Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2552 ggr
Tove-
0

Kär i smörgåsar....

Hej!

Jag har under en ganska lång tid intresserat mig för LCHF och jag har helt slutat med ris, pasta, nudlar o.s.v.

Potatis och andra rotfukter äter jag ibland eftersom att jag är semi-vegetarian (alltså att jag äter fisk ibland) och om jag skulle utesluta rotfrukterna skulle det inte finnas mycket kvar för mig att äta…

Dock har jag ett enormt sug för mackor. Jag skulle seriöst kunna byta ut alla måltider mot mackor, jag älskar verkligen smörgås!
Det brukar bli 2 mackor till frukost och 2 mackor när jag kommer hem från skolan. Det kan dessutom slinka ner någon macka på kvällen, både i väntan på middagen och efter middagen när sötsuget kommer smygandes… Hur tusan botar man detta beroende?

Jag har provat andra saker till frukost, ägg och makrill, omelett, fet yoghurt med bär o.s.v. men jag tröttnar alltid och går över till mina smörgåsar efter några dagar. Det är inte så att jag blir äcklad av de andra typerna av frukost, det är bara så att smörgåsarna är mycket godare och till slut tänker jag "skit samma" och går tillbaka till bröden.
En okej kompromiss brukar vara att endast ta en macka och ösa på med pålägg. Typ kostdoktorns "omvända dietistmacka" och det funkar fint. Dock betyder ju detta att jag ändå får i mig bröd…

Dessutom har jag prövat några av de vanliga substituten för börd, såsom oopsies, men det blir inte samma sak.

Finns här några inbitna mack-älskare som lyckats bli av med "beroendet" och som kan tänka sig att dela med sig av sina tips?

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Tove-
0

Jag kan tillägga att jag inte är ute efter att gå ner i vikt, men jag vill gärna bota min otroligt uppblåsta mage!

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Mooniq
0

jag har levt på mackor. med en mycket bångstyrig mage som resultat. att älska mackor är att älska socker.. men vi ser inte bröd som socker, eller hur..

kanske är det just det ljusa brödet som frestar dig mest.. eller äter du det mörkaste, beskaste brödet med mycket frön i - tror det kallas skovsman danskt eller tyskt bröd

jag skippade allt spannmål, ris, pasta och potatis, frukt o juice och magen blev frisk, på bara några dagar..

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Vattenskugga
0

Dessa äter jag när macksuget blir stort dock är det inte så ofta utan typ 1-2 ggr i månaden. Detta recept är det som för mig smakar närmast det jag åt förrut särskilt om det rostas innan jag har på smör och ost. http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/ellies-frukostbullar-lchf/

Magica1970
0

Jag gör mandelbröd i micron.

• 1 ägg
  • 0,5 dl mandelmjöl
  • lite salt
  • 1 krm brödkryddor
  • en skvätt olivolja

Rör ihop och häll ut på en assiett. Kör 2 min på högsta effekt. Färdigt! Och gott :D

Siggebus
3

Här har du en MYCKET svår missbrukare av mackor!! Glad

Jag kan nog, utan att överdriva alltför mycket, påstå att en stoooor del av min övervikt är orsakad av just mackor!

Jag kunde äta 7-8 mackor i en följd när det var som värst och detta gjorde jag ibland 2-3 gånger om dagen speciellt då när jag inte "orkade" laga mat. Rynkar på näsan

Jag skippade mackorna direkt när jag började med lchf men när jag hade mina "återfall" av kolhydratsbegär så var det mackorna jag tog till - inte godis eller annat liknande.

Som det är nu idag så rör jag inte skiten längre - åt kavring till jul men blev genast uppblåst och knipig i magen igen.

Jag skulle tro att det är sockersuget som sätter in - det är ju mycket socker i bröd och även om man kanske hittar ett alternativ så är det inte säkert att det funkar ändå.

Jag bakade sådana där lchf-"franskbröd"bullar. Skulle fryst in för att ha iband bara vid ev fika etc. HA! säger jag bara!Förvånad

Min hjärnas njutningscentrum eller vad man kallar det - kom ihåg mitt ätbeteende vid brödätning och jag klämde i mig allihopa!! Gråter

För din del som inte har viktproblem OCH du säger dig kunna hantera att bara ta EN macka - varför inte göra det då?

dejsi
0

Siggebus: Väldigt bra inlägg, har inget att tilläggaSkrattande

Tove-
0

#2 Ärligt talat älskar jag allt bröd. Både vitt och grovt!
Och ja, jag förstår att magen blir frisk om man tar bort allt det där, problemet för mig är som sagt hur man tar bort det ;)

#3 Tack för tipset! Synd bara att bakepro ska vara så dyrt… Helt omöjligt för mig att ha råd med. :(

#4 Fungerar det att göra i ugn? Vi har liksom ingen micro, hehe. Och är mandelmjöl typ mandlar som man mixar själv?

dejsi
0

Sportfirman Nike har en slogan som är bra "Just do it", vad gäller att sluta med allt bröd. Det är svårt men det går.

