Strikt lchf : vitaminer o mineraler.
Hej!
Jag har nu kört lchf i 1 år, jag gillar att köra strikt och mår bäst av det. Jag äter väldigt ensidigt då jag är inte stor i maten utan äter mest för att bli mätt o stå mig!
Dagar ser till 90% ut såhär:
Frukost : 3 ägg mosat i massa smör. kaffe med 1 dl grädde i.
Lunch : 2-3 stora köttbitar med massa smör/bea-sås (2st omega 3 tab med 70%koncentrerad fiskolja och 1 D-vitamin tab.
Kvällmål : 150gram tonfisk, 2 st ägg blandat med citronmajonäs.
Jag har kollat upp lite vad min mat innehåller för vitaminer o mineraler och det jag främst blir orolig för är fall jag får i mig tillräckligt Kalium (Ca)? Jag tränar väldigt hårt också.
Och sen undrar jag eftersom solen nu är framme en del och jag är oftast ute då den är framme, kan man lägga av med D-vitamin nu tro? Hur länge behöver man vara i solen för att få i sig tillräckligt med D-vitamin?
Äter grönsaker ibland och då försöker jag få i mig gul paprika, men är det någon mer grönsak som jag då och då bör äta lite av? Är inget stort fan av dem dock.
//Hampus
det finns en bra sida angående vitaminer o mineraler som heter
bra info och vilka livsmedel som innehåller vad.
jag brukar äta D-vitamin från 15 aug - 1 april varje år, funkar jättebra för mig. Denna vintern har jag även plussat in magnesium och kalcium eftersom jag har fasat bort kaffet- koffein dränerar kroppen på detta.
ägg är ju supermat - bra att du äter det. Kanske ska du försöka variera dig lite mer på din kost så du inte föräter dig på något. Kanske ska du försöka äta lite mer fisk - jag själv har svårt för fisk men håller på att lära mig…
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Tack, ska kolla där!
Fortsätter nog ta slut på burken med D-vitamin för annars är dem nog "gamla" tills nästa vinter.
Jag tar magnesium ibland, kan känna det i vaderna när det behöva haha. Dricker också mycket kaffe o tyvärr väldigt lite vatten.
Kanske jag ska börja med magnesium o Kalciumtabletter då, låter som en bra kombination på mig då jag tränar mycket, dricker mycket kaffe o verkar inte få i mig tillräckligt Kalcium.
Tonfisk är ju fisk? äter ju fisk varje dag. Eller tänker du mer på lax osv? (är student o har dålig ekonomi)
Tonfisk är fisk - jag tänker nog på olika typer av fisk som man lagar själv. Lax är nog inte den ultimata fisken då den odlas. Jag tänker på vildfångad fisk. Men tonfisk är bättre än ingen fisk alls..Bor du vid kusten kanske du kan fiska själv eller har vänner/släktingar som fiskar?
jag läste på ett ställe att när man dricker kaffe så tar det 2 timmar innan tarmen jobbar som den ska igen.. man vill ju gärna ha en kopp kaffe på maten.. och då har koffeinet den inverkan att tarmen inte tar upp all näring och på så sätt dräneras man på vitaminer/mineraler.. testa gevalias koffeinfria kaffe - det är faktiskt jättegott. och innehåller ungefär 3 % koffein - det går inte att få bort all koffein vid processen.
Det första blir nog att ta tag i Kaffedrickandet, jag dricker på tog för mycket kaffe, gärna flera flera dl direkt efter maten….Koffeinfritt alltså, aldrig prövat men får nog ta o göra det :)
Tack för svaren!
om du är stordrickare av kaffe så fasa ut kaffet försiktigt -under en vecka -annars kan du få en duktigt stark huvudvärk och du kan känna dig väldigt trött..och grinig
om du dricker vanligt kaffe på förmiddagen så kan du fasa in koffeinfritt under eftermiddagen samtidigt som du drar ner antal koppar.

Angående D-vitaminet är det så att det har med vilken vinkel solen står över horisonten.
För liten vinkel och inget bildas i huden oavsett hur ljust det är
Enda gången solen räcker till är när din skugga är kortare än dig själv
Här i norr är det egentligen bara under sommarmånderna.
D-vitamin tillverkas i huden bara på sommaren, från maj till augusti ungefär och bara mitt på dagen. Men då räcker det med en kvart (lite längre när man blivit solbränd). Resten av året får man komplettera med tabletter eller droppar för att få tillräckligt.
Är det kalium (K) eller kalcium (Ca) då är orolig för att få för lite av? Kalium får du från havssalt eller natriumreducerat mineralsalt, vill du inte salta på maten så ta lite (1krm till 1 tsk) salt på tungan och skölj ner med vatten.
Kalcium får du från ost, strömming, nötter, mandel och spenat (Fineli).