Hur mycket grädde per dag?
Hej ni som läser!
Jag försöker sätta mig in i hur LCHF funkar.
En del skriver att man kan äta rätt mycket fett bara det är rätt fett. Många recept innehåller mycket grädde.
Vilka mängder grädde kan man äta per dag? Talar vi flera dl eller är redan det för mycket pga att det är en mjölkprodukt med sött i?
Mvh

Ja altså, HF betyder hög andel av ditt energibehov ofta då uttryckt i E%!
Ta inte mer grädde än vad som behövs för matlagningen.. det är det ingen finess med!
För de flesta räcker det med att äta fullfet mat i lagoma portioner!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det är individuellt , många klarar grädde bra, andra klarar den om den är ingår i varm mat; tillagad, men i kaffe eller vispgrädde tex kan det stoppa viktnedgången för en del. Så det är bara att prova sig fram.
#0 Som redan sagt så är det individuellt hur mycket som fungerar. Men det finns definitivt gott om inte så genomtänkta recept tyvärr. Eller så har de som gjort dem kanske ätit resten av dagen anpasst till det (kanske en äggfrukost helt utan andra mejerier utom smör och rent fett kött med lite gröna blad till lunch - för att sedan "slå till" på ett maffigare lite festligare recept med lite väl mycket grädde per portion) - och så funkar det inte så bra om man plockar ett sådanat recept till både lunch och middag.
Flera dl regelbundet av mejerier (vare sig det är grädde, cremé fraiche eller yoghurt) varje dag tror jag dock personligen inte är särskilt nyttigt för någon även om man kanske kan komma undan med det och ändå gå ner i vikt. Men det hindrar ju inte att man kan "festa till det" lite extra ibland.
När det gäller grädde är det alltså flera olika saker som kan vara problemet t ex: själva kolhydratsmängden (med 3 gram/dl blir ju även det en del om du tar tillräckligt mycket), mjölkproteinet, den rejäla kalorimängden och att det kan vara väldigt gott (oftast lättare att äta liiiiiite mer än man kanske behövde av något som är väldigt gott än något som är mer neutralt gott). Vilket eller ens något som kan tänkas vara problem är alltså väldigt individuellt.