Tove-
0

#5 Jag känner igen det där att äta 7-8 mackor istället för mat… Någon gång när jag har varit ensam hemma vid middagstid har jag klämt en hel mängd mackor, usch vad illa man mår, men oj vad gott det är! Och precis som du säger så är det mackor som står på menyn, inte godis, när sockersuget sätter in.

Dock känner jag inte riktigt att det bara är själva sockret som är en tilldragande faktor. Jag älskar liksom hela processen runt smörgås-ätandet. Att få sitta med en morgontidning framför sig och dricka te som man doppar mackorna i. Allt blir så mysigt! Och det är nästan det som jag saknar mest när jag byter ut brödet mot makrill…

Jo, allstå jag skulle ju kunna köra på att äta en enda macka med mycket pålägg till frukost - om det inte var för att min mage sa emot. Den blir uppblåst även om jag bara äter en macka, dock inte riktigt lika uppblåst som när jag äter 2. Det är mest därför jag vill vänja mig av med frukost- och mellismackorna.

Siggebus
1

Ja, känner du av negativt att bara äta EN macka så är det väl inget annat att göra än att lägga av helt antar jag.

Att lägga av med något som man gillat så mycket är en procedur - en sorts avvänjningsprocedur som absolut inte blir utan motstånd!

Jag brukar säga att jag har en liten "djävul" på min ena axel som gör allt för att övertyga mig om att "visst du kan lägga av så småningom….men BARA INTE JUST NU!!!" SkrikandesFlört

Det du berättar om hur du känner runt omkring det här med mackorna tycker jag visar på att det är känslomässigt också och det kan ju vara ett problem.

Men i slutändan - vill du lägga av med bröd så kommer du ändå tillbaks till att man måste "klippa navelsträngen" i slutänden. Hur man gör det är förstås individuellt.

Själv är jag en sån person som måste klippa direkt och inte dra ut på det.

Mooniq
0

Klart att man gillar proceduren. min fråga blir ju direkt - socker i te? oxå.. alltså blir det ju en sockerbomb i alla fall.

att vara sockerberoende betyder inte godis, glass o läsk alla gånger.

att vara sockerberoende är att inte kunna stoppa sig när det gäller tex smörgås, te med socker, juice, frukt, pasta, frukostflingor, pommesfrites etc etc..

jag var en sån person som lätt drack upp 3 liter juice på mindre än 1 timme -för jag var ju sååå törstig - jag drack aldrig läsk.. för juice va ju så nyttigt.. jojomen…?!?

jag levde på bananer, äpplen o päron under en period - för det var ju så nyttigt.. och jäklar va dåligt jag mådde.. sen lärde jag mig att steka banan och hälla på vispade ägg o göra äggröra - för det va ju så nyttigt med frukt.. och jag kunde inte slita mig heller.

om jag drack filmjölk så var det minst 1 msk socker i.. o lite kanel.. för mejerivaror - är ju så nyttigt.. för att inte tala om mjölk - om jag köper hem mjölk så tokdricker jag tills det e slut.. alltså köper jag aldrig mjölk….

tja. lite om mitt tidigare liv…

Skrattande

sussie
0

Det som kallas Godaste LCHF-brödet tycker jag jättemycket om, det är faktiskt "riktigt" bröd men utan mjöl!

Colgatetjejen
0

#10 låter lite som mig det där. Massor med färskpressad juice - sååå nyttigt.

tvingade i mig frukt (som jag egentligen inte var så förtjust i) för att det var ju såå nyttigt. alltid med samma resultat, att jag var tvungen att springa till toaletten en stund senare.

Annars betyder sockerberoende här godis. Godis godis godis.

Ändå så kan jag tänka mig att rent godis kan vara lättare att släppa än tex frukt eller just mackor. -för finns det ändå inte en tankte i bakhuvudet som säger "nyttigt med vitaminer/ smörgås är ändå mat" ?

