Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 70482 ggr
Jojo55
66

Egen tikka masala kryddmix

Blir vansinnig! Har surfat som en tok för att hitta ett recept på tikka masala kryddmix men vartenda recept jag tittar på innehåller santa marias färdiga kryddmixpåse som innehåller socker (på andra plats i innehållsförteckningen!) och klumpförebyggande medel. BLÄ! Finns det verkligen inte en vettig kryddblandning att ersätta denna påse med?

[Pennylane1]
13

ajj, jag blev så glad, trodde att det var recept på tikka masala….  hoppas någon har!

Jojo55
0

Missade det lilla frågetecknet…

Jojo55
0

Missade det lilla frågetecknet…

[Pennylane1]
0

ser i en annan tråd, som nyss blev uppdaterad, om kryddblandningar att Margareta har en sådan hemgjord! Hoppas hon hittar hit!

edit

men vad konstigt? Ser att du tydligen sett det redan innan du skrev denna tråd!?

Jojo55
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo, jag vet vilken tråd du menar och ja, jag efterfrågade receptet i den tråden men så tänkte jag att även någon annan kan ju tänkas har ett bra recept på tikka masala kryddblandning. Så nu väntar jag bara på svar…

ScarletMajesty
4
[Pennylane1]
0

ah! Koriander, garam masala, kanel, gurkmeja, paprikapulver ingefära och vitlök. mummmmsfillibabba! God ide att kolla på färdiga recept istället!

Jag ska göra en egen blandning absolut!

Jojo55
0

#6 Tack!

gun92884
3

TIKKA MASALA

• Serves 8

An exotic spice mixture for grilling. Add oil to make a marinade too!

How to make it
  • Place all ingredients in a blender, spice mill, or coffee grinder and pulse to a fine powder.
  • Place in a glass jar with lid.
[Pennylane1]
1

kom ihåg bara att Cumin är spiskummin och inte vanlig kummin som heter Carraway. Annars blir det galen smak på det hela. Dock vet jag inte om jag någonsin sett hela spiskumminfrön. Måste gå bra att ta färdigmald spiskummin.

Fast det finns att köpa på nätet iaf: http://www.kryddlandet.se/products/248-spiskummin-hel.aspx

UlrikaR
0

Hej,

Här har du en kryddblandning. De torra kryddorna går ju att blanda i hop o förvara i ett skåp om man vill och vid användandet så blandat man i tomatpure o olja, som också ingår i kryddblandningen.

Hoppas du blir hjälpt av detta

// Ulrika Glad

gun92884
0

#11 skrivet av UlrikaR

Gllömde du receptet?Oskyldig