Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 5482 ggr
gun92884
0

Risgrynsgröt på chiafrön

1 del chia frön

blandat med

2 delar kokande vatten

och

1 del kokosmjölk

sötningsmedel om så önskas

salt

Låt svälla och strö se'n på

kanel

Voila! Sägs smaka som bra ersättning for risgrynsgrötGlad

konichiwa
0

Är det sant, har någon provat?

Det låter jättegott :-)

goldcamilla
0

Det var något nytt, har själv köpt chiamjöl men det ska man bara ta 1-2 tsk om dagen står det på påsen. Det beror ju på hur stora delar man tar i och för sigFlört.

gun92884
0

#2 skrivet av goldcamilla

Det är inte mjölet gröten görs på, det är fröna.

Jag har inte provat gröten men jag gör en blandning som jag se'n har i kylskåpet och det räcker ungefär en vecka. Min blandning är gjord på 1/3 cup (tredjedel av 2,4 dl för er som kan räkna i huvudet) frön och så ungefär 1/2 liter vatten … ruskar om ordentligt och kollar efter c:a 10 minuter och mosar upp om det ligger några klumpar på botten … av detta äter jag ungefär 4 dessertskedar på min grekiska yogurt varje dag.

goldcamilla
0

Aha, ja det ska ju vara mycket Omega 3 i chiafrön/mjöl. Det var därför som jag köpte mjölet, tror det var någon här inne som tipsade om det. Läste sedan om chiamjöl och det är ju så nyttigt i alla fall enligt denna sida. http://www.hyra.nu/chia.htm

gun92884
0

#4 skrivet av goldcamilla

Jodå, de ska vara väldigt bra. Men, jag drar mig alltid för att köpa mjöl av saker eftersom man inte vet hur länge det har varit malet … eller hur det har förvarats.

Köp frön nästa gång och stoppa i den mängd du behöver i en Bullit eller kaffekvarn … på så sätt kan du också prova andra recept och variationer …