Tips till tove- . - gör en mellanmålstallrik och prova ifall det funkar. Det äter jag ibland som mindre mål till lunch om jag är hemma eller sent på kvällen efter jobbet.

tex:  skivad mozzarella, avokado, några skivor ost, ett par oliver, körsbärstomater, en klick CF eller mayo.  lite salt och peppar på!  Det blir en del att pilla med medans man läser tidningen

Annars är nog hetaste tipset att koncentrera sig på vad man ska äta, inte vad man inte ska äta… :)

[förgätmigej]
0

Ett tips till. Kolla: Marianns LCHF mat & bak(blogg). Hon har gjort bröd baserat på kokosnötsmjöl, som är goda. Jag tycker särskilt om hambyrgerbröd/tekaka.

[RipleyKatten]
1

Anna Hallens LCHF-frallor i den där för kvinnor boken är det bästa jag käkat. Lär antagligen inte byta ut det. Både konsistens och smak är perfekt.

Mooniq
0

jag gör min variant på lchf-bröd

2 msk fiberhusk

2 dl mald/riven sötmandel eller pumpakärnor

2 tsk bakpulver

4 dl riven ost -gärna stark ost för god smak

6 ägg

blanda allt. Bred ut med slickepott på bakplåtspapper,  smeten täcker precis ett ark.

grädda i mitten av ugnen ca 10 min - 225 grader

låt svalna - skär rutor

frys in eller förvara i kylen.

går bra att använda som pizzabotten/varm macka och att rosta

extra gott att blanda i 2 msk oregano/pizzakrydda

eller ½dl finhackad oliver eller solmogna tomater.

[Pennylane1]
0

Mina brödbullar har rönt mycket uppskattning, inget dyrt bakepro heller!

Sindri
1

Jag tror på att bryta direkt med mackorna! Ta fram allt du brukar ha som pålägg, lägg det i bitar på en tallrik istället och ta fram en liten gaffel och ät med. Tänk på att du slipper få fettfläckar på tidningen!

Försök inte låtsas att det är mackor - bara bryt! En alkis som sitter och ölar hela lördagarna provar inte att göra detsamma med alkoholfri öl.

Du måste bryta ett beroende. Hitta andra saker du tycker är roligt att pyssla med - och goda. Visst är mackorna ett slags socker beroende. Allt mjöl blir ganska snabbt socker i kroppen.

När du så småningom gått igenom den värsta abstinensen med sorg och ångest och allt, då kan du börja prova olika LCHF-bröd och se om du verkligen har behov av dem.

Det enda jag äter är små frökex med ost ibland bara för att jag gillar det knapriga.

Och tro mig - jag har ätit mackor!!!!! Bakade jämt - alla sorters bröd, t.o.m. hårt!

Jojo55
0

Jag har provat att baka ett antal lchf-bröd men aldrig blivit nöjd med det. Det bästa alternativet om man absolut vill ha en macka är low-carb brödet från carb zone tycker jag. Alternativt flatbröd eller finncrisp. Ett annat alternativ är att helt enkelt äta det bröd man verkligen gillar men inte oftare än vad ens hälsa/viknedgång tillåter. För min del funkar det att äta rn riktig macka någon gång i månaden.

Du ska också veta att när man har ätit schf en tid så försvinner såsmåningom suget efter kolhydratrika födoämnen och om man ändå äter det så tycker man oftast inte att det är så himla fantastiskt gott.

[Pennylane1]
0

läs i min tråd, mitt bröd lyckades omvända flera som sa precis så! Flört

Tove-
0

#11 Nej, aldrig socker i te. Dessutom så har jag egentligen inga problem med att inte överäta. Det har bara hänt ett par gånger att jag tryckt i mig mackor, i vanliga fall blir det "bara" 2 åt gången. Brukar inte heller proppa i mig andra livsmedel, utan kan relativt enkelt tänka att "nu räcker det".

#12 Låter intressant! ska kollas upp!

#13 Låter som ett väldigt smarrigt tips och jag skulle absolut kunna tänka mig att äta det till exempelvis lunch, men det är inte samma sak som att äta macka till frukost, hehe. Det är just det som är problemet, jag tycker väldigt mycket om olika LCHF-vänliga alternativ men vad jag än äter så saknar jag alltid frukostmackorna…

#14 Ska ta mig en titt på bloggen!

#15 Okej, det ska jag absolut kolla upp!

#16 Tack för receptet! Vart hittar man fiberhusk?

