Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3258 ggr
Lintu
0

Läkardags!

Hej! I samband med 1 år på LCHF-kost (på tisdag, tiden har gått så fort!) har jag nu för första gången bokat ett läkarbesök för att kolla att allt står rätt till. Som jag förstår så mäts och vägs man, läkaren klämmer lite här och där och man tar Blodtryck osv, men hur är det med blodprov? Jag är förstås intresserad av blodfetter och sånt och undrar om det är några speciella prover man måste be om, och isåfall vilka? Kostar det extra? Tar man blodsocker och ska jag isåfall fasta innan? Jag har googlat men hittar ingen bra information, är jättetacksam för all hjälp jag kan få :)

goliath
0

Det beror på din läkare. Eftersom blodprov kostar samhället pengar är policyn att blodprov inte ska tas om det inte finns skäl för det -altså att man misstänker sjukdom. Några läkare följer denna policin strikt, andra mindre strikt. I norge där jag bor kan man alltid uppsöka en privat mottagning om man vill och få en full lipidprofil. Kostar ca 500 spänn. Tror detta går i sverige oxå..

Lintu
0

Okej så blodprov är inte standard i en hälsokontroll? Jag som tycker att det alltid tas en jäkla massa blodprov på mig de få gånger jag besökt läkare för ditten och datten så antingen är dom väl mindre strikta där eller så har dom misstänkt en massa farliga sjukdomar men inte berättat det för mig haha ;)

goliath
0

Korrekt, man gör inte standard "health checks" på befolkningen i  sjukvården..

Ett annan skäl är man inte vill bekymra folk i onödan. Blodprover kan vara svåra att tolka och en biomarkör som är utanför referens behöver inte betyda att det föreligger någon hälsorisk. I vissa fall vet man inte ens om en biomarkör som är utanför referens är något att bekymra sig för, till exempel är LP(a) (lipoprorotein lilla a)..

Om du kommer till doktort och klagar över att du är kroniskt trött och okoncentrerad så kommer de antagligen att ta en del blodprov, tex järnstatus, infektionsmarkörer och B12.. Men inte säker de kollar ditt kolesterol såvidare du inte har flera andra riskfaktorer för hjärtsjukdom eller har symptom på hjärtsjukdom som tex Angina..

(jag har dock inte bott i sverige på många år så rätta mig om jag har fel här)

Lintu
0

Okej, på min vårdcentrals hemsida står det att dom erbjuder "hälsokontroller" men vet som sagt inte om det ingår blodprover då.

Jag är dessutom bara 19 år, kanske är svårt att få kolesterol kollat då utan någon speciell orsak?

tack för dina svar :)

goliath
0

Jag skulle tror att läkarna inte kollar en normalt frisk tonårings blodfetter, nej Glad

Det måste föreligga en orsak till detta. Tex att att det ligger familjär hyperkolesterolemi i din familj eller nått.. Annars måste det föreligga symptom som de utreder. En läkare ska inte ta blodprov på bakgrund av en patients nyfikenhet eller "jag vill bara checka att allt är ok".. Glad

Men, jag kan ha fel här.. har inte bott i sverige på länge.. Är själv lite nyfiken på vad denna hälsokontroll innebär.. Eller är det så att man får omkosta dem själv kanske? Uppdatera gärna :)

Lintu
0

Okej, jag får väl se när jag kommer dit helt enkelt eller om någon annan här på forumet vet mer :)

Att man lagt om kosten till LCHF kanske är något som ligger som orsak till att man vill testa blodfetter? Vissa läkare tycker ju att den här kosten är så himla farlig osv och har hört att det rekommenderas att man håller koll på just blodfetter, så om jag uttrycker oro för detta (är inte speciellt orolig egentligen utan mer intresserad) kanske det går för sig? Eller jag vet inte

Jag betalar 140 kronor för läkarbesöket.

goliath
0

ja, det kan faktiskt hända att en läkare känner att din kostomläggning är en tillräckligt stor riskfaktor för att köra en lipidprofil på dig! :)

Zepp
0

Har man beställt "hälsokontroll" så borde vissa enkla blodprover ingå.. det gör det iallafall i de hälsoundersökningar som får via jobbet.

Annars så är det som Goliath säger.. man går inte till läkaren och får testat sina blodvärden utan indikation, det är läkaren som bestämmer vilka prover som skall tas och det görs för att han/hon skall kunna ställa diagnos.

Lika bra att du fastar minst 12 timmar innan, om de tar blodprov.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lintu
0

Tack Zepp!

Zepp
0

Om han/hon inte vill ta några lipidprover så propsar du på det.. säg att du gått ner rätt mycket genom att dra ner på kolhydraterna och äta fullfet mat.. men då det finns enstaka individer som inte klarar högt fettintag på grund av gentetiska orsaker så vill du utesluta att du inte är en av dessa!

Det tycker jag är en helt rimlig begäran helt i linje med sjukvårdens förebyggande arbete.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lintu
0

Det har du absolut rätt i, ska stå på mig :)

Lintu
0

Idag fick jag provsvar från blodfettsprovet (som faktiskt inte var några problem alls att ta, läkaren föreslog det tillochmed innan jag frågat om det), totalkolesterol under 5 (vet att det inte säger så mycket då jag har läst "kolesterolskolan" hos kostdoktorn) men läkaren var inte orolig (om än något förvånad, "ja det var ju faktiskt inte högt.." som hon sa) så jag känner mig nöjd och glad :) Nu har jag ätit LCHF i över ett år och många till blir det!

goliath
0

Härligt :)