som däremot innehåller socker, och oftast står vid O'boy, innehåller däremot massa kolhydrater.
Ännu angående Van Houten kakaon. Den är belgisk och i kolhydraterna har man uppenbarligen räknat med fibrerna som är 29 g. Om man räknar bort fibrerna börjar kolhydratprocenten se normalare ut 17 g.
Jaha, så knasigt. :')
ICA:s kakao ger mig diarre. Jag har kommit fram att det beror på det syrhetreglerande medlet, eftersom Fazer Ögon inte påverkar mig alls.
Usch då! Vi vet ju inte om det är naturlig arom i Fazer Ögon så jag skulle rekommendera Kung Markatta. Dessutom kan naturliga aromer tillverkar på samma ställe som onaturliga…
Mitt kakaopulver:
Aware, ekologiskt, köpt på Hemköp innehåller:
Kakao
surhetsreglerande medel (E501)
Protein 22 g
kolhydrater 12 g
fett 21 g
Jag räknar inte kolhydrater eftersom jag inte äter LCHF för att gå ner i vikt. Jag vet inte vad det där surhetsreglerande medlet är för något, men det verkar ju som att man inte kommer undan detta surhetsreglerande medel. Jag använder kakaon till drickchoklad ibland, alltså kakao, grädde och vatten. Det blir jättegott utan socker. Jag tycker också om att paketen är rätt små, 125 g, även om jag antar att kilopriset för denna kakao blir betydligt högre än för större paket. Men jag använder så pass lite och då hinner kakaon inte bli uråldrig innan jag har ätit upp allt. Har tidigare slängt innehållet i större paket eftersom de har stått väldigt länge.
#16 Du kan visst komma undan surhetsreglerande medlet. Läs tråden igen. Kung Markatta innehåller 100 % kakaopulver.
Aromer är jag faktiskt inte särkilt rädd för, det finns betydligt värre tillsatser.
Det finns alltid något värre, men för den sakens skull tänker jag inte stoppa i mig det ändå när det finns bättre alternativ.
NYHET!
Jag fick ett mail nu på morgonen från Fazer som meddelade mig att deras kakaopulver inte längre innehåller aromer utan att det är borttaget. Däremot kan det fortfarande stå aromer på förpackningarna ute i butiker vilket beror på att de skulle ta slut på alla redan tillverkade förpackningar (de ansåg det ogynnsamt för både ekonomi och miljö att slänga alla).
Om de bara har tagit bort aromer och inte tillsatt något annat så innehåller alltså Fazer Ögonkakao 100 % kakaopulver likt Kung Markatta.
Mailade tillbaka med frågan om det nu är 100 % kakaopulver eller något annat tillsatt.
Väntar på svar…
För de som däremot vill att sitt kakaopulver är ekologiskt så är det fortfarande Kung Markatta som gäller.
Nu är mitt gamla kakaopulver slut och av nyfikenhet köpte jag ett annat märke den här gången. Tyvärr läste jag lite slarvigt i affären (läs: inte alls!). Jag kollade bara kolhydraterna och det står 11,7 g. Jaha, tänkte jag och ställde burken i kundvagnen.
I dag har jag öppnat burken och ser till min förskräckelse sockerkristaller i pulvret! Läser igen: 11,7 g. Innehåll socker och bara 40 % kakaopulver… Har funderat och funderat hur det är möjligt att något som innehåller 60 % socker kan ha bara 11,7 g kolhydrater. Nu har jag äntligen fattat att det gäller "per serving", inte per 100 gram… står ju hyfsat tydligt om man tittar ordentligt…
Så Clipper chocolate, Organic Drinking Chocolate är ingenting för mig. Får väl använda det i barnens mat i stället
(om en vecka kommer vi igen att få det kämpligt med frukostar och morgonrutiner och tider att passa så ja, deras varma mjölk med ägg och turkisk yoghurt smaksätts ibland med O'boy. Det här pulvret verkar i alla fall "renare").
Jag har ICA:s ekologiska fairtrade kakao.
Ingredienser:
Kakaopulver (ekologiskt), surhetsreglerande medel (kaliumkarbonat).
Näringsinnehåll:
Protein 22 g
Kolhydrater 12 g
Fett 21 g
Hej! Jag var tvungen att kolla mitt kakaopulver.
Divine cocoa
100% fairtrade kakaopulver
protein 22g
kolhydrater 12g
fett 21g
Det låter väl bra.
#23, Visst är det Divine som har så fina förpackningar? Lite roligare att köpa såna tycker jag, jämfört med Icas som har en kladdig unge på bild!
#23 Det låter ju som ett toppen kakaopulver, kul namn också. :) Var köper du det?
Ja burken är riktigt söt. chokladen smakar riktigt bra.
Jag har köpt mitt i en Sackeusaffär. En del kyrkor har försäljning av rättvise produkter, så det kan vara värt att leta där. Större orter har "rättviseaffärer". På mindre orter har kyrkorna en del av sortimentet. En del ICA-Maxibutiker har också Divinechoklad, och även en del Coop- butiker tror jag.
Lycka till!
Ser att detta är en gammal träd men tänker fråga iaf……
Tänkte ta lite kakaopulver i min äggmjölk i kväll och den jag har hemma står det är 100% fairtrade och 100% kakao och har:
per100g
23.3g protein
10.5g kolhydrater
21.7g fett
Det är väl ok att använda en gnutta till äggmjölken?
Jag tar två gnuttor! Det tycker jag är ok!
Självklart kan du det, blir ju inte så mycket Kh av en tesked kakao.
Perfekt!!!
Har glömt köpa hem decaf kaffe och tar jag vanligt blir jag uppe hela natten……. Så då får det bli kakao istället 
Kollade nu på mitt paket med ICAs kakao .
Det står kakaopulver och surhetsreglerandemedel
men kolhydraterna ligger bara på 9g. Varav socerarter 0,5g
Tyckte nästan detlåter lite jämfört med de andra sorterna som det skrivits om i tråden. Även om det nu inte är någon enorm skilnad, och det är ju inte så att man använder några mängder heller.

