Börja med LCHF
Jag har för mig att börja på LCHF. Men jag undrar om det verkligen är så bra för hjärtat och kärlen att käka så mycket fett?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Om du kanske läser lite på Kostdoktorn.se så lär du hitta svar på näst intill allt du vill veta….lycka till :)
Det är inte den större mängden fett som är ett problem när man väljer att käka LCHF utan det är sammmansättningen av fett, protein och kolhydrater. Du kan helt enkelt inte både äta mängder av fett och mängder av kolhydrater då blr du fet och i värkta fall sjuk! Undantag är självfallet prestationssportare!
/Désirée
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så mkt fett äter vi ju inte. En del verkar tro att man äter ett pkt smör till frukost/lunch/middag.
Jag lägger ett kryddsmör på den platsen på tallriken, där pastan skulle ha legat, inte riktigt för pastan skulle ha tagit betydligt större plats.
Det är spannmålet man får igenklaggade kärl av inte fett. Som #1 skriver läs hos kostdoktorn!
Tänk så här ang fett och kolhydrater:
1. du brer smörgåsar tunt med margarin och endast en tunn skiva 17% ost… hur många mackor måste du äta?
2. Du brer smörgåsar med en eller två hyvelskiva smör och tre-fyra tjocka skivor fet 31% ost, hur många mackor orkar du äta?
Troligtvis äter du massor av den fettsnåla varianten, medans du kanske orkar två av den fetare, ställ dig sedan frågan:
Hur mycket kolhydrater har du fått i dig i de båda förslagen?
massor i det första och mindre i den andra.
Så att äta fett och kolhydrater är bättre än att äta fettsnålt och kolhydrater, för då lär mängden kolhydrater öka drastiskt för att alls uppnå mättnad.
Sedan är det som så att så väldigt mycket fett äter man inte, det handlar om att använda fullfeta produkter och smör, det räcker och ät det feta på köttet…
Mina tankar…
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Okej tack! Nu har jag lite mer "fett på benen" (haha skämt å sido)
Jag har läst kostdocktorn och nu är jag 110% taggad till detta! Detta verkar ju den bästa dieten som finns. Man får äta saker som är goda. Precis vad man förr blivit avrådd till.
exactamente!
#5 Detta just för att LCHF inte är en diet.
Utan en livstil med bättre kostråd, hälsosammare och väl smakande mat.
#7, jag anser att LCHF är en diet. Så fort det finns "do's and dont's" innom den s.k livsstilen så tycker jag det räknas som en diet.
Finns det då någon kosthållning som inte är en diet?
Det viktiga är ju inte huruvida det ska 'kallas' för nåt speciellt, eller inte - det viktiga är att LCHF är hälsosamt och ett sätt att äta som kan fortgå hela livet utan problem.
Till skillnad från det överdrivna kolhydratsätandet.
#0 LCHF innebär inte bara 'ta bort kolhydrater' och ät mer fett, utan också en uppgradering av fettkvalitet. Margariner och många oljor är direkt skadliga för oss, medan animaliskt fett, smör, kokosfett, kallpressad oliv- eller rapsolja är hälsosamma.
De gamla intjatade varningarna för mättat fett är trams, bygger på fuskforskning.
Dåliga fetter driver fram och förvärrar inflammationer i kroppen. Kombinerar man då kolhydratrik kost med dåliga fetter - ja, då äter man riskfyllt.
Så du är definitivt på rätt väg. Lycka till! 

Visst kan LCHF vara en diet, eftersom diet är samma sak som kosthållning, men för de flesta brukar det efter en tid ändå bli en livsstil, för vem vill gå tillbaka till något som man mår sämre av. 
Gustaf Segerström
Känner redan nu att jag inte är så uppsvullen i magen :O Jag trodde jag var lite känslig mot mjölk eller laktos innan. Men det kan ju ha varit allt bröd jag käkade som gjorde att jag svällde upp i magen :S
#12 Ja, visst kan det vara brödet. Vi är många som kan vittna om hur frånvaron av spannmål gjort våra liv lättare.. 
