Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4954 ggr
Phanomea
2012-02-07 22:14
0

PMS

Ursäkta ämnet, men jag måste bara dela med mig och höra om någon annan här har upplevt samma som mig.

Jag har alltid haft en ENORM PMS, mensvärk överallt i kroppen och verkligen verkligen mått piss pga PMS:en i alla år. Jag har dessutom migrän som bla triggas när jag ska ha mens och ibland när jag har ägglossning.

Den här gången så har jag inte känt av NÅT alls… Det är helt sjukt! Jag har bara gått på den här kosten i 2 veckor. Kan det verkligen vara sant att det är det som gör det? Jag har aldrig mått så här bra under min mensperiod. Jag ligger alltid i migrän och diverse andra kramper 1-2 ggr i månaden. Jag brukar dessutom kräva choklad i ohyggliga mängder i vanliga fall, men nu känner jag inget sug efter det alls… Helt otroligt är det!

Jojo55
2012-02-07 22:26
0

Så underbart! Hoppas det böir så i fortsättningen!

opssk
2012-02-07 22:33
0

JA! Samma för mig, dock inte efter 2v, men efter några månader, kände ingen PMS alls och helt plötsligt en dag så fick jag mens utan förvarning! Helt otroligt är det!!! Jag har också hormonell migrän MEN det finns hjälp mot det också. Lågkolhydratkost i samband med extra Magnesium. Jag äter 1200mg/dag och om jag får symtom så tar jag en extra tablett. Det har fungerat jättebra för mig, brukade ta Imigran upp till 6st/månad. Nu har det gått flera månader då jag inte behövt ta någon Imigran överhuvudtaget, detta är helt otroligt. Jag kan verkligen rekommendera detta för det har hjälpt mig så otroligt mycket. Det är den norska läkaren Sofie hexeberg som rekommenderar det i sin bok.

Bivax
2012-02-08 00:29
0

Samma här, har haft svår migrän i 30 år, speciellt vid mens då jag alltid har varit däckad. Nu får jag ingen migrän alls vid mens. Hejdå mediciner, hejdå fruktansvärda smärta, hejdå PMS.

Livsmedelsverket har helt rätt, LCHF är verkligen farligt. För läkemedelsbolagen.

tankgirl
2012-02-08 00:45
0

Jag måste även jag instämma. Även om jag inte haft det så extremt som TS så har det blivit mycket bättre. Både humör och smärtor. Fantastiskt!

csilla75
2012-02-08 20:48
0

Min pms har också blivit liiite bättre sedan jag börjat med LCHF, inte mycket dock. Sockersuget kommer som brev på posten fortfarande. Migränattackerna kvarstår också, lyckligtvis endast i samband med mens nuförtiden. (innan hade jag migrän lite "då och då" =flera ggr/ månad utöver attackerna vid PMS).

Phanomea
2012-02-11 17:07
0

Härligt att det är fler än jag som fått det bättre! :D

Just att slippa migränen är helt ofattbart, det är skamligt att inte läkare tipsar om ändrad kost för oss med migrän. Det är ju en fruktansvärd åkomma att behöva dras med. Imigran är väl inte helt nyttigt att poppa i sig hur mycket somhelst heller. För mig är det dock det enda som hjälp innan. Nu har jag börjat med magnesium och D-vitamin tillskott också :)

Bivax
2012-02-11 21:18
0

Phanomea, jag håller helt med dig, det är skamligt att inte läkare tipsar om ändrad kost mot migrän.

Får erkänna att jag blev helt besatt av att läsa om ketogen kost när jag upptäckte att det faktiskt hjälpte mot migrän. Finns en del forskning på engelska för den som är intresserad:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2898565/?tool=pmcentrez

Här står bl a att läsa att en ketogen kost kan hjälpa vid neurologiska sjukdomar som migrän, epilepsi, cancer, Parkinsons, Alzheimers, autism, Depression, narkolepsi och en rad andra sjukdomar som jag inte ens förstår vad de är.

http://pediatrics.aappublications.org/content/119/3/535.full

En summering av den ketogena kostens historia, dess användningsområden etc.

Jag har blivit en nörd när det gäller detta ämne. När man plötsligt blir så gott som fri från svår migrän efter 30 års helvete, då är det lätt att bli besatt av frågan: Varför? Varför funkar det? Varför har ingen läkare tipsat om det här? (Utom Annika Dahlqvist.)

Väldigt intressant med alla dessa människor som mår bättre av denna kost. Man blir arg att läkare inte talar om detta utan bara skriver ut mediciner. Läkemedelsindustrins inflytande är starkt.

Och Livsmedelsverket ska vi bara inte tala om. Ett statligt verk som faktiskt gör skada – med våra skattepengar.

Seglarina
2012-02-12 14:53
0

Åh, suck Gråter jag har i princip varit självmordskandidat 2 veckor varje månad i hela mitt vuxna liv mellan ägglossning och mens. Det var som att gå in i en svart tunnel, då det ända jag kunde göra var att vänta på ljuset i form av mensen.

För 15 år sedan tog jag bort amalgamet i tänderna och fick injektioner med B12 vitaminer. Detta gjorde att jag fick det bättre. Eftersom symtomen innan dess blev starkare och starkare för vart år hade jag sannoligt behövt en sjukpensionering och jag inte tagit bort amalgamet, eftersom det inte går att säga på en jobbintervju att "2 veckor i månaden kan man inte räkna med mig" och få ett jobb.

Tänk om jag hade vetat om att jag kunde ta bort kolhydrater och spannmål som jag personligen kastar mycket skuld på. Så mycket mer skatt jag hade kunnat betala. Naturligtvis är mitt liv viktigare för mig, men man tycker att samhället borde bry sig om samhällsekonomin. Fredrik R vill ju att vi ska jobba så mycket som möjligt, då får han väl också ge oss möjlighet att vara friska, eller hur?