Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7530 ggr
Chalin3
0

Blå Bands bearnaisesås

Är det någon som har enförpackning av denna sås hemma som kan ge KH andelen i den?

Har två påsar här hemma men ingen låda så jag kan inte kolla. Vill så gärna äta den men vill iaf ha lite koll på hur många KH det är.

mackans
1

Pulversås?

Isåfall garanterat för mycket KH. Dessa brukar ju vara baserade på stärkelse.

[Pennylane1]
0

http://www.icasvenskmat.se/Shop/Index.php?sArtId=122489

3,5  gram kh per portion (0,5 dl)…. förutom all skit då…

visserligen står det hollandaise  också… men de är väl ungefär detsamma i innehåll

hemul
0

Står inga mängder men ingredienserna låter inte kul.

http://www.blaband.se/#/se/produkter/saser/pid/3266/

[EDIT]

Pennylane hann före. Skrattande

Fiana
0

I det här fallet blir det i princip helt sant när man säger "det är bara skräp i den". Nu har de lite jobbig flash driven hemsida så kan inte kopiera in hela innehållsförteckningen och det finns ingen näringsdeklaration - men så här ser den ut innan de faktiska kryddorna börjar (kom ihåg de går från mest till minst innehåll):

Modifierad majsstärkelse, vegetabiliskt fett, glukossirap, skummjölkspulver, laktos, lök, emulgeringsmedel (E451 och sojalecitin), salt, mjölkprotein, jästextrakt, maltodextrin, syra(citronsyra)

eller om man "översätter" det lite:

Raffinerade kolhydrater eventuellt med GMO rester, dåligt eller mycket dåligt fett lite beroende på, socker, avfettad mjölk i pulveriserad form, mjölksocker, lök,  emulgeringsmedel i tillsatsformat och dessutom med soja vilket ska vara extra illa, salt, mjölkprotein, smakförstärkare, extra supersnabb kolhydydrat, citronsyra i tillsatsformat.

Betraktar mig inte som någon extrem undvikare av "tillsatser" och liknande - men den innehållsförteckningen är listande av bara "skit" tyvärr, blir inte mycket värre än så.

Fiana
0

#2 Den innehållsförteckningen är nog gammal dock - synd den innehöll i alla fall äggula :P - men i princip inget företag idag vågar ju skylta med smakförstärkare i form av "mononatriumglutamat" utan gömmer det ju alltid numera under "jästextrakt". Och är som sagt för hollandaise - fiskextrakt har de nog inte i bearnaisen och ingen dragon - dock hade den ju i alla fall äggula och saknade glukossirap….

Chalin3
0

Tack för svar. Ja innehållsförteckningen hittade jag också på deras hemsida men inte någon näringsdeklaration.

Ja det blir ju en del KH om det är 3,5 g per 50 ml…

Får väl låta bli att ta så mycket då…. hade hoppats att det inte var så mycket i den iaf.

Fiana
0

#6 Skulle nog mer oroa mig för ingredienserna än kolhydratsmängden i det här fallet. Vore nyttigare om du åt rent socker tyvärr.

Minorca
0

När det är kris och det blir pulversås så brukar jag ta betydligt mer smör i min, ungefär dubbelt med smör.

Chalin3
0

Det är ju bara så att jag tycker att just den är så förbaskat god.

[Pennylane1]
0

#2  ja det var konstigt att det stod  Bearnaise överst och sen Hollandaise iallafall!

Fiana
0

#9 pja det är ju gott om både socker och smakförstärkare i så det är ju inte så konstigt - nu är ju inte just blå bands något extra illa jämfört med andra pulversåser - de är tyvärr i princip 100% skräp allihopa. Sen är det väl ingen som dör av att äta lite skräp någon gång då och då, men äter du så mycket av den att kolhydratsmägden är ett problem - då har du redan ätit så mycket att innehållet är ett ganska rejält större problem för din hälsa än kolhydraterna.

Så du får väl fundera på om det är värt det om du tänker att 90% av pulvrets innehåll du häller där i smöret är sämre för dig än om det vore rent socker eller mjöl du hällde i. Är det fortfarande värt det? ja då är det väl värt det och du kan strunta i exakt kolhydratsmängd.

Man behöver inte jaga alla små saker på innehållsförteckningar, men det blir ju viss skillnad på om det är något med lite grann most slutet och det mesta i varan är ok eller om största delen är gjort av sådant som inte är så bra.

Smågodis är också gott ;)

Chalin3
0

Näe det var lite så jag tänkte, fast du förklarade det bättre =)

Men det var just att jag hade verkligen ingen susning om hur myckt KH det kunde röra sig om.

Sedan är det ju verkligen inte något jag äter dagligen.

Men nu vet jag iaf på ett ungefär och jag kan säga att middan blev jätte god Tungan ute