Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 7705 ggr
carnym
11

Minskad behåring av LCHF?

Stämmer det att man av denna diet kan få mindre behåring? Jag är kvinna och frågan avser oönskad behåring i ansiktet framför allt. Är det någon som har någon positiv erfarenhet av att det rättar till sig efter en period på LCHF-kost?

yvonnel
0

Det har jag aldrig hört om, tvärtom vad gäller ögonbryn, för mig iaf.

JMW
0

Jag har sån där oönskad behåring i ansiktet. Strån som jag får rycka bort och som är otroligt irriterande. Har ätit LCHF i snart 1 år och inte sjutton har behåringen minskat.

carnym
0

Det var ju inte det jag ville höra..ha,ha. I ett av programmen med Anna Skipper sa hon till tjejen det handlade om att hon såg på hennes armar att hon åt för mycket kolhydrater. Håren var tjockare än vad A.S tyckte att de skulle vara. Jag VET att jag läst någonstans om detta fenomen men hittar det inte längre. Om hormonbalansen blir normal igen så kanske det händer grejer även på överläppen….

JMW
0

Ja det vore ju trevligt om oönskad behåring försvann. Kanske behövs det längre tid än 1 år? Obestämd

Jojo55
0

Mina hår är precis som vanligt! möjligtvis tycker jag att huvudhårets kvalité har blivit något bättre.

[Columba]
0

I Sofie Hexebergs bok "Nytt liv med riktig mat" berättar hon om en kvinna som har PCOS och började äta lågkolhydratkost och gick  ned i vikt och fick minskad hårväxt i ansiktet och på magen.

yvonnel
0

Stråna på hakan hade jag glömt, men dom kommer väl mest pga åldern?

Knaster
0

LCHF påverkar ju hormoner i kroppen och ganska många här beskriver att de blivit "kvinnligare" resp. "manligare" sedan de lagt om kosten. På samma sätt som LCHF är viktnormailserande så är den kanske i många fall också hormonnormaliserande? 
Ifall man då (som kvinna) har ökad kroppsbehåring på grund av förhöjda testosteronvärden så borde det ju vara fullt möjligt att behåringen minskar, rösten blir lite ljusare o.s.v. när man övergår till att äta så här.

Seglarina
0

#7 skrivet av yvonnel

Det är väldigt olika när dom kommer. Min mamma började få dessa redan i 20 årsåldern. Hon granskade ofta mitt ansikte för att se om jag också fick, men nej jag har bara 2 strån i mungipan som dyker upp. Hastigt ryck med pincetten så är dom borta…tills dom är där igen. Jag är tacksam att jag inte fått mammas strån, för dom var många på slutet. Men så åt hon ju inte LCHF heller.Glad

yvonnel
0

Det är en himla svårighet i att hitta rätt strå när man ska rycka bort dom, för det blir stimulerande och dom växer fortare ju mer man knipsar.

Därför får man fler.

[RipleyKatten]
0

Jag rakade av mitt midjelånga hår efter ungefär ett år på lchf, men det räknas inte antar jag.. då jag rakade av det.

Skulle verkligen inte klaga om jag fick bättre skäggväxt. En liten fantasi är att jag en gång kommer ha Sergie Leones skäggväst. Men det kommer aldrig ske.

Men annars nej. Plus minus noll.

yvonnel
0

Fast jag vill inte bli någon Skäggiga Damen!

magma
0

#6: Ett par av symtomen på just PCOS är övervikt och kraftig behåring.

JAUS
0

Jag är man iofs, men min skäggväxt har ökat och ökar hela tiden. Vilket är kul eftersom jag gillar att raka mig. För kvinnor är det nog dock annorlunda.

Sweli
0

Jag fick både mustage och oönskade hår på alla konstiga ställen men av Spironolakton.

När jag slutade med medicinen och började med LCHF försvann all hår.

Till en början tappade jag även håret på huvudet men nu har det slutat efter 8 månader.

[Pennylane1]
0

det där att håren skulle bli fler när man tar bort dem har jag läst är en osanning, en gammal fördom. Ungefär som att man får kramp om man simmar efter maten.

