Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 7358 ggr
Mooniq
2

FISK/SKALDJURSSOPPA

Här kommer ett LÄTT recept på god krämig soppa!

2 msk smör/kokosfett

1 riven morot (valfritt - mest för färgens skull)

8 dl vatten

1 fiskbuljongtärning

2 - 4 dl tärnat fiskkött ( skinn o benfritt)

400 gram kräftost (kavli)

2 dl creme fraiche

200 gram Philadelphiaost ( naturell eller med vitlök)

rejält knippe dill ( fryst 1 litet paket)

½ - 1 tsk mellanmald svartpeppar

1 - 2 dl gröna ärtor ( valfritt - men ger snygg färg)

Smält smöret, rör i morotsrivet, häll i vattnet + ostarna. Rör runt tills ostarna löst upp sig.

Lägg i fiskköttet. Låt sjuda/småkoka 5 - 10 minuter. Rör runt försiktigt.

LÄgg i ärtorna strax innan servering.

räkor, kräftstjärtar, musslor läggs i tallrikarna - när du häller på soppan så värms dessa upp - de får inte koka för då blir de som gummipackningar….

Jag gör oftast soppan utan fisk - utan använder enbart skaldjuren. .Jättegod!

OM man vill ha mer smak kan man ev tillsätta lite mer fiskbuljong. Ostarna i sig är lite salta så smaka av först innan du ev. saltar.

OM du har färdigkokt fisk så kan du dela ner den i bitar och lägga i soppan strax innan serveringen..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Pennylane1]
1

det där lät rätt likt en soppa de serverade på Ica igår och gav recept på! Inga ärter dock! Lax var firren där, och så var det laxost istället för kräftost. Mycket gott var det! Det är säkert detta med!

Damen som serverade betonade att det inte var mycket fett i osten när jag kollade på kolisarna.(2 gram) Jag sa att jag nog ville ha mer fett (det var lättCF) Tungan ute hon såg rätt förvirrad ut.

Mooniq
0

.. lika kul varje gång man kan få nån att bli förvirrad, tycker jag. Fast jag visar det sällan utåt men skrattar gott på insidan…

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