Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1471 ggr
evalottaek
0

Sukrin och syra-bas-balansen

Hej!

Är ny här och försöker lära mig allt om lchf!

Jag har dock en fråga som jag inte kan hitta nåt svar på. Är det någon som vet om sukrin påverkar syra-bas-balansen?

Äter ph-kalk då jag vill bli fri från den obalans jag tror att allt socker har ställt till med i min kropp, men då tänkte jag inte på att sukrin kanske påverkar på samma sätt som vanligt socker.

Nån som vet?

Lotta

Zepp
1

Sukrin går rätt igenom!

Sen det där med syrabas.. det är mest geshäft.. kroppen reglerar det väldigt noga.. blir det fel med acidos/alkalos är man nära döden för då upphör flera livsfunktioner.

http://www.merckmanuals.com/home/hormonal_and_metabolic_disorders/acid-base_balance/overview_of_acid-base_balance.html?qt=&sc=&alt=

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

evalottaek
0

Tack för ditt svar! Gick in på länken och läste, mycket information! Så du menar att det rättar till sig själv när man undviker socker eller att kroppen inte kan få ett överskott på syra överhuvudtaget?

Har läst ganska mycket om syrabas och tycker mycket stämmer. Dock har jag inte någon koll på vetenskapliga studier.

Zepp
1

Så länge man ger kroppen den näring den behöver så regleras det mesta av sig självt.

Och vi kan som sagt inte bli sura eller alkaliska.. för då dör vi.. kroppen håller PH inom en snäv gräns, då de enzymer som reglerar de mesta kroppsfunktioner är beroende av exakt PH.

Vad man däremot kan vara uppmärksam på är att man får i sig de mineraler och spårämnen som behövs.

Överskott av syra eller bas utsöndras.. det är egentligen bara i extrema situationer som allvarliga situationer kan uppkomma, typ förgiftning o sådant.

Tex så är det värdelöst att testa PH på saliv, urin, eller utandningsluft.. då de inte korrelerar med blodets PH.. får man i sig för mycket syra utsöndras detta och både urin och saliv blir surt.. utan att blodet har något annat än normalt PH.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.