Jag har Green & Black´s organic Ingredienser:
Ekologiskt kakaopulver
Surhetsreglerande medel: Kaliumbonat
Per 100 g:
Protein 22,5
Kolhydrater 12,5
Fett 22,6
Trist att så många av kakaosorterna innehåller surhetsreglerande medel som ger mig diarre. Jag skulle gärna prova fler sorter och jämföra smaken mellan, men det är inte värt det om man ska få besvär med magen varje gång.
Jag googlade Kaliumkarbonat (E501) och fann denna länk som varnar för överdrivet intag:
"Excess intake of potassium carbonate results in adverse health effects such as diarrhea, stomach irritation and nausea. Ingesting massive amounts may cause ulceration, vomiting and death from shock**. Excess potassium in blood is called hyperkalemia. Generally, potassium carbonate may have moderate toxic effects.
People who take ACE inhibitors (Drugs used to treat high blood pressure, heart disease, diabetes, some chronic kidney disease, and scleroderma), potassium-sparing diuretics or the antibiotic trimethoprim and sulfamethoxazole should avoid potassium intake***.
An ADI of 0-6 mg/kg bw had been established at Joint FAO/WHO Experts Committee on Food Additives (JECFA). It is recognized for use in the United States and the European Union (EU) Countries.
The other terms of potassium carbonate are carbonate of potash, dipotassium carbonate, pearl ash, potash, salt of tartar, potassium salt of carbonic acid, or salt of wormwood."
På mitt paket står det inget om några tillsatser, endast pure cocoapowder…… Det är Cadburys Bourneville Fairtrade. Bitter som attan är det så det blev bara en väldigt liten gnutta.
#34 Kakao som är bitter är av låg kvalitet. Kakaobönor av hög kvalitet saknar bitterhet och är milda i smaken.
Kan vara mina smaklökar som är ur balans…… tycker tom kaffe är beskt o bittert o jag dricker samma märke som jag alltid gjort…..
Här har ni ett rent kakaoalternativ från iHerb. Om ni beställer och är nya kunder kan ni få 5 usd i rabatt med min gästvänliga kod LOF542
Jag ber om ursäkt, jag har inte lyckats kopiera som jag tänkte, ev. kommer det en radda sm jag inte kan ta bort heller. Och allt jag ville var att hjälpa till med att finna ett bra alternativ på kakao eller chokladbitar för smältning.
Hoppas ni lyckas bättre!
Hot Deals! Trials Movers New Freebies!
View Cart | Re-Order | My Account
View Cart | My Account | Sign Out
Re-Order | Wish List
[Free Shipping
U.S. orders over
$20.00!](/info/Benefits)
Search only in
0items in cart Subtotal:$0.00
Brand Names

Products

Health Links

Brands:
Products:
Natural Databases HerbalGram Magazine Medical Databases Drug Interactions with Supplements Medline Plus
BBC News NY Times PBS NPR
CNET Amazon
Maps Fun Links!
Weather Translator (Alt) Currency Ex World Clock Donate
Brands
A-Z> Now Foods
Categories> Food,
Groceries> Cocoa ( Cacao ), Chocolate
Categories> Food,
Groceries> Certified Organic
Foods
Categories> Food,
Groceries> Cocoa
( Cacao ), Chocolate> Cocoa Powder & Mixes
[

