Måste man vara rik...
för att kunna baka lchf? Uppenbarligen.
Kilopriset för fiberhusk ligger på 245 kr/kg i min affär.
Mandelmjöl - 240 kr/kg
Kokosmjöl - 240 kr/kg
stevia -herregud!
Jag vet att man använder mindre volmer, men ändå. Men om nu alla började baka som tosingar, och efterfrågan blev högre, då skulle förmodligen priserna gå ned. Och varför kostar allt 240 kr/kg?
Inom två år (kanske bara ett) har vi dessa lchf-bakverk som standard i bagerierna, tror jag. Det är spännande med denna utveckling tycker jag.
hm, jag e inte rik och ändå sparar jag 1400 kr varje månad jämnfört med innan jag började med lchf…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag köper kokosmjöl för 129:-/kg på nätet blir billigare även om man betalar frakt. Mandel köper jag på ÖB, hela och mal själv och det blir ca 70:-/kg. Fiberhusken köper jag inte utan Finax psylllium. Minns inte priset men det är inte så dyrt och så använder man ju förhållandevis små mängder av det.
Det som är relevant här är väl vad en månads- eller årsförbrukning kostar.
Jag köpte en burk Stevia för ett år sedan, den kostade då 188 kr. Idag finns 80% kvar. Det blir 188 utslaget på fem år. Plus kanske 1 paket sukrin à 89 kr/år. Det blir 126 kr per år. Nog fasen köpte jag socker förr för mångdubbelt mer.
Mandel och nötter mal jag själv i matberedare - kilopris drygt hundralappen.
Fiberhusk kanske kostar 120 kr om året, inte mer än jag köpte jäst för innan LCHF.
Nej, inte blir det dyrare nu än före LCHF. Det är så otroligt mycket man inte köper. Bara all frukt…..
ska jag tänka på allt jag INTE köper så blir listan lång… helt onödiga livsmedel och inga billiga kilopriser där heller.
chips - gärna 2-5 påsar / vecka
smågodis 1-2 kg/ vecka
kakor/bullar/övrigt kaffebröd 5-6 förpackningar / vecka
Juice ca 3 liter / dag
frukt - levde ett tag på äpple/päron/bananer
läsk till chipsen 2- 4 liter / vecka
ekströms chokladpudding-pulver 1 paket / vecka
mjölk till chokladpuddingen
hugaligen vilka dåliga minnen som dyker upp - det bästa är att detta ger inget sug överhuvudtaget längre..
Jag får sug efter färska bär, äkta rökt sidfläsk som jag kan steka som bacon, kallt vatten, blomkålsmos, kycklingcurrygryta.. sånt får jag sug efter idag och det känns helt ok..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Var har du tagit dom priserna?? Har aldrig betalat så mycket för mina bakingredienser som du skriver.
Jag håller med om att det ÄR höga kilopriser. Dyrt här också i lokal handel, om än inte riktigt så illa som 240 kr kgt. Produkterna måste vara betydligt billigare att framställa och frakta än vad priserna säger.
Men det är ju typiskt - nya produkter, svåra att få tag på, konsumenten villig att betala. Priserna kommer sjunka så småningom.

Köpte fiberhusk på Hemköp i min lilla ort på landet. Samt på hälsokosten (där är det dyrt, jag vet).
Kokosmjöl är ju det som blir över när man gör kokosmjölken, det borde rimligtvis vara billigare. Jag misstänker några riktigt dryga mellanhänder här. Specialkost=dyrt.
Och varför kan man inte köpa 10 gr stevia, varför är minsta förpackning 50 gr a´ 265 kr?
Jag bara undrar.
Snabba kolohydrater är oftast billiga som bekant, men så sätter man ju sig så mycket av det också, det är ju liksom beroendeframkallande…

Jag beställer från www.bodystore.se eller www.iherb.com den senare en utländsk sida. Mycket billigare, mycket enklare. Kan det vara ett alternativ?
Jag rekommenderar dig att handla på iHerb, det är oftast en otrolig skillnad på priserna mot de flesta erbjudanden vi får här hemma, tyvärr.
Dessutom har iHerb ett fantastiskt sortiment, vilket iofs gör att det tar lite tid att bekanta sig med, men snart lär man sig.
Är du 1:a gångsköpare på iHerb så kan du få 5 dollar i rabatt om du uppger kod LOF542. Du får också en liknande kod som du kan dela med dig av i nästa led.
Hejsan
Ett sätt att få det lite billigare är att mala ditt eget mandelmjöl (det gör jag när jag bakar som mest). Vill du ha det riktigt fint så använd mandelkvarn, annars funkar hushållsmaskin.
Fiberhusk använder man ju inte så mycket av varje gång så det räcker ju långt.
Mvh/Annika Rogneby
Författare till "Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl" och
"Bakglädje till vardags och fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl"
http://www.facebook.com/AnnikaRogneby
Följ mig på twitter - @AnnikaRogneby
Mvh/Annika
Författare till böckerna Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl och Bakglädje till vardags och fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl
http://www.facebook.com/#!/pages/Annika-Rogneby-Bakgl%C3%A4dje-med-LCHF/283106841742206

Tack för alla tips. Jag ser att jag köpt grejerna på fel ställe.
Nu har jag köpt boken och har alla ingredienser - och har gått loss fullständigt i en bakorgie som kommer ur 5 år uppdämt behov! Det är så kul, alla nya recept och att hitta på egna. Hur kommer detta sluta? Just ju ger jag efter för lusten. Till och med sötningsmedel har jag börjat med.
Fattigare men gladare!
Tänk på att allt det där är "extra" också. Det är ju inte precis fiberhusk med sötningsmedel som är basfödan. Får man hoppas ivf.
Bor du långt bort?, annars kommer jag gärna på provsmakningsbesök.