Men jag är även laktoskänslig. Så det kan förstås vara både ock.
#13 Härligt :D hoppas samma sak händer mig mig!
Sakern är den att jag är extremt sötsugen… Jag har inte fuskt något alls. Men funderar på hallon eller jordgubbar, typ frysta som man värmer med lite vispad grädde till. Är bären söta så jag måste skippa dem?
BTW, jag vill verkligen inte käka något socker ALLS, för jag har fått för mig att det då tar längre tid att komma över sötsuget då.
Tips på goda saker att äta som stillar sötsuget?
Det är nog rätt olika vad som stillar sötsuget. Olika personer, olika från dag till dag.
De flesta brukar säga, att om man äter ordentligt med riktig mat, så hålls suget i schack bättre.
Vissa säger att det hjälper att äta en bit av nåt riktigt fett.
Jag hör till dem som har turen att slippa svårt sug, så för mig funkar det med ingenting. Konstaterar för det mesta bara att jaha, jag är sötsugen.. inte mer med det. Skulle jag trilla dit, så räcker det med en snutt av nånting, t ex choklad. Men jag ser till att inte ha 'fel saker' hemma för att inte riskera nåt. 
#15 jag har ju kastat allt som jag inte ska äta med tanke på att jag inte kommer använda det och då står det bara och blir gammalt och tar plats i mitt lilla kök.
Men är det fel att äta hallon? finns det mycket socker i det?
Hallon är bra bär. Blåbär likaså bra. Inga mängder bara. Jag tycker det räcker bra med 5-10 bär - beroende på storlek - för att få till en bra 'efterrätt'. 
Uppdatering efter ca en vecka med LCHF :)
Fördelar:
Jag har inget sötsug över huvudtaget
Har aldrig varit så gasfri som nu ;)
Har ett jämt humör
känner mig väldigt pigg
Är mätt lång tid efter en måltid
**Nackdelarna:
**Jag är jääääätte hård i magen. Har nog bara varit på toa två gånger under denna veckan och gjort nr 2… tips?
**Sammanfattning:
**Jag måste göra något rätt eftersom vågen står redan på 2 kilo
minus på en vecka :D snacka om glädje! nu är jag 7 hg ifrån att stå på ett nytt tiotal och jag är mer taggad än någonsin.
för mig hjälper det att ta ett par teskedar husk/fiberhusk/psyllium (alltså skalen inte hela frön) i ett glas vatten en gång per dag under ett par tre dagar.
#19 tack! Så passande att jag har linfrö hemma då :) Ska genast testa det. Ska de ligga och dra en stund i vattnet eller det är bara att ta det direkt efter omrörning?
Fler tips:
För mig hjälper magnesiumpulver, eller tabletter. Våra magar är olika, man får pröva sig fram. Även nötter får fart på den, men nötter får mig också att må lite 'sådär' så jag tar hellre mg.
Många blir hjälpta av kokosfett åxå..
#21 hm okej, tack för dina tips :)
Mitt tips är ett glas torrt vin då och då 
/Désirée

sen jag började med LCHF har jag bara behövt göra nr 2. 2-3 gånger i veckan, tror det är för att kroppen kan ta hand om betydligt mer om man äter riktigt mat istället för skräp :) Fuskar jag, ja, då blir jag fast inne på toan länge ;)
noanisse, psyllium skrev jag! Linfrön funkar inte lika bra för mig…
Ny uppdatering:
6 kilo minus. Känns som att det går sååå sakta. Men det går ner iallafall. Fast det är kanske bara positivt att det går sakta och säkert ner?!
Förresten, magen har blivit bättre. Är fortfarande hård men inte så hård som innan. Eller så har jag bara vant mig kanske?! :P
Visste inte att magnesium hjälpte mot hård mage men nu när jag tänker efter så stämmer det nog. Tar magnesium för benens skull och har hållit på med det i ca 1 månad och har nu inte haft problem med magen på några veckor.