Loading zoom..
](http://images.iherb.com/l/NOW-06672-6.jpg)
Save Image
roll over to magnify
![]()
Enlarge image
Now Foods, Healthy Foods, Certified
Organic, Cocoa Powder, 12 oz (340 g)
SRP: $8.99
Our price: $7.97 (€6.15) 4
for $31.08
12
for $90.86
Savings of: $1.02 (11% Off)
In Stock : Yes
Visit manufacturer's
web site
Shipping
Weight 1.06
lbs (0.48 kg)
Product Code: NOW-06672
UPC Code: 733739066725
Package Quantity: 12 oz (340
g)
Dimensions: 4 x 4 x 6.1 inches,
0.9 lbs (0.41 kg)
Expiration
Date: October 2014
- The length of time for the expiration date or "best used before" date
depends on the type of product, as well as the brand. - Perishable items (such as flax oils or certain probiotics) generally have
shorter expiration dates. Although our warehouse is fully air-conditioned, these
more fragile items are put in cold storage (freezer or refrigeration unit) for
maximum freshness. - Our receiving department does its best to verify and then enter the correct
expiration dates for all incoming products. However, discrepancies do occur from
time to time. This being said, the exceptionally high turnover at iHerb
(currently at 8.7 times per year) ensures that our inventory is among the
freshest in the industry.
In addition to packaging, the shipping weight also includes the
dimensional weight of each product: Products such as bags of chips that have a
light weight relative to their size, have a higher shipping weight. This is due
to the fact that shipping companies, when using air services, pay transportation
fees mostly based on the space they rent. Please note that products in glass
containers will also have a higher shipping weight. Domestic orders using UPS
Ground and 2nd Day are not affected by shipping weight, as they have no weight
limit and are priced at either a flat rate or are free of charge.
[Notify me] when this
product becomes available.(login required) You are registered to be notified when this
product becomes available. [do not notify me]
Product has been added to
wish list successfully !
Customers who bought this
product, also bought any or all of the following products:
Now Foods, Certified Organic, Agave Nectar, Amber, 17 oz (482 g)
$4.69 $5.29
Now Foods, XyliWhite Toothpaste Gel, Fluoride Free, Refreshmint, 6.4 oz (181 g)
$3.81 $4.99
NuNaturals, NuStevia White Stevia Powder, 12 oz (340 g)
$13.97 $23.29
Description
- USDA Organic
- 100% Pure and Natural
- Naturally Rich in Polyphenols
- Certified Organic by Quality Assurance International
Organic Cocoa Powder from NOW is the perfect complement to any
health-conscious kitchen. From holiday desserts and everyday baking, to a
steaming cup of hot cocoa on those cold winter days, NOW Organic Cocoa Powder
offers a guilt-free way to satisfy your sweet tooth without the high amounts of
sugar, fat and preservatives common to many commercially available mixes.
In addition to its rich, delicious flavor, each serving of NOW non-alkalized
Organic Cocoa Powder naturally contains 21.5 - 107.5 mg of cocoa flavanols
(polyphenols). Be sure to try some today!
Suggested Use
Hot Cocoa:
Combine 2 teaspoons of NOW Organic Cocoa Powder, 1 teaspoon of unprocessed
sugar, and a dash of salt in a mug. Add 1 cup of hot milk (or soy/rice milk) and
stir until smooth. Great when combined with a drop or two of NOW Organic Vanilla
Extract.
Supplement
Facts
Supplement Facts
Serving Size: 1/4 Cup (About 21.5 g)
Servings Per Container: 15
Amount Per Serving
% Daily Value*
Calories
55
Calories from Fat
20
Total Fat
2.5 g
4%
Saturated Fat
1.5 g
8%
Trans Fat
0 g
Monounsaturated Fat
1 g
Cholesterol
0 mg
0%
Sodium
5 mg
<1%
Potassium
330 mg
9%
Dietary Fiber
6.5 g
26%
Sugars
<0.5 g
Protein
5 g
Vitamin A
0%
Vitamin C
0%
Calcium
2%
Iron
20%
* Percent Daily Values are based on a 2,000 calorie diet. Your
daily values may be higher or lower depending on your calorie
needs:
Calories:
2,000
2,500
Total Fat
Less than
65 g
80 g
Sat Fat
Less than
20 g
25 g
Cholesterol
Less than
300 mg
300 mg
Sodium
Less than
2,400 mg
2,400 mg
Total Carbohydrate
300 g
375 g
Dietary Fiber
25 g
30 g
Calories per gram: Fat 9 · Carbohydrate 4 · Protein
4
Other
Ingredients
Organic cocoa powder.
Contains no sugar, salt, starch, yeast, wheat, gluten, corn, soy, milk, egg
or preservatives.

… den innehåller en hel del kolhydrater … när man har tagit bort fibrerna så tror jag det var 6 per 28 gr … men den andra, råa kakaon är även högre för där är portionen bara 14 gr för ungefär samma kolhydratsmängd.
NOW Foods
Now Foods, Healthy Foods, Certified Organic, Cocoa Powder, 12 oz (340 g) 
Loading zoom..

Navitas Naturals, Cacao Powder, Raw Chocolate Powder, 16 oz (454 g)
Navitas … 5 kolhydrater per 14gr

… finns några andra märken också, såsom Dagoba, men där är måttet 1 tesked och 1 kolhydrat per tsk … ungefär 5 gr enligt deras mått.
Kan någon moderator ta och städa upp inlägg #37 alternativt ta bort det helt? Det hade varit bättre med en extern länk än att göra den här tråden oläslig.