Sparar så mycket pengar
Jag har nu ätit LCHF-kost i ca fyra månader och mår superbra! Detta är den bästa förändringen jag någonsin gjort, både för välmåendet, vikten och för plånboken.
Jag slutar aldrig förvånas över hur mycket pengar jag har kvar före ny lön. Så mycket pengar jag lagt på kakor, godis och dessutom har jag nästan ätit lunch ute varje dag när jag jobbat. Numera blir det rester till lunch på jobbet (förr tog jag inte till vara på resterna), bara här sparas säkert en tusenlapp i månaden.
Jag har inte skrivit något här tidigare, men har under en lång tid tagit del av råd och tips och tack vare er har jag lärt mig massor!
Innan jag började med LCHF-kost hade jag storlek 42 i kläder, nu storlek 38. Har gått ner ca 12 kilo och det utan ansträngningar. Har ätit jättegod mat hela tiden. Nu måste garderoben successivt bytas ut och då kommer mina sparade pengar väl till pass.
Lycka till allihop! 
Vilken bra berättelse, många klagar på att det blir så dyrt med LCHF, kul med lite andra upplevelser!
Väldigt roligt att läsa det du skriver. Och så bra att du trivs!
Låter kul att spendera pengar på snygga kläder, istället för (mindre bra strax uppäten) mat. 
Jag tycker också att det gnälls mycket över hur dyrt lchf är, men jag måste säga att jag inte alls håller med.
Det är ju som du säger att man sparar in massor med pengar som tidigare gick åt på snacks, godis, bio (tillbehör), "mellis" på stan osv.
Jag har lagt extra pengarna på massage :)
Jättekul berättelse och jag kan bara hålla med - vi har inte alls lika höga matkostnader sen vi bytte kost.
Nu är det så länge sen, men jag minns fortfarande hur förvånade vi var i början.
Numer pensionär i Nynäshamn
Haller verkligen med om att det ar mer ekonomiskt med Lchf!
Jag handlar oftast var 14 dag och nar jag at " vanlig" mat sa blev man oftast sugen pa bade det ena och det andra, det blev ett himla sma atande och smahandlande var och varannan dag….Nu behover jag nastan aldrig kopa nagonting extra och spenderar SA mycket mindre!
Mitt matkonto har minskat med ca 1/3. Inte åt jag godis och kakor tidigare heller, men jag äter inte för två numera,som jag gjorde med "vanlig" mat.
Hos mig har vi frysen fylld av närproducerat kravmärkt nötkött, fläsk från glada utegrisar och lax (visserligen odlad men den har inte fraktats mer är 5 km när vi var och köpte dem).
Det kostar en del, just när man köper köttet men vår inköpslista för veckans middagar + matlådor blir så kort eftersom vi har själva basen hemma. Fyller på med grädde, smör, CF, grönsaker. Köper hemägg, 18 st för 30 kr.
Att inte handla halvfärdigt eller färdig mat håller priset nere.
Vi köper också en hel del närproducerat kravmärkt kött och det kostar så klart lite mer men det är det värt!
Tidigare hade jag och min man en förfärlig ovana, nästan varje dag efter jobbet körde vi vägen om konditoriet och köpte goda kakor till kvällskaffet. I semletider kunde det bli BÅDE vars en kaka och en semla. Bara detta blev lätt ca 350 kronor/vecka. Lägg därtill godis, chips och lite cola på fredagar och lördagar samt uteluncher varje dag, det blir fort en del pengar av det. Ibland när vi kom hem sent från jobbet blev det hämtmat för det var enkelt. När jag tänker tillbaka på det förstår jag att det aldrig blev pengar över.
Nu när jag lagar mat gör jag oftast större mängder så det blir lite matlådor samt att jag alltid har hemmalagad mat i frysen att ta till om vi är hemma sent, det är så mycket godare!
Jag har mycket mer kontroll nu än tidigare både över mina pengar och över vad jag äter och det känns så bra.
Jag kan bara hålla med. När jag gick över till lchf så krympte mitt matkonto med 1.400 kr / månad. Med facit i hand inser jag hur dyr all den billiga maten är.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Oj va onyttigt många av er åt innan LCHF. Såklart det blir dyrt om man småäter och köper fårdig mat och snacks.
Själv har inte inte ännu gått över till LCHF men lagar all mat från grunden, småäter ingenting och har en matkostnad på under tusenlappen per månad.
För min del tror jag det skulle bli dyrare att gå över till LCHF.
Jag åt aldrig godis eller läsk innan, men när jag började med LCHF åt jag ungefär samma mängd kött, fisk, grönsaker etc. som tidigare, men tog bort brödet, pastan, potatisen och så vidare. En besparing redan där. Med tiden har dessutom portionerna krympt med cirka 1/3 = ytterligare besparing. Nu har jag börjat att medvetet minska portionerna ännu mer och experimenterar med mer grönsaker, nötter och frön, som är billigare än kött och fisk = ännu mer besparing.
Jag har inte räknat i pengar, men det är lätt att inse att 3 pannbiffar med kryddsmör är billigare än 3 pannbiffar med kryddsmör, potatismos och sås. 2 pannbiffar med kryddsmör är billigare än 3 pannbiffar med kryddsmör. Och 1 pannbiff med kryddsmör, ett salladsblad och några nötter är ännu billigare.
Jag har överätit så länge jag kan minnas. Efter typ 5 år på LCHF har jag ganska bra koll på vad jag tål för livsmedel - nu är jag äntligen mogen att börja försöka hantera överätandet! Portionerna har som sagt krympt med cirka 1/3 helt automatiskt, vilket ju är en bra början.

Å vad bra svar över mina funderingar
Kul att så många delar min uppfattning kring att det blir billigare.
Norrbysa! Man sparar verkligen mycket pengar på att göra all mat från grunden oavsett om man äter LCHF eller inte. Dessutom är det så mycket godare! Vi har också blivit bättre på att köpa på oss vid extrapris och frysa in. I början tyckte jag att matplaneringen tog alldeles för mycket tid men så tycker jag inte längre, tvärtom!
Ha en bra dag allihop!