Fantastiskt! Sex kilo redan!!
(..blir lite avunds..
)
Skönt att det blitt bättre med maggen.

Grattis.
Angående fett och hjärtkärlhälsa!
"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier."
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291
Det är den gamla lipidhypotesen säger att kärlen blir igenkloggade av fett.. en hypotes man har forskat om sen 70talet.. utan att få straka belägg för!
Mer o fler forskare pekar i stället på raffinerade kolhydrater i stor mängd.
http://articles.latimes.com/2010/dec/20/health/la-he-carbs-20101220
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för kommentarerna :)
#30 ska läsa artiklarna strax!
Nu har du väl slutat med att vara fundersam och rädd för "allt det där fettet"?
#32, Jo det kan man ju säga. Men jag tror att de flesta är lite fundersamma till något som man alltid fått inprentat i huvudet ska vara dåligt. sen helt plötsligt stämmer det inte alls.
Aja jag är glad att jag hittat något som fungerat. Har provat t.ex. naturdiet eller nutrilett. Men inget slår LCHF.
Glad för din skull, även om jag själv inte har lyckats tappa i vikt så finns det andra fördelar, som tex. en allmänt starkare kroppskänsla.
Kom ihåg att dricka mycket vatten, kan hjälpa mot en dålig mage också, sen en timmes promenad och då menar jag inte att du ska flå runt som en idiot och gå raska promenader, gå för att det är skönt, ta gärna med en kamera och se det som mål att ta super snygga bilder, bara du rör på dig lite helt enkelt för magens skull inte för att gå ner i vikt.
#32 tack :) Jag tycker själv också det finns många fler fördelar än bara själva viktnedgången.
#35 Tack det ska jag tänka på mer. Jag har alltid drukit mycket vatten och läsk förr, men måste tänka på det mer ofta kanske.
Tur att man har en hund som måste ut och promenera ;) annars hade jag aldrig gått så mycket som jag gör idag. Jag går sammanlagt mellan 2-2½ timmar om dagen. dock i normal takt, alltså inget powerwalk eller någon slögång heller ;)
GRATTIS Noa-Nisse
oohh….lite avis, min våg visar 0 nedgång på 4 dagar,
hur f….n bär du dig åt ? vad äter du ?
Jag har hund, och promenerar oxå med honom, men jag står på min vilkt, och det finns massor att ta av…=(
men jag vill inte ta ifrån dig din glädje.
GRATTIS
Romraf
"ingen fråga är för dum för att ställas"
#37 TACK :D
Men på fyra dagar så ska du inte bli besviken tycker jag :) Kämpa på!
Jag äter faktisk precis det jag känner för. Jag kan gå runt och småäta hela tiden vissa dagar :S dock har jag minskat på småätandet eftersom sögsuget är nästintill borta.
Detta har t.ex. jag käkat idag.
Frukost: Lite A-fil, ca en normalstor skål.
Lunch: Stor sallad med god dressing.
Middag: korvstroganoff med broccolie.
Därimellan kan jag gå och småkäka ur kylen hela tiden. Ibland käkar jag mycket hallon och grädde.
#38….TACK för ditt svar
nå, lite avund känner jag trots att jag inte hade hoppats att se resultat första månaden.
Du är säkert ung och det kansle är lättare att bli av med kilon då, jag är en gammal "skata" =)) farmor är jag, och det kanske är mer svårt att få bort gammalt fett, som jag har samlat till i 15 år, inte vet jag ?
Aha småätandet går inte för tänderna, de mår inte bra av det …….i
lycka till i fortsättningen……
Romraf
Jag är 21 år och det finns mycket att ta av mig också… Förstår inte hur jag själv kunnat låta det gå så långt…
Nu ligger jag på ca 87 kilo. Jag är himmla glad över att jag kommit ner på ett nytt tiotal och det sporrar mycket!
Kanske det är så, att det är svårare att gå ner om man inte är ung jag vet inte faktiskt :) Men jag hejjar på dig jättemycket
att "bara" ta steget att bestämma sig för att ändra sin livsstil är ju stort!