Vattenskugga
0

Detta är vad en skönhetssalong som sysslar med hårborttagning med laser har sagt. Att raka typ armarna gör att fjunet där med tiden blir kraftigare och mörkare men om man använder vax så blir det över tiden glesare och kan efter många år sluta växa. Kräm och klippa med sax påverkar inte men pincett har samma effekt som vax.

att noppa med pincett påverkar syns tydligt på mina ögonbryn som jag noppat i ca 30 år. Ögonbrynen behöver numera nästan aldrig noppas då de oönskade håren inte längre växer ut.

Att rakning ska göra hårväxt kraftigare tvivlar jag på, själv tror jag det är ålder och hormonförändringar som påverkar mest.

[Pennylane1]
0

jag menade allså att rycka bort dem. men jag tror inte heller på att avrakat hår blir kraftigare, jag tror man upplever det som kraftigare för att det känns strävare när håren växer upp efter rakningen. Med det resonemanget (att det blir kraftigare efter borttagning) skulle tunnhåriga knappt finnas då de ju i vart fall klipper eller rakar sig…

Sweli
0

Jag har alltid vaxat mig och håret växte tunnare och tunnare för varje år.

Min dotter vägrade vaxa sig under armarna, hon tyckte att det gjorde ont, så hon använde rakning.

Efter något år hade hennes hår under armarna blivit som en mans skäggstubb. Svarta och hårda hårstrån

När hon äntligen insåg att det var fullt, började hon att vaxa sig.

Nu har ett år gått och hennes hår har blivit mycket tunnare.

[Pennylane1]
0

tja… jag har aldrig vaxat mig under armarna huuuuu! aldrig ens hört talas om att någon gör det!! måste göra skitont!, utan rakar och inte är mitt hår vare sig mörkt eller grovt… det blir tunnare och tunnare.

Sweli
0

#20 skrivetav Pennylane1

Jag vet inte om det är ålder men det beror inte på rakningen Obestämd

Det gör ont kanske de första gånger för att roten till håret sitter väldigt hårt när du rakar.

Efter några gånger lossnar väldigt fort och det gör inte ont. Det känns men det är inte så farlig.

Jag brukade vaxa bikini-under armarna-hela ben. Nu behöver jag inte använder epilator.

Aniara4
0

Alltså, ofta blir ju håret tjockare och grövre ju äldre man blir, särskilt om man är rätt ung när man börjar tänka på det. Så om man börjar raka sig, och sen märker att håret blir kraftigare, så finns det ju absolut ingenting som säger att det inte skulle ha blivit det ändå, om man hade låtit bli att raka.

Jag har vaxat benen och bikinilinjen, och det kan jag tänka mig att göra igen på somrarna, men armhålorna vägrar jag. Det måste ju göra SKITONT, och så besvärligt är det inte att raka där heller.

Seriöst, jag skulle hellre göra en brasiliansk vaxning än armhålorna.

Och för att återgå till trådämnet så tror jag inte min hårväxt har påverkats av LCHF, men om man har PCOS är det sannolikt att den kan göra det.

MsSandra
0

Generellt skulle jag nog tro att har man lite obalans i hormonerna innan kostombytet och de rättar till sig med LCHF så kan man mycket väl se en skillnad i behåring..

Men det är snarare ett resultat av att kroppen kommit i balans liksom :)

Men jag vet inte, jag har inte märkt någon skillnad, jag bara tror!
MVH Sandra

Seglarina
0

Påminner mig nu att jag läste i Sofie Hexebergs bok att hon upplevde att hon fick en massa nya strån på huvudet efter att ha börjat med LCHF.

JMW
0

Hmmm…hur ser man om det tillkommit strån på huvudet? Obestämd

Seglarina
0

Massor av små korta strån som står rakt upp mitt i benan. Har själv varit med om det i något sammanhang, dock inte av LCHF änn i alla fall.

MsSandra
0

det låter inte omöjligt alls.. för dom som går snabbt ner mycket i vikt.. så tappas det en hel del hår längs vägen tyvärr (ibland).. och när man sedan stabiliserat sig lite kommer håret tillbaka (oftast) , ibland tjockare och med bättre kvalite än innan.. (säkert individuellt hur det fungerar.. )

MVH Sandra

Sweli
0

Tappat har jag gjort i massor de första månaderna med LCHF

Kommer tillbaka, det får tiden bevisa.