Galna tankar, cravings, sötsug osv!
Hej!
Nu har jag inte ätit en enda godisbit efter nyår, inget "fusk" eller liknande utan bara strikt lchf. Det känns hur bra som helst och jag mår även väldigt bra!
Men ibland, från klar himmel kan ett sötsug sätta igång och det är så j*kla starkt helt enkelt. Jag är starkare och står emot men vilka tankar som sätter igång. "ska ha! måste ha! ge mig!" -skriker kroppen.
Lösgodis är det jag mest länktar efter, en stor stor godispåse som jag bara vill slänga i mig framför en film. Gärna själv så ingen ser mig.
Jag får ibland tankar som går runt "varför tar jag inte bara och köper en enorm påse lösgodis i vräker i mig, jag förtjänar det!" Jag är en sån som äter tills jag mår dåligt, även om jag mår dåligt och slutar inte till påsen är slut helt enkelt. Eller sån var jag förr, jag vet inte riktigt hur jag är nu om jag ska vara ärlig.
Jag är även den där personen "allt eller inget" jag kan inte bara ta en liiiten kaka till kaffet för då sätter sötsuget igång igen och har jag väl redan ätit en kaka så tycker jag att jag lika gärna kan slänga i mig lite allt möjligt eftersom jag redan har förstört dagen med att "fuska"
Hur kan era tankar sätta igång ibland? Och varför vill min kropp så hemsk gärna ha en stor påse lösgodis, jag mår ju riktigt dåligt när jag väl har vräkt i mig en….ändå är det de kroppen vill ha!?
Någon som vill dela lite tankar? :)
Oj, det är mig du skriver om…! Jag fungerar prexis på samma sätt. Allt eller inget. Men jag får sällan attacker om sötsug, tack o lov. Men ibland kan hjärnan få en fix idé om pizza, händer nångång per år.. jag går runt med ett helvetiskt sug några dagar sen ger jag efter och köper en pizza, äter 5-6 tuggor, blir illamående, magen sväller direkt. sen vill varken hjärna eller kropp ha pizza .
när det gäller smågodis/chips/godis så kommer suget mer o mer sällan men jag ger efter om jag är bortbjuden men då äter jag max 2 kakor.. och klarar att hålla den gränsen, men de första 2 åren så tackade jag nej konstant - bara för att jag var så rädd för att inte klara av att hålla mig sen..
så jag tycker att mitt liv har blivit bättre och sötsugsattackerna dyker upp mer sällan, det är jag jätteglad för

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Haha det är nog fler än vad man tror som har detta "problemet" kroppen vill ju trots allt oftast ha detta söta/kolhydrater med allt fett i. Jag kommer inte ihåg vart jag läste eller hörde det med jag har hört att socker är 7 gånger mer beroendeframkallande än kokain eller vad det nu var. Tror verkligen det stämmer! Usch….socker är hemskt! haha.
Men ja, lchf har verkligen hjälp en med sockerberoendet och sötsuget. Okey att man får sötsuget, men nu klarar man ju att stå emot det oftast. förut gjorde man ju inte det. inte jag iaf.