Halogenugn - recept
Har följt en tråd om halogenugnar och har just köpt en till min dotter. Är det någon som har recept som en nybörjare kan ha nytta av. Har hittat recept på grillad kyckling, skinkstek och lite till men skulle vilja ha fler recept/tips.
Om ugnen visar sig vara bra, lär det få bli en till mig också om det finns någon kvar… Netto, 299,--

299 kronor kan du väl inte mena???
Egentligen kan man göra samma saker i den som man gör i en vanlig ugn, inkl. baka bröd. Luftgenomströmningen gör ju att den funkar ungefär på samma sätt som en varmluftsugn. Man får bara ta och läsa på om temp och tid.
Men som jag tycker så är den ganska klumpig, allra bäst är den om man vill steka fläsk eller bacon i förväg som jag gör ibland eftersom jag har ensamhushåll, att jag steker en storpack och fryser in, detta ffa, för att slippa stekos och fettstänket som ju stannar kvar i bunken.
Så jag rekommenderar denna ugn om man för övrigt inte har tillgång till en bra vanlig ugn, har man det så finns nog inget riktigt behov av den.
Kan dock tänka mig att tex. ett studentrum kan ha god nytta av den, eller sommarstuga.
Finns ingen Netto i Stockholm?
Jag köpte en halogenugn på Netto förra året, när den tråden var aktuell då. Jag har inte några skojiga recept, för jag är ganska ensidig och lagar mest samma mat.
Det jag gör mest är att "steka" pannbiffar. Så smidigt och inget os. Revbensspjäll är också bra, för det är mycket lättare att diska glasskålen än att rengöra ugnen.
Lax i foliepaket blir också utmärkt. Det receptet står i häftet som följde med ugnen. Att "koka" ägg blev däremot inte bra.
Hoppas den håller läääänge, för jag är mycket nöjd med min. På Netto var det en sk lockvara, finns inte alltid, utan bara just då.

Det krävs lite experimentlusta för att komma på hur man använder den. Risk att man bränner en del mat först. Speciellt grönsaker kan bli brända på en del och vara råa på en annan. Kan vara svårt att få värmen att tränga in i maten men jag har lyckat med en hel rad stekar till slut. Folie är användbart för att undvika att det bränner.
NU ÄR MIN UGN INHANDLAD -jag tog den sista på Netto i Kristianstad. Priset var inte alls 299,- som jag trodde utan 349,-. Bra pris ändå, tycker jag.
Ett info-/recepthäfte följde med så där blev jag lite klokare. Och av era svar att döma ska det bli fisk, stekar och pannbiff framöver. Bacon går åt som smör i solsken så det var ett bra tips, det också. Det ska bli skönt att få slippa allt eländigt fett som satt sig överallt i köket!
* Måste man alltid ha en form/skål i glasskålen eller räcker det med lite folie i botten?
* Kan man använda silikonformar?
* I medföljande bok står det att det lägre stället är ett "äggställ" men i recepten står det att äggen ska tillagas på det övre!?! Vad säger ni? Jag vill helst inte testa - barnen (när de var yngre) har testat hela ägg i micron och det var inte kul… 
Ser fram emot att börja använda ugnen - fast idag ska det bli lövbiff och det vete tusan om jag vill prova den på så tunt kött. Fegis? Javisst!
Tack för goda råd! Bibban
Jag har en pajform av vitt glas med veckad kant som passar precis i min halogenugn. Mycket praktiskt, den samlar upp fettet, som droppar ner, och för det mesta räcker det att diska den.
Ägg har jag som sagt prövat flera gånger - nertill, upptill, med vatten i botten, utan vatten. Inget blev bra, äggen gick att äta, men var svårskalade och brända om jag kommer ihåg rätt. Däremot exploderade de inte eller något annat konstigt.
Hittade en länk med recept för Turbo Oven eller Halogen Oven.
http://www.squidoo.com/turbo-oven#module65751941
Själv har jag aldrig lagat något där man lägger allt i botten som visas på filmen. Trodde att luften måste cirkulera runt maten även under. Måste prövas.
#6 Jag har inget i botten. Det är ju så lätt att torka ur med papper eller en trasa och sitter det fast kan man ju hälla i vatten med litet diskmedel och låta den gå en stund på lägsta värme.
Silikonformar går bra. Ägg har jag aldrig hört att man skulle kunna koka i den. Fick ingen bok med min senaste halogenugn.
Köttbullar steker jag alltid i min ugn. Det osar mindre men man får vända för hand och inte blir de så runda som när man skakar på spisen. Vad gör det. Huvudsaken är ju att det smakar.
Tack för svaren. Länken är perfekt när man är nybörjare som jag.
Finns en gammal tråd med endel recept men kommer inte ihåg vad den tråden heter just nu.
Jag betalade inte heller mer än 299:- på Netto i Göteborg ca 1 år sedan. '
Den länken som #8 lämnade verkar vara OK, det fanns ju mycket mer att hämta där om man leker lite vidare även om det inte är LCHF så kan man ju få inspiration med kryddningar osv.
Jag ska försöka med hel bit stekfläsk med rutad svål, den borde bli perfekt.

hej en fråga går det med silikonformar oxå läste att någon skrev det i #8 är ny på denna ugn oxå…mvh annie
Det borde gå, men det står väl på dina silikonformar hur mycket värme dom tål, det måste ju bli samma som i vanlig ugn.

tack yvonnel för svaret såg att dom sålde ut silikonformar så jag vet inte vilken värme dom tål..nu ska jag göra köttfärslimpa i min så nu leter jag recept här oxå tyckte jag såg ett här om dagen mvh annie