LCHF på TV4 om en stund
Det blir LCHF-debatt på TV 4 kl 23.
Och vad säger iFokus om den debatten? :P
Själv hade jag gärna sett mer slagsmål.. err.. jag menar diskussion ;)
Som halvt opartisk kan jag tycka att det var lite intressant hur ''de andra'' bestämde vad LCHF är för nåt.. De verkade ju inte direkt insatta. Kom inte med särskilt bra argument, frågor eller kritik.
Samtidigt tror jag väl inte på den striktare formen av LCHF, kanske som bantningskur. Men det är var vuxens val. Så länge man inte lägger barn på en strikt LCHF (eller annan extrem diet. Med strikt tänker jag att närapå nolla kolisarna i alla former) så ser jag inget fel i at testa sig fram och följa magkänslan. (Däremot att minska kolisarna, framförallt genom att ta bort sädesslagen, borde vara vettigt även för barn)
Vad som är mest naturligt för människan att äta kan diskuteras fram och tillbaka - sanningen är att ingen vet säkert vad vi åt mest av eller hur långt våra kroppar han anpassa sig till födan/vilken tidsålder ska vi räkna från?. Då får man ju gå efter hur man mår och vad som funkar bäst för en.
Men ett är säkert.. vete är skit. Speciellt helvete ;) Spannmål borde säljas med varningstext. (Fler och fler inom alla sorters dieter börjar prata om just vetets roll i våra sjukdomar, btw. Kanske är det helt enkelt så att vi fått i oss fr mycket under för lång tid, att kroppen reagerat likadant om det var ett annat spannmål.. men spannmål känns inte som något vi fått i oss naturligt i större mängd innan den alra senaste tiden..)
Maten som rekommenderats de senaste decennierna har uppenbarligen inte funkat, sen har vi ju en drastisk livsstilsändring med.
Mina tankar. Var och en gör som de vill..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vad var det för program debatten visades i?
T4 Eftersnack kl. 23,00