#17 Åh, bra recept! Pofibrer kan väl hitta i vanlig mataffär, eller hur?

Tove-
0

#18 Tro mig, har jag försökt att bryta helt. Jag har klarat mig i uppåt 3 veckor utan bröd, sedan helt plötsligt slår allt tillbaka mot mig och jag fullkomligt springer till brödpåsen och fiskar fram ett par mackor…
Jag vet inte vad jag gör för fel, men det verkar inte gå att sluta med bröden. Det är 100 gånger lättare att sluta med kakor och godis… Så himla konstigt!

Hur gör man när brödpåsen skriker på en ifrån skafferiet? Hur tusan får man bort känslan att man lika gärna kan skita i frukost om man inte får sina älskade mackor?

19 ja, folk brukar påstå att kolhydrats-suget försvinner, vilket jag håller med om. När jag har kört lite striktare är jag inte ett dugg sugen på godis eller kakor, men brödet kan jag aldrig sluta tänka på!

Förra året var jag jätteduktig, åt inte en endaste godisbit eller ett endaste pastastrå, men jag klarade inte att vara utan frukostmackorna… Jag blir typ lycklig av att äta bröd Rynkar på näsan

hemul
0

Felet är att du går till fel brödpåse. Om du avstår från allt vad bröd heter ett bra tag så ska du se att du tycker mackor på surrebröd smakar fina fisken sen! Flört

Tove-
0

surrebröd? Tungan ute

Jojo55
0

#20 Okej, jag gör väl ett nytt försök då men det blir det sista!

sussie
0

Du ska så klart inte ha bröd hemma om du vill sluta med mackaor! Måste man rusa iväg til affären kanske suget inte skriker lika högt…

Mooniq
0

fiberhusk brukar stå vi glutenfria mjölsorter

[Pennylane1]
0

# 21  Pofibrer brukar också stå vid de glutenfria varorna,

hemul
0

Tove - surrogatbröd. Skrattande

Tove-
0

#26 Lite svårt för mig att inte ha bröd hemma när övriga 3 familjemedlemmar också äter bröd ;)

#27,28 okej bra, då hittar jag nog! =)

#29 Typ olika substitut för bröd? =)

Tove-
0

Jag tror att jag ska avvänja mig lite halvlångsamt…

Jag ska börja med att denna och kanske nästa vecka begränsa mig till en macka per frukost och mellanmål. Absolut inte byta ut lunch/middag mot bröd.

Veckan efter det ska jag sluta med mellis-mackan och endast äta en macka till frukost.

När jag sedan känner att jag är redo slutar jag även med frukostmackan.

Håll tummarna för att det funkar!

Magica1970
0

Mandelmjöl med extra lågt kolhydratinnehåll hittar du i LCHF-butiken på nätet och i vissa livsmedelsbutiker. Jag har en ätardag i veckan då jag, efter en ägg- och baconfrukost, tillåter mig att praktiskt taget frossa i mandelbrödssmörgåsar (mycket smör, skivat ägg och kaviar; jag är mer liberal på min ätardag :)).

Anledningen till min ätardag är att jag deffar i veckorna.

Din plan i #31 låter vettig och jag håller tummarna för dig :)

Internettan
0

Tove-

Det finns mer i bröd än socker som man kan vara beroende av. T ex gluten. Det måste inte vara just sockret för i så fall hade man ju blivit nöjd med vad som helst med socker i. Just bröd är något som många blir särskilt sugna på och ofta är det just glutenet.

Vissa människor som slutar med gluten men ändå fortsätter äta glutenfritt bröd blir av med den uppblåsta magen. I mitt fall blir jag lika gasig ändå, så det är nog kolhydraterna i sig som är problemet för mig. Man får prova.

Om du känner att du klarar att äta en enda macka och tillåter dig själv att äta lite mer kolhydrater så kan du ju baka eget bröd utan gluten. Själv kör jag med massor av ägg, mandelmjöl och kokosnötsmjöl men lägger också i solrosfrön, råriven morot, råriven potatis och riven kokt potatis. Har i en burk kokosmjölk också som vätska. Äter inte detta bröd varje dag men när jag vill ha en smörgås så tycker jag att det ändå blir mer mat med potatis och morot i än med vanligt spannmål. Samtidigt blir det lite mer kolhydrater så man blir nöjd.

Prova dig fram till vad som känns bra med mängder och ingredienser i ditt bröd. Om man bara äter en macka om dagen kanske det inte gör så mycket om det ingår lite potatis?

"Every point of view is a view from a point."