Nej jag vet att tänderna inte mår bra av att småäta men jag känner att jag måste :S vet inte varför. Dock är jag noga med att borsta tänderna.
Hur har ni andra blivit av med småätandet?
Bild på mig, Före(innan jag gick ner mina 6 kg):
Sen får ni en bild på mig efter när jag gått ner mina totalt 23-28 kilo. Jag vill väga mellan 65-70 kilo vilket jag tror är bra för min längd?!
Ursäkta min sura min. Och såklart så har jag godis i händerna 
DU ÄR EN SÖT UNG VACKER FLICKA GLÖM INTE DET !!
och väldigt mogen som väljer att äta rätt, det är mer än man kan säga om mig när jag var i din ålder. Jag glömde att äta och var mer eller mindre anorektisk, kanske var det i 16-17 årsåldern det började. Jag var lång och ville inte vara det. Trodde väl att det iånga inte skulle synas om jag inte åt ??….det var så när jag var ung. Twiggy kanske du har hört talas om annars kanske din mormor…farmor
Jag har alltid varit smal men i klimakteriet skulle jag ha aktat mig för att äta lika som jag gjorde när jag var ung, då var jag mer i farten. Blev sjuk o åt som vanligt, dumt. Gick upp sakta men säkert.
Nu är jag farmor till den lille som jag håller i famnen, + två pojkar till mellan 5+11 år, äldre och har jättesvårt att bli av med kilona. DE har fastnat, verkar det som. Undrar ibland om det är klister i maten ? =))
TACK för att du hejar på mig, jag hejar på dig oxå, och hoppas att du kommer till den vikt du har satt upp som mål, och gör du inte det, så är du vacker o fin ändå !!! Många unga blir depprimerade av allt möjligt, det hoppas jag att du inte blir. Titta dig i spegeln så ser du en vacker ung flicka. De kilon du tappar kan du vara väldigt stolt o glad över, och du har ätit rätt.
Jag tror att är man van o småäta, som jag har gjort framför TVn, men då morot, frukt o nötter, russin o annat smarrigt, eller vad det nu kan vara. så är det svårt att bli av med det beteéndet. Det gäller att säga till sig själv : NEJ STOPP.
Jag äter tills jag är mätt, och tar något innan jag skall sova, för jag tycker inte om att lägga mig hungrig. Då får det bli lite yogert med frön o lite nötter i, det som är OK för dieten.
Jag var TVUNGEN att välja, vara tjock o må pest, eller göra något radikalt. har provat soppor o annat, men det har inte gått, för jag måste tugga, och så blev jag yr o svimfärdig.
Lycka till Noa-Nisse…..hoppas du vinner över dig själv, vi får heja på varandra , så vi inte lägger av…
jag skall lova mig en fin långbyxa, och en klänning när/om jag kommer ner till Stl.42….helst stl.40….DET ÄR LÅÅÅÅNGT DIT.
Nillan Romraf
Romraf
Var bara tvungen att svara lite snabbt då jag ska lägga mig nu ;)
Tack Nillan, det värmer oerhört :) du är så gullig! Ja man behöver peppa varandra för att känna ork ju!
Tråkigt att höra om din ungdom :/
Snart, snart, snart… snart är jag nere på -8kg Har bara ynka 2 hg som bråkar med mig ;)
Positivt:
* Folk har frågat mig "har inte du gått ner i vikt?" känns ganska så roligt när folk börjar ser lite förändring =)
* Har kunnat använda lite äldre koftor som innan satt lite för hårt åt.
Negativt:
* inget :)
MEN jag har funderat för mig själv om jag ska tillåta mig att käka lite vad jag vill på julafton. Jansons frestelse är ju en sådan stor favorit hos mig
och om jag mår dåligt av det så kvittar det känner jag. Jag vill verkligen äta det! men jag dras åt två håll. Jag har verkligen inte fuskat en enda gång på de här 2 mån som jag gått på LCHF. Inte ens en frukt har jag käkat liksom. Så jag kan tänka mig att jag kommer reagera på potatis. Hur hade ni gjort?