Ska kolla på loppis efter en mandelkvarn.
Nu har jag gjort ostkaka och bröd, och knäcket är i ugnen just nu! Jag bjöd på lchf-bröd på jobbet idag, flera smakade och tyckte det var gott, att det smakade som kaka, sa dom.
De säljs på ICA tex
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack! Ska kika där.
Hittade Sveicos mandelkvarn på Amazon.com men den fick dålig kritik … konstigt eftersom på en svensk site fick den toppenkritik. På Amazon sa de att det blir blandning av bitar och mjöl plus att det tjorvar ihop sig, medan på svenska säger de att det blir fint mjöl … vem ska man tro på?
Villken bra länk!
men jag skulle behöva veta hur man beställer från i herb…..har tittat på deras sida men jag får ingen uppfattning om porto,förstår bara att man kan skicka via dhl…snälla hjälp mig någon,för mig skulle detta spara rejält!!

Finns en tråd som heter iherb.com. Kolla in där finns massor av tips om frakt, varor och tull. Samt hur man beställer.
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4eae8b47d4ebea466b003465-iherbcom?discussions-4
en liten behändig maskin som fungerar både som mandelkvarn och riv/skiv originalet heter Moulinex och kostar ca 450 kr men finns från ca 200 kr i piratmodell. Har redan flera olika saker som tar plats på köksbänken så jag har försökt att vara strikt och avstå från fler, men jag tror det blir svårt.
Jag försökte kopiera en bild men lyckades inte få till det, men det går ju att söka på namnet.

Tittade på Moulinex men även minsta hålen ser för stora ut … det blir nog att fortsätta att använda Bullit eller kaffemalaren om jag inte hittar en gammal kvarn i en secondhandaffär … ska kika på min KitchenAid också … vet att jag har tillbehör som jag aldrig använt … vem vet, jag kanske har allt jag behöver redan 
Jag tycker det blir mer mjöllikt i bulleten än det blir i en mandelkvarn. Men mandelkvarn är av den typen Margareta visade, gammal hederlig från 50-talet. Typ stavmixer funkar inte alls.
Till min senaste mixer finns en skiva som nog egentligen är avsedd till att riva ost, hålen liknar ungefär som jag tänker mig att det skulle se ut om jag slog en spik igenom mot mjukt underlag, kanske skulle den skivan passa till mandel.
I beskrivningen till moulinexen står det även att nötter kan rivas.
Så är det det där med kokosmjölet. Det kokosmjöl jag köpte från iherb var tydligen fel sort. Pepperkakorna jag bakade i julas var det torraste jag någonsin stoppat i munnen.
Har förstått att det är det man ska köpa från Aman prana 179:-/kg (rea)
**Näringsvärde per 100 gram kokosmjöl:
**Kcal: 187
Protein: 20g
Fett: 10g
Kolhydrater: 4g
Fibrer: 61g
Natrium: 18mg
Är det någon som vet om dom har den typen av kokosmjöl på iherb?
#16 - såg att de hade mandelkvarnar på Åhlens för 149:- om jag inte minns galet. Jag har kommit över en "antik" kvarn som jag håller hårt i.
#26 - Jag kör med knivarna i hushållsmaskinen och maler länge. Då blir det som ett lite grövre mjöl (ströbröd)
Författare till "Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl" och
"Bakglädje till vardags och fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl"
http://www.facebook.com/AnnikaRogneby
Följ mig på twitter - @AnnikaRogneby
Mvh/Annika
Författare till böckerna Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl och Bakglädje till vardags och fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl
http://www.facebook.com/#!/pages/Annika-Rogneby-Bakgl%C3%A4dje-med-LCHF/283106841742206
Här köper jag mitt kokosmjöl. Samma innehåll som det "dyra" du skriver om.
http://www.lowcarb.rawfoodshop.se/bakning-c-148-142/kokosmjol-p-1290.html
#29 Om man räknar med frakten, så blir det 179 kr/kg.
Inget extrapris direkt 
Aman Prana finns på minst två affärer här i Karlstad, Ica Kvantum och en hälsokostbutik på Bergvik, skulle gissa att det finns på fler också… Det kan löna sig att leta. Minns inte priset men gissar på 79 eller nåt sånt. Per 500 gram tror jag så så mycket billigare är det väl inte det heller….

Hittade en kvarn på Kupan för 25:- Första steget var en rejäl rengörning, annars ser den fin ut.
Var hittar man så'n kvarn? Jag har gjort searches men här är det bara köttkvarnar eller också är allting elektriskt och det har jag redan. Skulle vara roligt att inte göra hälften till nötsmör varje gång man maler …