Bukspottskörtelinflammation
Aftonbladet har utmärkt sig igen, med hopkok av omöjliga halvsanningar och intervjuer som är helt otroliga med mediahungriga LCHF-motståndare.
Därför vill jag berätta om mina bukspottskörtelinflammationer som inträffade på den tiden jag använde lättmjölk och lättmargarin och i övrigt potatis och mjölmat i min dagliga magra kost.
Jag har haft bukspottskörtelinflammation 3 ggr med ca 3 års mellanrum under en tidsperiod av 10 år.
Jag vart väldigt sjuk vid alla dessa tillfällen och blev inlagd på sjukhus ca 1 vecka varje gång. Man sökte efter gallstenar med ultraljud och röntgen men fann inga, blev även röntgad i njurarna någon gång i samband.
Blev rek. att få opererat bort gallblåsan ändå och det blev gjort för nu ca 11 år sedan. Man berättade att man funnit en sten stor som en valnöt och skrynklig på samma sätt, den ville jag förstås se, men "det låter sig inte göras" var svaret. Kanske för att det var s.k. titthålskirurgi, eller att dom sprängde stenen, sånt har jag läst mig till senare.
Det antyddes i Aftonbladet att även alkohol kunde ge bukspottskörtelinflammation men där måste jag påpeka att det i vart fall inte har orsakat mig någon sjukdom eftersom jag inte brukar nästan någon alkohol alls, möjligen totalt motsvarande 2 flaskor vin/år.
Skulle vara kul att höra fler historier om bukspottkörtelinflammation och LCHF. Kan mat äta LCHF när man har det och kan LCHF orska inflammationen?
Har en vän som ätit LCHF och gått ned i vikt och mått bra men nu är ytterst teksam till att fortsätta då hans chef fått bukspottkörtelinflammation som dennes läkare säger är en direkt orsak utav strikt LCHF.

Jag har bara sett detta hos hundar … pancreatitis … och då är det oftast när de har ätit en massa fett efter att ha varit van vid torrhundfoder som är mest kolhydrater.
Jag hade ofta problem med magen när jag fortfarande åt kolhydrater. Förr i tiden när vi hälsade på vänner så fick jag ofta hemska magsmärtor efter måltider som hade pate eller foie gras eller annat som var fettstinnt. Antagligen gallan som såg sin chans att rensa ut ordentligt.
Det där med utrensning låter ju intressant och väl så troligt att det kan ge tillfälliga övergående smärtor men isf så är det ju bara en fördel att äta något bra fett, som smör eller kokosolja för att sätta igång och tänka på att och varför detta händer och inte låta sig överraskas.
PUFFAR med anledning av dagens TV.
Jag tror inte ett ögonblick på att LCHF skulle orsaka bukspottkörtelinflammation/pancreatitis. Påpekar igen att jag hade detta x 3 under den tiden jag endast använde mig av lättmargarin och lättmjölk, lättfil och stekte/lagade mat i det närmaste helt utan fett.
I det här fallet hade patienten slutat med LCHF och övergått till fettfri kost.
Då blir inte gallblåsan glad och inte bukspottkörteln heller.
Numer pensionär i Nynäshamn
För mig låter det som omöjligt därför att LCHF har precis motsatt effekt.
Det är en antiinflamatorisk kost.
Magen och tarmar och även levern blir mindre inflamerad med LCHF-kost.
Just det, min berättelse visar väl också på det.

Helt omöjligt är det inte att en fetare mat har puttat ut mer galla som fått en sten att fastna i gallgångarna!
Och fastnade gallstenar är en känd orsak till bukspottkörtelinflamation!
Så jo man kan bli sjuk av hälsosam mat oxå.. tex så kan fiskben fastna i halsen!
Frågan är väl om man skall undvika hälsosam mat för det.. tex bara äta skräpmat garanterat utan fiskben?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag kokte soppa på märgben på den tiden också, men lät grytan stå och kallna så att jag kunde lyfta ut fettkakan och slänga bort.
Så gör jag inte numera!

Enligt Katrin så är ju kosten Cissi går på idag att betrakta som en väldigt fettsnål kost.
Just den sortens kost som vi vet orsakar att gallgångar och blåsa beckar igen 
Kostdoktorn borde ha rest sig upp och diagnosticerat henne korrekt rakt av i direktsändningen