Läkerol?
En av mina stora laster är: Läkerol. Men när jag kollade på innehållsförteckningen idag såg jag att de faktiskt innehåller en hel del kolhydrater, trots att det står "sugarfree" på asken. Nu tar man kanske inte så många i taget, men utspritt under en dag kan det ju ändå bli en del.
Hur är det egentligen med Läkerol; Ger de onödigt många kolhydrater, kan de bromsa viktminskning och triggar de sockersug?
Tacksam för svar!
För min del triggar det socker suget! Man tål olika mycke klohydrater, jag kan inte äta något sockerfritt om jag ska gå ner i vikt tyvärr.
hälsningar Pillan
Läs på förpackningen igen, troligtvis utgörs kolhydraterna av sockeralkoholer (typ maltitol). Samma sak med sockerfria tuggummi.
Tack för svar! Sockeralkoholer…hur påverkar de kroppen?
Sockeralkoholer går under kolhydrater men ska tydligen inte fungera som en kolhydrat. Med andra ord behöver man inte vara rädd för sockeralkoholer vad det gäller kolhydrater.
Det finns sockeralkoholer som höjer blodsockret och så finns det de som inte gör det. Sukrin (eytriol) höjer inte blodsockret men maltitol gör det (har jag för mig). Man kan alltså INTE automatiskt räkna bort sockeralkoholer…

Det enklaste bordre väl ändå vara att titta på kolhydratantalet?
49 % kolhydrater är det i min ask..
Precis som #5 skriver betyder det dock inte att det är nyttigt/bra sockersubstitut. Jag syftade mer på att det inte lägger sig på hullet. Personligen ogillar jag alla sockeralkoholer så jag rekommenderar förstås att du lägger av med Läkerol.
#6 Ja, men sen står det också hur stor andel som är sockerarter (eller i det här fallet, sockeralkoholer).
Den enda sockeralkohol man kan helt räkna bort är den som finns i sukrin (och den hittar du inte i kommersiella produkter i sverige).
Till hur stor del man behöver räkna med att de är blodsockerpåverkande beror på sort (de har oftast lägre GI än socker dock) - maltitol behöver man ränka 50% på maltitosyrup ännu lite mer - de flesta andra lite mindre.
Gör ett överslag på hur många kolhydrater som är i asken och räkna hälften så kommer du ungefär rätt, så får man avgöra själv om det är "värt det".
Läkerol och sockerfria halstabletter överlag fungerar inte alls för mig, har tagit 2 (långa) återfall sen jag började med LCHFoch det började båda gångerna med att jag kände mig förkyld och då åt jag sockerfria halstabletter…..och vips så kom tankar på chips, godis, bakelser m.m. och efter några dagar så kunde jag inte låta bli utan återföll i frosseriet av socker o vetemjöls produkter.
så mitt erfarenhet är att det inte är värt det

Tror att jag har hittat orsaken till att jag inte blir av med det där extra kilot jag la på mig i julas: Läkerol!
Jag kar konstaterat att en ask innehåller ca. 10g kolhydrater! Jag som försöker ligga på ca. 20g kh/dag! Jag har senaste tiden "tröstat" mig med läkerol när jag varit godisugen, trött och hungrig och inte haft tillfälle att äta något vettigt istället. Det kan utan vidare bli en ask på en dag eller kanske t.om. två!
Nu blir det läkerolförbud ett tag framöver så får jag se vad som händer!