JAG hade provat, njutit och tagit konsekvensen….=))
Jag älskar choklad, och kommer att äta, njuta och ta konsekvensen…=)) på JUL AFTON, har köpt 70% mörk kaka, och den kommer jag att äta upp, om jag orkar o vill ha hela, jag kanske blir "mätt" efter halva.
Romraf
#45 Ja alltså jag är ju sååå sugen =) hehe va bra! då är jag inte ensam om att "ta en dag ledigt" :P
Ja jag får helt enkelt ta konsekvensen! Dock blir det jobbigt med en lös mage eftersom jag kommer till att jobba på både julafton och juldagen.
Man kan utse några, eller ett par ganska ok 'fuskisar' och sätta en mängdgräns. Då behöver det inte bli kris. Jag tänker äta t ex lite Jansson, lite senap och lite rödbetssallad.
För mig är det värst om jag plötsligt äter socker eller mjöl/fibrer. Reagerar inte lika mkt på rotfrukter, potatis o dyl. Men det är ju individuellt. Man kan inte veta konsekvenserna förrns man provat.
Sen gäller det att lägga av direkt efter julen, så man inte drar ut på slarvandet. 
# 46
Du får fråga dig själv, om du tycker att det är värt det, och är det värt det så NJUT en gång om året !
Jag gillar inte självplågeri…du kanske kommer på efter måltiden att du kunde ha avstått, eller så NJÖT du i fulla drag….och …DÅ VAR DET JU VÄRT DET. Det kanske räcker med ett par matskedar ?
Jag har fixat en Jansson med rättika i stället för potatis. Det är ju ansjovisen som smakar, och inte rättikan, jag åt ett prov och jag gillade det inte. Ska ta ansjovisen på ägg i stället….då får jag ju smaken.
Gjorde på två sätt, rå rättika o förvälld rättika, prova får du se.
Romraf

Vad man äter mellan jul och når spelar mindre roll.. det är vad man äter mellan nyår och jul som är avgörande.
#47, tack för bra svar! Jag tror att jag kan hålla mig till ett par matskedar janson och kanske 1 eller 2 mozartskulor. Jag vet att det inte är värt att gå tillbaka till det gamla livet så det är inga problem. Problemet jag ser är ifall jag blir dålig i magen ^^
#48, tack för tipset =) jag ska faktiskt prova göra det. Jag är verkligen inte kräsen och jag vet inget som jag tvärsäker kan säga att jag verkligen ogillar. Så det är ju värt att testa.
#49 hehe den var bra den Zepp :D och det ligger ju faktiskt något i det ;)
Bered dig på att få ont i magen. Det är inte säkert att det blir så, men det blir ofta så när man fuskar. 
Om jag vore du skulle jag inte tycka det var värt det, en bit Jansson bara för att springa på dass. Men för mig funkar det oftast bättre för magen att äta socker då, än snarare potatis eller bröd - stärkelse.
En bit frukt skadar mig inte lika mycket alltså. Men det varierar ju från person till person hur man reagerar. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#51 jo men en bot frukt känns inte lönt att "fuska med" då kan det lika gärna kvitta. Ska jag fuska så ska jag fuska med något som är riktigt gott för mig. Så nu har jag bestämt mig för att jag ska käka jansons och någon godisbit sen =)
Berättar här sen hur det gick.
alla får inte ont heller så det är bara att testa! Jag klarar både Jansson och sill utan att få ont i magen, ofta blir det inte för då går jag upp i vikt men någon gång emellanåt så…
Så! kan ju berätta att julen blev icke som planerad. På Lille julafton så blev jag sjuk. Fick hög feber och fick jätteont i mina leder i hela kroppen. Mina händer svullnade upp något fruktansvärt så det blev akuten för min del.
Så jag missade att äta min janson och mina godisbitar. Det fick bli på juldagen men jag märkte ingen skillnad alls, kanske lite extra gasig i magen men annars som vanligt…
Tänkte visa en bild. Ser ni någon skillnad?
