Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 7905 ggr
Vattenskugga
0

Vikt dl matskedar ett experiment

Vi är många som på tråden om Mariannes semla förvånar oss över våra olika mätningar så här är ett förslag till oss. Mät och väg följande. Vatten Vetemjöl (om du har) salt Kokosnötmjöl Fiberhusk Ange gärna vilket märke du har tex vetemjöl Ica. Att väga vatten är för att se hur olika våra mått är det borde ju för alla vara ganska likvärdigt. Väg strukna mått så vi alla gör så lika som möjligt Jag föreslår att vi väger 1 dl och 3 matskedar så att det blir ett bra mätgenomsnitt på matskedarna. Nu ska jag ut i köket och väga.

gun92884
0

Vattenskugga

Du menar vi får inte göra råge på vatten ? Skrattande … eller är det droppen som rinner över i denna måttest? Guld i mun

Vattenskugga
1

Vatten 1dl = 92 gram 3 msk = 44 gram Vetemjöl (om du har) 1dl = 61 gram 3 msk = 30 gram salt 1dl = 125 gram 3 msk = 60 gram Kokosnötmjöl 1dl = 55 gram 3 msk = 24 gram Fiberhusk 1dl = 62 gram 3 msk = 27 gram Kallt kranvatten, ICA, Falksalt fint, Aman prana och Lindroos pulvriserat.

Vattenskugga
0

Varför jag valde vatten är för att visa vilken betydelse individen som mäter samt måtten vi använder har så jag räknar med ganska stora variationer där. Så vattnet blir nog det som blir den sista droppen som gör att vi alla blir gråhåriga och skriker i förtvivlan.

JAUS
0

1 dl vatten ska väga exakt 100g annars har man vägt fel eller så är måttet inte tillräckligt exakt.

Vill man vara exakt så ska man använda våg istället för mått.