Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4853 ggr
Elisabeth A
0

Nybörjarfrågor.

Hej, jag har ätit LCHF sen en vecka tillbaka och har rivstartat med att tappa flera kg! Antar att det bara är vätska… Än så länge allt väl. Mitt mål är att gå ner lite extrakilon som jag samlat på mig de senaste två åren. Jag vill tappa iallafall ytterligare sex kilo. Ett annat mål är att bli av med mitt fruktansvärda sockermissbruk. Det får vara slut med kakor, bullar och fulchoklad flera gånger i veckan!

Vad jag egentligen vill fråga är hur länge jag kommer känna av mattheten i kroppen? Har ju läst om vadkramper och det, eller något liknande har jag upplevt. Men nu sitter det i låren istället, jag orkar inte gå några längre sträckor förrän jag känner mig helt slut. Har också förväntat mig att jag skulle vara ganska orkeslös till en början. Men hur länge sitter det i?

Är f.ö vegetarian så det är en ganska stor omställning med mera mjölkprodukter och ägg i kosten än vad jag ätit förut. Jag har tidigare baserat kosten mycket på rotrukter och pasta (samt böner och linser såklart). Sistnämnda kategorier kommer jag naturligtvis återgå till igen, det här med LCHF ser jag mest som en genväg till snabb viktminskning och en avgiftning från socker.

Det vore kul med erfarenhet från andra som lyckats kombinera LCHF med vegokost. Ser ni det som ett hållbart sätt att äta i längden?

Var på bilbioteket igår och skulle låna LCHF böcker, men inte helt överraskande så var allt utlånat! Någon som har några bra boktips om grundläggande LCHF, gärna med lite matkalkyler och liknande också. Kanske beställer en bok eller två istället.

Långt och rörigt blev mitt inlägg, men jag hoppas att någon tar sig tid att svara :)

Fiana
0

LCHF brukar för det mesta fungera mycket dåligt som "en genväg till snabb viktminskning och en avgiftning från socker."

Avgiftning från socker javisst, men sockersuget kommer inte stanna borta bara för det försvann när du åt lchf om du byter tillbaka till att äta samma som innan.

Tyvärr mycket troligt du ganska snart efter avslut får tillbaka både kilon och sockersug.

Det är heller ingen "mirakeldiet för snabb viktminskning" - en del som har kraftig övervikt och insulinresistens och andra liknande metabola problem kan gå ner jättefort speciellt i början - men om det handlar om få kilon extra brukar så inte vara fallet (obs, tömningen av glykogenlagren och vattnet de binder försvinner naturligtvis fort, men de kommer tillbaka precis lika fort när man sedan fyller upp dem igen)

Zepp
0

Mattheten och tröttheten kan ta från någon vecka till några månader att försvinna.. väldigt beroende på hur sockerberoende man var innan.

Trötthet o yrsel brukar gå över på någon vecka, det är den tid det tar för hjärnan att ställa om sig.. benen däremot kan för en del sockerjunkies ta månader, det är den tid det ra för muskler att uppreglera användandet av fett som primär enegikälla.

Testa du och hitta vad som passar för dig.. de flesta kan gå ner snabbt med energirestriktion.. och de flesta går upp igen när den är över.. speciellt om man går tillbaka till det som ökade vikten innan!

Finessen med LCHF är att kosten håller ner blodsockret till normal nivå och därmed även insulin.. vilket i förlängningen om man är frisk gynnar fettoxidation. lipolys och ketosis.. man kan gå ohungrig på sina fettdepåer, längre tider.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Elisabeth A
0

Tack för era svar. Vill börja med att förtydliga att jag inte kommer gå tillbaka som samma kost som tidigare. Men jag vill ändå föra in åtminstone lite proteinrika bönor i min kost, jag tror inte att jag som vegetarian i längden skulle må särskilt bra annars.

Mina blodsockernivåer har jag ingen större koll på, men att de ligger jämnare märker jag redan. Den konstanta hungern är borta och jag äter det jag har tänkt mig och inte mer. Förr kunde jag fortfarande vara "sugen" på något efter avslutad måltid.

Låter mindre kul att besvären med benen kan sitta i så länge :( men det är väl bara att stå ut och hoppas på att det trots allt går fortfare än så.

Zepp
0

Använd mer cocosfett, det bränner musklerna lättare, krävs som regel ingen omställning heller!

Och det borde passa dig som är vegetarian?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.