Själv känner jag ingen större skillnad men när jag ser mig själv på bild tycker jag att jag ser lite skillnad iallafall.
Jag har iallafall mååånga kilon kvar att gå ner =)
(lade den gamla bilden brevid den nya så man ser bättre) 
Grattis….ser du verkligen ingen skillnad ??
Det gör jag, MEN jag ser två väldigt gulliga unga flickor.
det brukar visa sig i ansiktet, kinderna på mig först när jag går ner i vikt.
Kan det verkligen vara sååå många kilo som du säger kvar ?? Jag tycker du är jättefin som du är på bilden……bara du mår bra o känner att du är tillfreds med dig själv, kosten äter vi ju vidare, för att den är bra, och då går vi ju ner i vikt om kroppen behöver det.
Jag har bara tappat 2.5 kg, på 7-8 veckor, men jag är glad för det, och ledsamt att du blev sjuk. Stackars dig.
Julen blev förkylt för mig, men jag åt halva min choklad, och rödbetssallad, mammas inlagda sill på Julafton.
Bra gjort av dig. Lycka till i fortsättningen….hoppas du blir frisk snarast.
Romraf
#54 det syns STOR skillnad! Du ser perfekt ut!
#55, jo jag ser skillnad. Men jag känner ingen skillnad i mig själv :P vet inte hur jag ska förklara det :P
Tack så mycket, ja LCHF är ju en kost som jag kommer ha med mig i resten av mitt liv känns det som. Eftersom de där förbaskade kolydraterna och sockret bara förstör och oavsett viktnedgång eller ej, så mår min mage bättre av att hålla mig ifrån det.
2,5 kilo är ju jättebra!! :D
Jag väger just nu 86 kilo så jag måste verkligen gå ner mer, är bara 165 cm lång.
#56, tack :) vad gullig du är :D
-9,5 kilo nu =)

Grattis.
GRATTIS Noa-Nisse 
Romraf
Här kommer en ny uppdatering :)
Efter att jag gått ner 9,5 kg så blev jag bara så himla trött på allting så jag gav nästan upp allting. Jag tänkte på vad jag åt. Försökte att ta mer sallad och mindre av kolhydrater MEN och det är ett stort "men"… jag har käkat kakor och kexchoklad och drukit läsk rätt ofta. Jag var ganska besviken på mig mig själv efter varje gång jag käkar något onyttigt.
Så jag vägde mig inte alls under hela den tiden och den tiden varade i ca 1,5 månader. Så nu för 2 dagar sedan så tänkte jag "Nej nu måste jag ta tag i mig själv, istället för att gå runt och må dåligt över vad jag äter så ska jag gå tillbaka till LCHF" För när jag åt enligt LCHF så mådde jag hela tiden jättebra. Ställde mig på vågen och tro det eller ej så vägde jag precis lika mycket :S Jag hade alltså inte gått upp ett enda kilo :S HUR kan detta komma sig? Kan LCHF ändra ämnesomsättningen så att vikten stannar upp trots bakslag?
Men iallafall så började jag igen för två dagar sedan och så vägde jag mig idag och då ser jag att jag gått ner till -10 kilo :D så lycklig även om det bara handlar om 0,5 kilo. Det känns för enkelt för att vara sant. jag tränar ju inte liskom :P
Mitt mål är att gå ner 2 kilo till innan jag åker på skidsemester den 11 mars :) hoppas jag kan hålla det!

Du är ung och förmodligen helt frisk.. dessutom så har du antagligen vant dig att lyssna på din kropps signaler om hunger/mättnad!
Vilket då kanske innebär att du inte behöver vara jättestrikt.. så länge du lyssnar på kroppen?

#54 STOR skillnad på bilderna, bra jobbat! Det där med självbild är svårt, tittar jag i spegeln så ser jag inte så stor skillnad, men på bild är det lättare att se 10, 20 kilos förändring.